WLP 530 Gjærstarter

Yerko

 
Hei

Skulle egentlig brygget en Quad i morgen, gjæren har stått i magnetrøreren siden Onsdag kveld. Hadde problemer med magneten på torsdag. Kom hjem etter jobb og så at denne ikke gikk rundt så jeg byttet og fikk den i gang igjen. Derfor lått jeg den gå en dag ekstra, men i dag er den fortsatt på magnetrøreren. Føler at starteren er fortsatt for mørk og 1cm med skum gjør meg skeptisk. Spørsmålet er bør jeg bare sette den i kjøleskapet nå ?

Noen som har brukt denne gjæren før som har opplevd noe liknende?
 

Vedlegg

  • IMAG0885.jpg
    IMAG0885.jpg
    69,7 KB · Sett: 68
Hei

Skulle egentlig brygget en Quad i morgen, gjæren har stått i magnetrøreren siden Onsdag kveld. Hadde problemer med magneten på torsdag. Kom hjem etter jobb og så at denne ikke gikk rundt så jeg byttet og fikk den i gang igjen. Derfor lått jeg den gå en dag ekstra, men i dag er den fortsatt på magnetrøreren. Føler at starteren er fortsatt for mørk og 1cm med skum gjør meg skeptisk. Spørsmålet er bør jeg bare sette den i kjøleskapet nå ?

Noen som har brukt denne gjæren før som har opplevd noe liknende?


Jeg har laget starter med WLP530 flere ganger. Du bør vente til starteren er ferdiggått før du setter til kjøling. Starteren er ferdiggått når det ikke er mer gjærbart sukker igjen/det ikke lenger dannes skum.


530 er en veldig aktiv gjær som hos meg alltid havner utenfor gjæringskaret. Kan være lurt å bruke blow-off tube.
 
Litt kingig gjærstarter med 530. Det gjæret over, greit nok, så det ser ganske grisete ut, men "problemet" er at det fortsatt er gjær (?) på overflaten. Er det vanlig for denne gjæren? Dag fem. Stått kaldt i to dager.
20160220_182738.jpg
Bedre bilde:20160220_183253.jpg
 
Ikke uvanlig. Skummet på toppen kan henge i ganske lenge, selvom gjæren er ferdig. Hvis starteren ser klar ut ville jeg dekantert.
 
Tilbake
Topp