Weizen

Min første Weizen ble smakt og vurdert i kveld.
Jeg brukte fifty/fifty lagermalt og hvetemalt, mesket én time på 67,5 grader,
og batch-sparget med skyllevann på 77 grader. Brukte Wyeast  3068 Weihenstephan Weizen.
Gjæret i 16 dager på 20 grader.
OG ble som planlagt 1048, men FG derimot, havnet helt ned på 1005 (!)
Det betyr en utgjæring på nærmere 90% (Wyeast mener den skal være 73-77%).
Jeg hadde regnet med en FG på rundt 1010-1012.
Som følge av den lave FG'en mangler ølet litt på restsødme og fylde, ellers er jeg veldig fornøyd med resultatet...

Hva kan ha skjedd her tror dere?
Kan jeg ha over-oksygenert vørteren, for høy gjæringstemperatur, annet...
Innspill tas i mot med takk.

Dette hørtes merkelig ut.
Hvordan meskesystem har du?
Er du sikker på att termometeret ditt er korekt?
Hvist du bruker ett glassstavtermometer er disse ofte feil, gjerne opp til 5C avvik etter min erfaring.
Hvist dette er tilfellet kan det hende du har mesket på for lav temp, å fått ett meget gjærbart vørter.
Test det mot kokende vann og isvann.
Oechlevekten kan også være feilkalibrert, test den på rent vann ved oppgit temp på oechlevekten (ofte 20C)
Min vet jeg måler to poeng for mye ved rent vann, så trekker altid fra to poeng ved målinger.

Hvist mesketempen stemmer, burde du hatt en del sukker som gjæren ikke har mulighet til å gjære.
I såfall kan det hende du har fått en infeksjon eller villgjær i brygget. Noen av disse har mulighet for å gjære lengre sukkerkjeder.

Ølet er definitivt ikke infisert, ingen tegn til syrlighet eller andre uhumskheter. Heller velsmakende...
Jeg mesker i en 52 Qt kjølebag fra Coleman, og bruker digitaltermometer med separat sonde fra Brouwland.
Oechlevekta er noe billig Europris-greier. Jeg har IKKE kalibrert den. Det bør jeg nok!
Uansett om den differ på noen oechlegrader eller ikke, så mangler jo fortsatt ølet noe restsødme og fylde.
Strange  :attevar:

Tilbake
Topp