Whirlpooling for å sedimentere - Når gjøre det?

ADale

Norbrygg-medlem
Grainfather ekspert (David Heath) sier at vi skal kjøre Whirlpool etter koking før overføring til gjærkar. Jeg har blitt anbefalt av noen andre å gjøre dette på 75 grader. Men jeg er usikker hvor nødvendig dette er (prosessen tar ca 1 time lenger pga venting på nedkjøling). Jeg har en mistanke om at jeg egentlig bare skal gjøre dette når vi lager øl der vi tilsetter humle før overføring til gjærtanken? Eller er det kanskje noen noen øltyper det er fordelaktig å gjøre dette? I dag f.eks lager jeg en Blond, og det er ganske mye bunnfall. Så hvis vørter er relativt klar, er det kanskje ikke nødvendig å gjøre en whirlpool.
 
Altså, du kan whirlpoole i hele kjølefasen, altså fra kok ned til ønsket temperatur. Trenger ikke vente på noe, ei heller stoppe opp kjølingen. Det er bare å kjøre på og kjøle så fort du klarer mens du whirlpooler. Poenget er å samle trub/humlerester og andre partlikler i midten av gryta, slik at vørteren bli klarest/renest mulig.

Men dersom du har et humletilsetting som skal tilsettes i whirlpool, snakker en ofte om en så kalt «hop stand» der en tilsetter en hule på vanligvis under 80 grader, og lar den stå der en periode. Da må du vente en tilmålt tid.
 
Tilbake
Topp