Weissbier tips

Planlegger å koke sammen en belgis wit i morgen, men trenger noen innspill på mesketemp og utmesking.

Planlegger å bruke 3 kg pilsnermalt, 3 kg hvetemalt.
Tenker humle med Saaz, mulig med tillegg av Northern Brewer.
Skal bruke korianderfrø og tørka appelsinskall i tillegg.
Gjær; Wyeast 3944 Belgian wit.

Det jeg lurer på er først og fremst hva som virker som mest fornuftig mesketemp. Jeg ser noen oppskrifter opererer med mesking i ulike temperaturtrinn. Hva er eventuelt fordelen med det?

For ordens skyld; jeg brygger i en Beerbrew 30, så jeg tenker lande på et brygg på opp mot 25 liter totalt.

Hvor lenge bør mesken skylles før koking? Normalt skyller jeg en times tid. Er det hensiktsmessig for å lage Wit?

Mange takk for innspill
 
Om jeg skal gi ett tips til denne oppskrifta er det at du river skallet fra påskeappelsinen og bruker det istedet for tørket appelsinskall. Gir en mye bedre aroma, synes jeg.
 
Nå har jeg prøvd å gå grundig til verks, og det ser ut til å være flere måter å gå fram på med meskingen.

Den enkleste: Gå rett inn på 67 grader, og bli der en time, fortsett så til utmesk (76-78 grader).

Mer avansert: Legg til proteinsteget, som Simen over her.

Enda litt mer avansert (dette har jeg destillert fra "German Wheat Beer" av Eric Warner): Start på 40 grader (eller enda litt lavere), og gå derfra til proteinsteget (som kan vare lenge, opp til en time). Så raskt opp til 64 grader, og bli der i 20 minutter. Videre til 71 grader, der du blir til omdannelsen av stivelsen er ferdig. Så til utmesk. (Ordentelig avansert: Egentlig skal man legge inn en "decoction" ved proteinsteget, og Warner tar det for gitt at man gjør det hvis man brygger weissbier.)

Nå er jeg sikker på at selv den enkleste måten gir skikkelig godt øl, for det har jeg fått:) - men det kan jo bli bedre. Så jeg tenkte jeg skulle ta alle stegene. Det jeg lurer litt på, er spranget fra 64 til 71. Det har jeg ikke sett andre steder enn hos Warner, men så vidt jeg kan skjønne på ham, er det slik man gjør det i Bayern. Og siden han har utdannnelsen sin fra Weihenstphan, og bl.a. har jobbet i et München-bryggeri, ser jeg ikke noen grunn til å tvile. Men har noen av dere mer kjennskap til dette? Har noen brukt denne todelingen av stivelseskonverteringen?
 
Hva med å dele stivelseskonverteringen i to steg? Ut fra "German Wheat Beer" av Eric Warner ser det ut til at det er det vanlige i Bayern. 20 minutter på 64 grader, og så resten på 71 (!). Noen som har erfaringer med det - og/eller synspunkter på det?

Jeg er sikker på at den aller enkleste måten - å gå rett på innmesk ved 67 grader, og la alt skje der - går helt bra, for det har jeg prøvd. Men alt kan jo bli bedre, og jeg har tenkt å prøve dette nå (med innmesk ved 40, og et solid preteinsteg ved 50, også. Pluss utmesk, selvfølgelig.)

edit: Jeg fant en grei forklaring på poenget med å dele opp stivelseskonverteringen: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=124476 (Skroll litt ned, til utdraget fra Braukaiser.) Sikkert gammelt nytt for mange av dere.
 
Sist redigert:
På en beerbrew hadde jeg definitivt holdt meg til kun ett steg. Og jeg hadde gått lavere enn 66, for du vil vel ha en knusktørr sak?

Og for å være pedantisk er det en wit og ikke en weiss du skal til med ;)
 
Mulig det er noen kryss på linja her. Men en wit - som trådstarter spør om råd for - er vel nærmest litt søtlig? Zainasheff angir 68 grader for witbier, og 67 for weissbier, som jeg heller ikke vil ha knusktørr. (Jeg mener ikke at Zainasheff er Gud, for ordens skyld;).)

Siden tråden tross alt snakker om råd for weissbier:): Warner vil ha meg til å flaske direkte etter at gjæringen er ferdig. Jeg har litt vanskelig for å gjøre det; vil gjerne la det gå ei uke til. Hva gjør andre her?
 
Tilbake
Topp