Whirlpool før eller etter spiralkjøling?

Lars

Norbrygg-medlem
Har med stor glede endelig satt igang med whirlpool i vinter, og spart oss mange problemer ved uttapping av kokekar til pumpe og platekjøler.
Nå skal jeg bruke kjølespiral igjen (pumpa skal brukes et annet sted), og etter hva jeg minnes, virvles endel trub opp med denne typen kjøling.
Jeg har imidlertid ikke prøvd med whirlpool i forbindelse med bruk av kjølespiral, og lurer på noen har erfaring med dette?
Må jeg kjøre whirlpool også etter at vørteren er nedkjølt, eller holder det å kjøre den før kjølinga?
Bruker både blomster og pellets, samt protafloc.

Det er jo sant. :)
Vil trub og humle samles like godt i midten av bunnen etterpå også?

Hvis jeg forstår rett lurer du på om wirlpool fungerer med kobberkveilen i kjelen mens du virvker, tror ikke det, det blir for mye bakevjer og turbolenser, men fjerner du den etter kjøling blir det mindst like bra.
Virvling under kjøling senker kjøletiden fra 1,5 time til ca 1/4 time hos meg med 80 liter i kjelen.

Hm, der er vi absolutt inne på noe, uten at jeg forsto det 100%.

Har terrassebryggeriet (75 liter) fra Stana, hvor jeg har bruker selvlagd kjølespiral oppi.
Har også en røresleiv som vi har brukt blant annet til manuell whirlpool i annet (150 liters) kokekar. Her rørte vi kraftig (uten plasking) og lot stå i ca 15 minutter tilstammen, før vi tappet ut i bunn for å pumpe gjennom platekjøleren. Da var det minimalt med uønsket materie som vi trengte å hanskes med.

Tenkte å bruke sleiva til det samme i 50-liters brygg nå, og det vil utvilsomt korte ned kjøletiden med røring, noe jeg også gleder med stort til.  :brygging:
Men vil det også være nok til at trub og humlerester legger seg fint i midten etterpå, eller må jeg i tillegg røre på samme vis ( inkludert litt hviling) etter at kjøleren er fjernet for å oppnå dette?

Lars skrev:
eller må jeg i tillegg røre på samme vis ( inkludert litt hviling) etter at kjøleren er fjernet for å oppnå dette?

Det var det jeg prøvde å si  :)
Det bør helst bare være en slett kjele uten noen utspring for å få det perfekt, og helst en flatbunnet kjel, noe jeg ikke hvet hvorfor.
Jeg får ikke samlet trub i midten med kjølespiralen i kjelen

test

Den er god! Skal prøves på fredag.  :brygging:
Kjelen er flatbunnet, og har kun ca 1 cm fra tappetuten som stikker inn.
Håper på å kunne få satt på en grov sil på denne, for å stoppe eventuell ivrig humle. :)

Jeg brygget en porter i går, og prøvde å røre meg til en liten whirlpool med termometeret gjennom hullet i lokket til (saft-)kokeren. Det så ut som om det havnet lite thrub og humlerester i stamvørteren, men siden det ble en (nokså mørk) porter så var det litt vanskelig å se. Jeg regner med å kunne se utfellingen i gjæringskaret ved omstikking.

Selv har jeg en 100 liters kokekjele med tre sirkelrunde 2 kW varmeelementer i bunnen. Det bremser væsken så mye når jeg forsøker å virvle med en rørespade at jeg ikke får samlet trubben så godt i midten som jeg kunne ønske. Virvelen stanser opp etter 15-20 sekunder. Men det er vel prisen å betale for rask oppvarming av store volumer...

Står elementene fast?
Har 3kW varmeelement som taes ut så snart kokingen er ferdig.
Synes ikke det er så raskt til å bytte temperaturer under meskingen, men fungerer helt greit.

Regner med jeg prøver whirlpool både før, under og etter kjøling denne gangen, inntil jeg vet bedre. :)

Tilbake
Topp