WLP 565 Belgian saison

Hei, har nettopp flasket et forsøk på en saison til sommeren. I hovedsak pale og pilsmalt, med litt mais og cara. Mesket på 64 grader. OG 1.062. Har lest en del om wlp 565 at den kan ta seg en pause, så ga den litt over 3 uker på tanken. Økte fra 20 grader til 25 i løpet av de første dagene, lot den stå på 25 til flasking. Så til spørsmålet. Måler FG på 1.020. Det var noe lavere enn jeg hadde håpet, selv med wlp 565. Jeg flasket som planlagt med 7g/l med sukker. Blir dette smell i kjelleren, eller kan det være at gjæren har gjort seg ferdig?
 
Vanskelig å si, men de to gangene jeg har brygget med 565 har jeg gjæret ned til under 1.010 begge ganger. Jeg har dog brukt litt annet gjæringsregime enn deg (pitchet på 19 grader, latt freerise opp til 24-25 grader, og deretter gradvis økt opp til 29 grader). Og jeg har alltid fatet mine..
 
Sist redigert:
Antar du mener at det var noe høyere enn du hadde håpet..?
Jeg ville pakket inn flaskene i noe - når jeg har brukt WLP565 har FG ligget på 01-05.
Men jeg har aldri opplevd at den stopper opp... Hørt om det, men aldri opplevd det. o_O
 
565 har aldri stoppet opp for meg, heller. Den siste endte på 1.004, de andre noe lignende.

Jeg kan ikke tenke meg at din er ferdiggjæret på 1.020; den må ha stoppet opp. Smakte du på den? Den bør ha hatt et snev av sødme. For å være ærlig: Det der er enten ikke særlig godt, eller det er en flaskebombe. Ta på deg verneutstyr - jeg mener det! - og gjekk opp ei flaske, og så tar du det derfra.
 
Enig med Finn, det der lukter av tikkende bomber.
Har akkurat flasket en saison med wyeast 3724 (som vel er tilsvarende WL565), og den brukte 5 uker på å gjære ut (til1.006). Og det på temp opp mot 32C. Har lest om de som har gjæret i 8-10 uker. Den gjæra trenger tid og høy temp.
Fra SG på 1.030 spiste den ca 1 poeng per dag.
Usikker på hva jeg ville gjort her. Kanskje satt ølen kaldt og sikkert mtp evnt flaskebombe, og kalt inn til Saison-fest til helgen, slik at det blir drukket opp før den er ferdig utgjæret?
 
Enig med Finn, det der lukter av tikkende bomber.
Har akkurat flasket en saison med wyeast 3724 (som vel er tilsvarende WL565), og den brukte 5 uker på å gjære ut (til1.006). Og det på temp opp mot 32C. Har lest om de som har gjæret i 8-10 uker. Den gjæra trenger tid og høy temp.
Fra SG på 1.030 spiste den ca 1 poeng per dag.
Usikker på hva jeg ville gjort her. Kanskje satt ølen kaldt og sikkert mtp evnt flaskebombe, og kalt inn til Saison-fest til helgen, slik at det blir drukket opp før den er ferdig utgjæret?
Zainasheff sin erfaring er at gjæringen stopper opp ved temperatur over 29 grader, om jeg ikke husker feil. Med denne gjæren, altså.
 
Hva har du målt FG med
? Hvis du har målt med refraktometer så viser ikke den korrekt FG etter at vørter har startet å gjære. Hvis du har målt med oeshle meter og mesket på så lav temperatur så hadde også jeg fyktet flaskebomber.

Har hatt en batch med flaskebomber og det er den kjipest opplevelsen av alle etter at jeg startet med brygging. Har aldri vasket så mye øl noen gang før eller senere. På vegg,tak og gulv..

Og i tillegg er det rett skummelt når en ser hvilke krefter som har vært i satt i gang.(glassbit stod fast i taket ). Lærte mye av den ene batchen..

Easybrew
 
FG ble målt med oeshle meter. Står i en fryser til karb nå på 22 grader. Blir å sprette en hver dag for å kontrollere. Smakte veldi godt varmt og flatt, men noe søtt ja.

Står jo at denne gjæren skal gi en søt saison, og at den attenuerer mellom 65 og 75%. 1.062-1.020 blir jo 67%, men jeg ser jo at folk opplever noe annet. Får se på det som et eksperiment. Blir det høyt trykk, er det bare å tømme ut.
 
FG ble målt med oeshle meter. Står i en fryser til karb nå på 22 grader. Blir å sprette en hver dag for å kontrollere. Smakte veldi godt varmt og flatt, men noe søtt ja.

Står jo at denne gjæren skal gi en søt saison, og at den attenuerer mellom 65 og 75%. 1.062-1.020 blir jo 67%, men jeg ser jo at folk opplever noe annet. Får se på det som et eksperiment. Blir det høyt trykk, er det bare å tømme ut.

Det står vel "slightly sweet" på sida til Whitelabs - og det er noe annet enn "søt";). Og mine blir - som du refererer til - tørre nok. Den siste hadde en tilsynelatende utgjæringsprosent på 91:p. (Jeg skjønner ikke helt hvorfor Glenn trekker inn reell attenuasjon. Det brukes da vel aldri? Er det noe jeg ikke har fått med meg?)

