Vurderer speidel 20l/speidel pro 20l

Noen nye erfaringer dere vil dele? Vurderer selv 20L vs 20L Plus og heller veldig mot å slippe spiral, men er kjøletiden god nok?
 
Jepp, speidelen har en del bulker på innsiden pga metoden speidel bruker for å feste kjølekappen. Den sveises på og deretter setter de på høyt vanntrykk for å "poppe" ut kappa. Dette gjør også at man får noen bulker på baksiden, kanskje spesielt der innløpet for vann er. Påvirker ikke speidelen negativt, overflaten er høyglanspolert og er veldig lett å rengjøre. Irriterte meg første gangen jeg brygget. Nå tenker jeg ikke på det en gang.
 
Hvordan har denne Pluss modellen fungert for dere ? Vurderer denne selv. Men hvor mye får dere ut av en brygging? 20 liter?
Jeg holder meg for det meste rundt 5 til 7 %. Vurderer denne bryggeren siden jeg da kan holde meg til 10
A sikring. Men må den isoleres under kok eller fungerer det bra. Og hvor fornøyd er dere med kjølingen ? Tar det lang tid å komme ned til under 70 grader?
 
Hvordan har denne Pluss modellen fungert for dere ? Vurderer denne selv. Men hvor mye får dere ut av en brygging? 20 liter?
Jeg holder meg for det meste rundt 5 til 7 %. Vurderer denne bryggeren siden jeg da kan holde meg til 10
A sikring. Men må den isoleres under kok eller fungerer det bra. Og hvor fornøyd er dere med kjølingen ? Tar det lang tid å komme ned til under 70 grader?
Først, den fungerer helt fantastisk! Bryggedagen blir mye morsommere og man kan bruke tid på det som er kjekt og maskinen passer på det som ikke er så spennende. Sist jeg brygget mesket jeg over natten og fikk splittet bryggedagen på to dager. Alt dette kan du lese om i andre tråder.. men poenget er at mangen muligheter dukker opp med denne maskinen.

For å svare litt på spørsmåla dine:

- Mitt siste brygg var f.eks med en OG på 1.056 og da fikk jeg 23 liter over til gjæringskar. Skulle du en sjelden gang brygge et veldig sterk øl (over 10% alk.) er det heller ingen problemer å meske dobbelt. Selve gryta har en kapasitet på 40 liter!

- Jeg brygger ute og har ikke måttet bruke isolering, selv om det kun har vært 2-4 grader i garasjen på det kaldeste. At en form for isolering har en nytte er derimot ikke noe tvil, og det vil hjelpe på både kok og oppkok. Kjøp evt. et billig liggeunderlag og klipp det opp og tilpass gryta, noe jeg selv gjorde på mitt forrige bryggeri (BB 60). Brygger du i varmere omgivelser er det ikke nødvendig med isolering heller.

- Kjølingen med kappe tar omlag 30 minutter. Da har jeg pumpen aktivert mellom 80-50 grader. Temperaturen faller veldig kjapt ned til 50 grader (ca10-15 min). Man må dog huske å koble vann inn i kappen på nederste kobling og vann ut fra øverste kobling. Dette for å fylle hele kappen med vann. Folk som kobler disse motsatt vil ha en tregere nedkjøling. Temperatur på vann og omgivelser påvirker selvfølgelig også hastigheten. Man kan selvfølgelig ha pumpen aktivert helt til man når ønsket temperatur om man vil det, da går det enda fortere.
 
Sist redigert:
Jeg brygger også på pluss versjonen 20liter. Er kjempe fornøyd å plenty rask nok nedkjøling, jeg whirlpooler under nedkjøling med en Speidel pumpe dings som er designet til å pumpe vørter fra kokekar til gjørings kar å det fungerer utmerket. kjøler ned på ca 20 min fra kok til 20 grader. lar den stå i en times tid før jeg tapper av. resten av kjølingen tar jeg i gjæringskaret med glykol kjøleren. Kranen min har også fungert feilfritt å tapper av raskt nok i massevis.
 
Tilbake
Topp