Vurderer speidel 20l/speidel pro 20l

Hei. Jeg vurdere speidel 20 liter som mitt neste bryggeri. Til nå har jeg brygget med min BB60 gryte i 2,5 år og har egentlig vært veldig fornøyd med denne gryten. Det har vært en billig måte å teste hobbyen på, samt at den har gitt mye øl per batch. Uansett, det tar litt lang tid (7-8t), samt at det kan bli litt mye styr og manuelt arbeid. Jeg vurderer også å gå ned i størrelse til 25 liters batcher, da jeg ønsker å brygge oftere. Programmering og lagring av programmer hadde vært supert å hatt. Setter også pris på enkel rengjøring og minst mulig utstyr.

Jeg vurderer også grainfather.

Hva er fordelene og ulempene med speider vs denne grainfather?
 
Sist redigert:
Var ikke mye "reklame" for speidelen her :) Anyone? Hvilke andre begrensninger mener dere speidelen har i tillegg til maks kapasitet på malt (6kg)?
 
Hvordan skyller man med Speidel? Tilsetter man skyllevan på toppen av mesken etter at man har heist opp maltrøret?
 
Hei, jeg er eier av en Speidel 50 (uten kjøling). Har ikke prøvd GF eller andre.

De store fordelen med Speidel er kvaliteten, og at det fungerer rett ut av boksen. Man kan ha en tilnærmet utstyrsmessig bekymringsløs programmerbar bryggehverdag med stegmesking uten problemer.
Skylling kan gjennomføres som du sier ved at man tilsetter skyllevann på toppen av et oppheist maltrør flere metoder her med spreding og røring i malt etc, eller man kan ta ut maltrøret og gjennomføre skyllingen feks gjøre det i en annen gryte (det blir vel partiskylling). Selv har jeg de siste bryggene kjørt uten skylling og startet med alt vannet (over 70 liter i BM 50) og det har fungert godt for meg.

Det som er mot Speidel er selvfølgelig pris, og at selve maltrøret gir begrensninger på mengde malt, noe som igjen begrenser OG. Dette kan løses ved dobbelmesking eller spraymalt etc etc.

Jeg tror aldri jeg kommer til å selge min Speidel, men på grunn av at jeg er en "fikler" viser det seg, burde jeg kanskje gått for noe annet når jeg kjøpte den i fjor. Jeg har altså funnet ut at jeg liker å fikle (bygge/skru/bestille deler fra ebay/planlegge etc etc) nesten like mye som jeg liker å brygge. Dermed skulle jeg sikkert ha gått for ett 3 kjelers HERMS oppsett.
 
Har dere noe og tilføye disse punktene?

Speidel:


+ Tysk konstruksjon og svært solid.

+ Et kjent merke som er kvalitetssikret over tid

+ God temperaturkontroll

+ Enkel å brygge med

+ Kompakt

- Begrenset maltkapasitet på ca 6kg. Noe som utgjør 20L øl på ca 6%.

- Litt dyr i pris

- Kjøler må kjøpes utenom (Gjelder ikke Speidel Plus)

- Elendig kran som bør skiftes ut til skikkelig kuleventil.
 
Stort sett korrekt med plusser og minuser.
Men du klarer fint sterkere øl enn 6% bare så det er sagt uten fiksfakserier. Vi snakker om en øvre OG grense uten triks på rundt 1,070 med god utgjæring er vi da rundt 8%. Så har man muligheter for flere triks. Som for eksempel å meske over natten som flere her inne har gjort med stort hell og meget godt utbytte, dobbeltmeske etc etc.
 
Stort sett korrekt med plusser og minuser.
Men du klarer fint sterkere øl enn 6% bare så det er sagt uten fiksfakserier. Vi snakker om en øvre OG grense uten triks på rundt 1,070 med god utgjæring er vi da rundt 8%. Så har man muligheter for flere triks. Som for eksempel å meske over natten som flere her inne har gjort med stort hell og meget godt utbytte, dobbeltmeske etc etc.
Det var jo litt betryggende at man kan brygge litt mer enn 20 liter med 6%. Når har jeg rukket å brygge 15 batcher med dagens utstyr og noe veldig stort behov for sterk øl har jeg tydeligvis ikke. Til nå er min sterkeste øl 7,5% og da bommet jeg litt, den skulle egentlig være 6,8%... Veldig sterke øl liker jeg å tro at man drikker sjeldnere og i mindre mengder uansett.
 
