White Labs gjær frra Maltbua - gratis

Gahr skrev:
Nidveg skrev:
Det kan vel tenkes at baltisk porter bruker undergjær ved typisk overgjærtemperatur, ikke så reint ulikt california steam beer fermenteres?

De fleste baltiske portere gjæres kjølig med lagergjær. Altså er de teknisk sett lagerøl.

Har vi noe eksempel på baltisk porter i norge?
 
neslekkim skrev:
Har vi noe eksempel på baltisk porter i Norge?

Nei, ikke som er tilgjengelig for øysblikket, så vidt jeg vet. Jeg mener Mike Murphy på Lervig brygget en røykt utgave sammen med Anders Kissmeyer for litt siden, men jeg vet ikke om den er for salg ennå (og jeg vet ikke om den faktisk er en lager...). Tipper den blir å finne på Cardinal etterhvert.
 
Den som beveger seg over grensa til Sverige burde kunne finne Carnegie stark-porter, men jeg er ikke sikker på om den heller er en lager? Det er uansett en skandinavisk klassiker som burde vært lettere tilgjengelig her i landet.
 
Mike Murphy brygget en Smoked Baltic Porter sammen med Anders Kissmeyer for omlag en måned siden. Kommer nok på Cardinal og polet (som deres Winter Ale)
 
Oppdatering rundt Lervig Smoked Baltic Porter. Maila Mike:

Hi Kim, It has been filled into Fat/kegs, and we have sold 6 x 30L to Cardinal and the rest I have sent to Denmark. So you can taste it there! The plan is to brew it again soon and package it as Kissmeyers Beer. So in a few months you may see it in a bottle!
 
Jeg smakte en Ægir Natt Imperial Porter i går, og basert på de baltiske porterene jeg har smakt tidligere, vil jeg si at denne minner meg ganske mye om en baltisk porter, selv om den er en god del sterkere enn en typisk baltisk porter. Nydelig var den iallefall.
 
Ægir Natt er gjæret med WLP001, så den er forsåvidt overgjæret. Men jeg tror de har brukt en del carafa Special i stedet for f. eks. black malt, så den har et mykt preg som minner mye om de baltiske. Har smakt noen polske varianter som har ligget på over 9 %. Disse har vært veldig søte, men med et behagelig maltpreg uten skarpt røstige kanster.

Ægir Natt fikk forøvrig min stemme som årets øl i 2010. I dag tapper jeg forøvrig min baltiske porter på fat (og noen flasker).
 
Gahr skrev:
Ægir Natt fikk forøvrig min stemme som årets øl i 2010. I dag tapper jeg forøvrig min baltiske porter på fat (og noen flasker).

Jeg mener å huske at jeg har reservert en av de flaskene og gleder meg til å smake... Om noen måneder.
 
gustavf skrev:
Jeg mener å huske at jeg har reservert en av de flaskene og gleder meg til å smake... Om noen måneder.

Oh, yes! Men det skal altså på fat først. Tapper noen få flasker direkte, altså uten Jack Daniels og eik. Sender med en av dem også, så kan du teste dem ved siden av hverandre.
 
Det var nok av liv i gjæren, det putrer i gjærlåsen som harde pokker!
Det blir ti liter sterk APA med cascade og williamette med gjæren WLP 036 Dusseldorf Alt Yeast, alt har gått bra så langt. Regner med å bruke den om igjen et par gang til før jeg pensjonerer den.  :skitbra:
 
Tilbake
Topp