WLP 565 Belgian saison

Har hatt godt resultat med å starte på 20 grader, og øke til 27 grader etter 20 timer. Stigningen ble gjort i løpet av 3-4 timer. Dette var med WLP565. Har prøvd å starte høyt også, men da ble det usmaker. Det virker som at man kan øke temperaturen så fort stormgjæringen er skikkelig i gang, og neste gang skal jeg øke den tidligere for å teste ut dette.

Been there done that. Fusel på begge batchene.
 
Been there done that. Fusel på begge batchene.

Jeg tolker svaret ditt som at du har prøvd to ganger (med WLP565) å øke temperaturen så snart stormgjæringen var i gang, og at du fikk fusel begge gangene? Kan du si litt mer om temperaturer og hvor raskt du økte temperaturen?
 
Jeg tolker svaret ditt som at du har prøvd to ganger (med WLP565) å øke temperaturen så snart stormgjæringen var i gang, og at du fikk fusel begge gangene? Kan du si litt mer om temperaturer og hvor raskt du økte temperaturen?

Såvidt jeg husker så var det opp til 28 eller noe etter ca 12 eller 18 timer
 
Sjekket SG på en saison med denne gjæren. Den har gjæret fra 1,061 til 1,003! Startet på 18,5 og økte til 27 grader over en uke. Neste gang starter jeg litt høyere i håp om et mer krydret preg.
 
Hørte akkurat på en gammel Experimental Brewing-episodeder Marshall Schott også var med. De diskuterte 565 og den tendensen den har til å stoppe opp og ta ei lang pause. Jeg skal ikke gå i detalj, men konklusjonen deres var at årsaken er at 565 er ekstra følsom for store konsentrasjoner av CO2, og at løsninga ganske enkelt er åpen gjæring - dvs. gjæring uten gjærlås - kombinert med å starte gjæringa lavt. Det blei gjennomført et eksperiment, og sjøl om begge bryggene blei gode, gikk gjæringsprosessen mye fortere og greiere uten gjærlåsen. (Den blei vel satt på etter at hovedgjæringa var over.)

Jeg har, i andre sammenhenger, lurt litt på effekten av en gjærlås. Den sørger faktisk for at det bygger seg opp et lite trykk - og det øker dessuten hvis du bruker den røde "hatten". Det kan være nok til at CO2 har vasnkeligere for å unnslippe. (Jeg har prøvd - etter råd fra @Jørgen O - å gjære en pils uten gjærlås for å se om det kan føre til at H2S lettere luftes ut, og det kan se ut som om det har effekt.)
 
Jeg brygger rett og slett alltid uten gjærlås de første dagene for å slippe å høre på pluppinga
Aldri hatt problemer med 565 eller 566, vet ikke om det er derfor
Marshall Schott sa at han aldri hadde hatt problemer, heller - og han bruker heller aldri gjærlås på noe øl i starten.

Jeg har heller aldri hatt noe egentlig problem, men veldig lange gjæringsforløp. Og jeg har alltid brukt gjærlås - til nå:).
 
Tilbake
Topp