Jeg er ganske nysgjerrig på hvordan dette går. Har du testet noen ennå?
 
Det står vel "slightly sweet" på sida til Whitelabs - og det er noe annet enn "søt";). Og mine blir - som du refererer til - tørre nok. Den siste hadde en tilsynelatende utgjæringsprosent på 91:p. (Jeg skjønner ikke helt hvorfor Glenn trekker inn reell attenuasjon. Det brukes da vel aldri? Er det noe jeg ikke har fått med meg?)

Jeg er ganske nysgjerrig på hvordan dette går. Har du testet noen ennå?

Ja, har brukt den selv før med liknende resultat som deg. Prøver bare å argumentere slik at jeg slipper å helle ut, men er kanskje vell optimistisk.

Nå smaker den veldig godt. Overraskende lite søt. Passe karbonering etter 2 uker på 23 grader. Lar de stå i fryseren i noen uker for å følge med hvordan de utvikler seg. God unnskyldning for å prøvesmake ofte!

Er en Tank 7 klone. Skal prøve igjen om kort tid. Muligens med annen gjær.
 
Sist redigert:
Ja, har brukt den selv før med liknende resultat som deg. Prøver bare å argumentere slik at jeg slipper å helle ut, men er kanskje vell optimistisk.

Nå smaker den veldig godt. Overraskende lite søt. Passe karbonering etter 2 uker på 23 grader. Lar de stå i fryseren i noen uker for å følge med hvordan de utvikler seg. God unnskyldning for å prøvesmake ofte!

Er en Tank 7 klone. Skal prøve igjen om kort tid. Muligens med annen gjær.
Prøv 3787 eller lignende, det er den Boulevard selv anbefaler. Den er mer fenolsk. Blir vel ikke helt klone med 565 da den er fruktig.
 
Prøv 3787 eller lignende, det er den Boulevard selv anbefaler. Den er mer fenolsk. Blir vel ikke helt klone med 565 da den er fruktig.

565 er fenolsk nok, synes jeg - og det stemmer bra med Whitelabs' egen beskrivelse: "It produces earthy, peppery, and spicy notes." Det er 566 som er er den fruktige fetteren;).

Jeg har brygget en dobbelbatch med disse to nå, og jeg kjenner ærlig talt ikke forskjell, dvs. jeg synes ikke 566 har gitt fruktighet, heller. Kan være at jeg har gjæret for lavt? LGS (Lille Grå Sambo) mener riktignok hun kjenner forskjell, og at 566 er mer det hun kaller "søt" - og det må oversettes med "fruktig", for utgjæringsprosenten er 91 for begge ølene. Men også hun må kjenne veldig godt etter for å registrere forskjellen.
 
Har kanskje noe med at de reagerer ulikt på ulike temperaturer.

Liker veldig godt øl jeg har laget med 565, og liker også historien til gjæren. Nå er det jo bare jeg som har tulla det til med å flaske for tidlig.
 
Jeg har brygget en dobbelbatch med disse to nå, og jeg kjenner ærlig talt ikke forskjell

Samme erfaring som deg, splittet en batch og brukte 565 og 566, kjente ikke forskjell.
Årsaken er nok for lav temperatur under gjæring til å få ut smakene tydelig, jeg vet du er like redd som meg for fuselen ;)
 
Samme erfaring som deg, splittet en batch og brukte 565 og 566, kjente ikke forskjell.
Årsaken er nok for lav temperatur under gjæring til å få ut smakene tydelig, jeg vet du er like redd som meg for fuselen ;)

hehe - god diagnose:).

Jeg venter nok litt for lenge med å la dem stige, og jeg lar dem ikke stige nok. To døgn etter at gjæringen er i gang burde greie seg, tror jeg, på lav temperatur, og så er det sikkert litt nevrotisk å få angst når de begynner å nærme seg 24.

Mine er ferdig karbonert, og plassert i kjelleren, nå. Litt røffe i kantene ennå, og jeg kan kjenne litt alkohol, faktisk, om jeg kjenner godt etter - men ikke fusel. Venter at de skal runde seg vakkert av, slik at jeg sitter med mye god saison utpå høsten. De kan godt drikkes nå, også, det er ikke det - men så lenge jeg har nok annet øl, er det ikke noen grunn til ikke å gi dem den tida de trenger.
 
hehe - god diagnose:).

Jeg venter nok litt for lenge med å la dem stige, og jeg lar dem ikke stige nok. To døgn etter at gjæringen er i gang burde greie seg, tror jeg, på lav temperatur, og så er det sikkert litt nevrotisk å få angst når de begynner å nærme seg 24.

Har hatt godt resultat med å starte på 20 grader, og øke til 27 grader etter 20 timer. Stigningen ble gjort i løpet av 3-4 timer. Dette var med WLP565. Har prøvd å starte høyt også, men da ble det usmaker. Det virker som at man kan øke temperaturen så fort stormgjæringen er skikkelig i gang, og neste gang skal jeg øke den tidligere for å teste ut dette.
 
Ved test i går kveld, etter 3 uker på 22 grader, er karboneringsnivået forsatt som forventet med 7g sukker pr/l. Smaken er også svært bra. Så om gjæren ikke var ferdig, så ser det ut som at den jobber sakte videre.
 
Tilbake
Topp