Sist redigert:
Si at jeg bestemmer meg for å gå for en Speidel 20 liter. Da sliter jeg litt med å velge mellom standard speidel til 12 990 (tilbud) + kjøler til 1 500 eller Pro versjonen til 16 500. Er veldig usikker på hvordan kjøletiden er med denne kjølekappen på Pro'en, hvis den er bedre enn kjølespiral, så er jeg veldig fristet til å gå for Pro versjonen. Noen som har erfaring eller info angående kjølekappen? Den ekstra kranen de har montert på bunnen er jo også fantastisk under rengjøring, savner dette på bryggeutstyret jeg bruker i dag.
 
Har dere noe og tilføye disse punktene?

Speidel:


- Elendig kran som bør skiftes ut til skikkelig kuleventil.

Dette var nok et større problem før da den hvite dingsen kranen sitter i ofte vred seg. Jeg har vel nå rundt 15 brygg på min Speidel og synes krana fyngerer helt tipp topp. Du vil nok kanskje få en litt høyere flow ved tapping om du bytter den ut, men for min del er ikke det noe jeg gidder bruke penger på så lenge krana fungerer som den skal :) Om du går for Speidel (kjør på, du angrer ikke!) så ville jeg testet en batch eller to med originalkrana før jeg byttet i hvert fall:)
 
Kranen på min 16 modell har fungert problemfritt. Dersom eg skulle kjøpt ny speidel i dag ville eg valgt pluss modellen. Kjølekappa fungerer som ekstra isolering på kjelen, som gir deg kjappere oppvarming. Det er lettere å få solgt siste modell om du angrer på kjøpet. Mindre sjanse for infeksjon under nedkjølingsprosses sidan du kan beholde lokket på heile tida.
 
Mindre sjanse for infeksjon under nedkjølingsprosses sidan du kan beholde lokket på heile tida.

Jeg mener å ha sett at det har vært et "salgsargument" for den nye versjonen. Jeg ser absolutt fordelen med å slippe en ekstern kjøler, gitt at kjølekappen fungerer bra og kjøler raskt ned, da man trenger mindre utstyr og det blir mindre å vaske etc. Faren for infeksjon derimot kjøper jeg ikke som et argument for å gå for den nye versjonen. Jeg tviler på at det er under nedkjølingen av et brygg de fleste infeksjoner oppstår (jo, det kan skje). De fleste infeksjoner er nok heller et resultat av dårlig vasking og rutiner andre plasser i bryggingen.
 
Jeg forhørte meg med en av aktørene som selger Speidel:

Vi testbrygger på Speidel Pluss for tiden og de siste gangene har vi kjølt ned fra 100 til 20 på ca 30 min (speidel 20 liter m/pumpe i sving). Det er langt ifra en effektiv kjøling. Men det er fremdeles "innafor" hva gjelder tidsbruk. Det er kompromisset man må ha hvis man skal holde en "lukket" kjøling i et kompakt system. Denne kjølekappen isolerer heller ikke noe særlig. Ettersom det er metall med svært lite luft imellom forsvinner mye av varmen i metallet og ut i luften. Vi bruker en isolasjonskappe på vår "normale" speidel 20, og det funker glimrende. Med spiralkjøler og pumpen i sving tar det i underkant av 20 minutter å kjøle ned standard speidel 20 liter.

Konklusjon:
Standard Speidel med spiralkjøler kjøler altså ned nesten dobbelt så fort så Speidel Pro med kjølekappe. Kappen er tydeligvis heller ikke til stor nytte som varmekappe. Fortsatt, kappen har en fordel med at det blir mindre utstyr å vaske, montere og lagre, samt at man får alt i et lukket system.
 
Ifølge en på speidel gruppen på facebook som kjøpte pro versjonen så opplevde han mye bedre og raskere kok med den nye speidelen, kontra den gamle versjonen. Han mente det var på grunn av den innebygde kjøleren.

Jeg selv hadde nok sett positive på den innebygde kjølekappen pga alt i et og mindre vask. Liker også den kran under for lettere tømming ved vask.

Har selv 50 l speidel 2013 modell og opplevde ingen problem med krana, men byttet den for å få rasker ut vørteren.

Easybrew
 
Tilbake
Topp