Wit med FG på 1.016

AudunWS

Dommer
Har en Wit stående til gjæring og den stopper på FG 1.016. Finnes det en kur eller er det bare å bite i det sure eplet og flaske den?

Den har stått til gjæring på 20 grader i 14 dager, noe over de to siste dagene da sola kom og jeg var på jobb reise. Ellers så hadde den en heftig stormgjæring som tetta gjærlåsen og omtrent deformerte  lokket på gjæringsbøtta. Mesket på 66-67 °C som kanskje er noe høyt til en Wit

Hei! Først og fremst vil jeg si at fg er litt høy, men ikke veldig. Hvis du er veldig innstilt på lavere fg så kan du tilsette pilsner enzymer. Dette vil kunne omdanne endel sukkerarter til enklere og mer gjærbare sukkerarter som dermed fører til videre gjæring og fg. Men jeg har ikke stor erfaring med dette, og hvor mye lavere fg kan bli. Jeg har lest om målinger ned mot 1.000, som kan bli VEL lavt.

Har opplevd flere ganger at Wit har stoppet opp, og mistenker at det skyldes den heftige stormgjæringen og at mye av gjæren blir liggende på toppen av ølet etter denne. Jeg har fått igang gjæringen igjen ved å skake endel på gjæringskaret, og å heve temperaturen litt. Witgjær tåler vanligvis ganske høy temperatur, synes å huske at Nøgne Ø gjæret sin Saison med witgjær (WLP400) på rundt 26 grader tidligere, har også gjæret på samme temperatur med hell til en saison selv (Wyeast 3944).

Ville holdt meg unna å tilsette enzymer, da det virker ganske ukontrollerbart.

Kanskje jeg bare skulle ta å prøve en liten bevegelse på karet for å virvle opp litt gjær. Den skal uansett stå til mandag så det kan jo være verdt forsøket

Ferdig øl (overgjæret øl) har ingen gjær på toppen.

Hvis alt har sunket til bunns vil jeg si det samme som Lars; Øk temperatur og prøv å virvle opp gjær.

Tilbake
Topp