White Labs WLP001 California Ale

Hei. Skal brygge lucky jack settet fra bryggselv. Vi har to rør med White Labs WLP001 California Ale. Skal jeg bruke begge rørene? Er det bare å helle oppi når vørteren er ferdig nedkjølt? Bør gjæren være romtemperert før jeg tilsetter den? Takker for svar.

Du bør lage en starter med rørene. Bruk www.mrmalty.com for å beregne starterstørrelsen.

Nja, du kan bare helle gjæren i vørteren, men det er bedre om du lager en starter. Og ja, romtemperert.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Gahr skrev:
Du bør lage en starter med rørene. Bruk www.mrmalty.com for å beregne starterstørrelsen.

Ok, dette blir spennende å prøve. Ser at du har skrevet en artikkel i forum for medlemmer. Det får blir helgelektyre for meg:) Men, jeg har ikke kolbe til å lage starter i og heller ikke magnetrører. Kan jeg bruke noe annet?

Du kan fint bruke en brusflaske med alufolie over tuten. Vask og desinfiser godt først selvføgelig (f.eks. med PBW og StarSan) og så rister du gjæren og vørteren titt og ofte.

Odland skrev:
Du kan fint bruke en brusflaske med alufolie over tuten. Vask og desinfiser godt først selvføgelig (f.eks. med PBW og StarSan) og så rister du gjæren og vørteren titt og ofte.

Supert. Sånne løsninger liker jeg!

Bedre en alufolie er å sette korka løst på. Da slipper CO2 ut, når du rister så strammer du korka til og slipper trykket ut kontrollert etterpå. Mindre gris.

AlexWS skrev:
Odland skrev:

Supert. Sånne løsninger liker jeg!

Magnetrører vil gi deg et bedre resultat men risting på flaske er en meget grei start. Mye bedre enn å ikke lage starter.

AlexWS skrev:
Men, jeg har ikke kolbe til å lage starter i og heller ikke magnetrører. Kan jeg bruke noe annet?

Skal du lage en større, kan du bruke en karafell fra Verdal, altså ei 5 eller 10 liters plastkanne.

Pass på å bruke foam control/defoamer/skumdreper i starteren. Da unngår du ubehagelige overraskelser når du skal riste den!

Tilbake
Topp