WLP 566

Skal brygge Saison med WLP566 til helga. Noen konkrete erfaringer og anbefalinger for den? Tenker på temperatur og hvordan styre gjæringsforløpet, evt tips til mesk osv.
 
Har brukt den to ganger. Første gang lagde jeg en av saisonene fra Gahr i artikkelen som ligger i medlemsseksjonen. Pitchet dekantert starter på rundt 20 grader og lot den stige til 24 over ca tre dager. Holdt den der til stormgjæringen var over og tok den gradvis ned til 20 eller deromkring. Ble knall øl av det i alle fall og jeg skal brygge samme i ganske nær fremtid siden lageret er tomt.

Andrimne Saison (versjon 2)22,5 liter (21 liter ferdig øl)
OG: 1061
FG: 1007
IBU: 35 (Noonan)

3,5 kg Global pilsnermalt, 3 EBC
500 g Global münchenermalt, 25 EBC
500 g Thomas Fawcett hvetemalt, 4 EBC
100 g Global crystal malt, 120 EBC
400 g farin
40 g East Kent Goldings, pellets, 5,3 % AA, 60 min.
30 g Fuggles, pellets, 4 % AA, 15 min.
30 g Fuggles, pellets, 4 % 2 min.
1 tab Protafloc, 15 min.
½ ts Wyeast gjærnæring, 15 min.
White Labs WLP566 Saison II gjærstarter

Mesket på 64 grader, husker ikke om jeg mesket ut på 78 eller ikke. Tilsatte sukkeret som tykk lake etter stromgjæringen, men oppskriften sier med en gang så det går sikker fint det ogå - er ikke snakk om enorme mengder farin uansett. Gjæren skummer ikke voldsomt, jeg hadde i 30 liters spann og det var god plass.

Andre gang var Nøgne Ø India Saison. Ble fullt drikkandes men ikke like god som den første synest jeg. Hadde litt mindre kontroll på gjæringstempen siden skapet var opptatt med noe annet, men hadde ganske bra styring vha STC-1000 og en varmeovn på et lite rom.
 
Har brukt denne 4 ganger og vært veldig fornøyd med resultatet hver gang. Saison med rug, Saison med sitrongress og honning, Saison med sitrongress og jalapeno og et forsøk på å brygge noe lignende Nøgne/Bridge Road India Saison. Tenkte å teste den på en Saison med råsaft av epler neste gang.
Brygger med Speidel 20L og har meska på 64 grader. Gjæra helt ned til 1004 på et par av dem. Har pitcha på rundt 18-20 grader og latt den stå i den temperaturen i 14 dager uten noe form for manipulering av temperatur.
 
Har brukt denne 4 ganger og vært veldig fornøyd med resultatet hver gang. Saison med rug, Saison med sitrongress og honning, Saison med sitrongress og jalapeno og et forsøk på å brygge noe lignende Nøgne/Bridge Road India Saison. Tenkte å teste den på en Saison med råsaft av epler neste gang.
Brygger med Speidel 20L og har meska på 64 grader. Gjæra helt ned til 1004 på et par av dem. Har pitcha på rundt 18-20 grader og latt den stå i den temperaturen i 14 dager uten noe form for manipulering av temperatur.
Hva slags karakter får du fra gjæren da? Gir den fra seg noe særlig estere på såppass lav temp?
 
Jeg synes den har gitt et spicy og litt funky preg som jeg liker veldig godt. Litt pepperaktig til tider. Ikke noe særlig fruktig preg.
I mine 4 forsøk så synes jeg gjærpreget har integrert seg svært godt med de andre smakene jeg har prøvd å få frem. Og selv om den har gjæra langt ned så fremstår ikke ølet som tynt men heller friskt og med en følelse av noe restsødme som jo i teorien ikke skal være der. Mulig dette kommer av at jeg i 3 av 4 har brukt en viss andel hvete,
Når det gjelder gjæringstemp så har den vel vært oppe i 24+ under stormgjæring men som sagt aldri prøvd å booste den opp slik jeg ser det gjøres med en del andre Saison gjær.
Gahr nevnte vel i sin artikkel at han ville prøve denne til Wit også. Tror det kan funke veldig bra.
 
Brukte denne til en klassisk saison, der jeg byttet ut Fuggles med Willamette. Endte opp med:
67% Pale Malt
14% Hvetemalt
7% Munich
6% Demearasukker
5% Carahell

Mesket på 65 grader i 90 minutter. Magnum til bitter og Willamette til aroma og smak. Tørrhumlet også med noe Willamette. WLP566 pitchet på 20 grader, øket til 22 grader på dag 3 og 25 grader på dag 5.
1,054-,1009. Virker veldig lovende til nå, stakk om denne i dag. Fin pepperaktig smak, med noe sødme.
 
Tar opp denne igjen.

Pitchet på 19 oC og økte 1 grad/døgn opp til 26.5 oC. Synes det ble for mye pepper. Andre med lignende erfaring?

Etter hva jeg leser kan man kjøre wlp565 høyere enn wlp566 uten for mye ester/fenolproduksjon.
 
Sist redigert:
Har brukt 566 en god del. Brukte den som husgjær ei tid. Har laga alt fra typiske belgiske til IPA med den. Gjærer godt ut. Har pitcha på 20, så holdt den stabilt på 22,5 helt frem til utgjæra i alle andre enn en sterk belgisk. Har også kjørt den fra 18 til 20, men den stoppa for meg. Dro fint igang igjen når jeg øka temperaturen.
Laga en sterk belgisk med den, uten særlig temp kontroll. Tror nok den nerma seg 25 grader. Likte den sånn passe, helt til jeg smakte den etter ca 15 mnd. Fantastisk! Mye fruktsmaker kom frem når den fikk tid på seg.
 
Eller så er kanskje 26 oC et område med mye esterproduksjon.

Fant følgende uttalelse:
"I've brewed a saison with WLP566 @ 85°F and won a medal with it. I brewed another batch up to 90°F and served it at a beer fest thing and it scored a 4.2 overall on Untappd from the people that tried it.

Saisons can take the heat, even if the optimal temps from the yeast manufacturer show much lower temps."

Lothe nevner at 3787 blir reinere igjen når man passerer 26-27 oC.
 
Laga en sterk belgisk med den, uten særlig temp kontroll. Tror nok den nerma seg 25 grader. Likte den sånn passe, helt til jeg smakte den etter ca 15 mnd. Fantastisk! Mye fruktsmaker kom frem når den fikk tid på seg.

Har hattsamme erfaring, men etter bare 2-3 mnd. Har lyst til å enten holde meg under 24 oC eller guffe på til 30 oC neste gang for å se om den oppfører seg på samme måte som 3787.
 
Slenger med en oppdatering av saison'en med 566 ble veldig bra etter 2 uker med karbonering og 4 uker på flaske. Den trenger modning for å bli kvitt en sterk slags gjærkarakter.
 
Et øl brygga med 566 jeg i utgangspunktet ikke var spesielt fornøyd med var mer enn fantastisk etter 15 mnd. Skulle ønske jeg ikke søla vekk så mye av det under test av egenprodusert mottrykkfyller.. Likte det minst av alle jeg hadde på fat, satte det vekk og glemte det. Smakte fantastisk til slutt! Minte vel egetlig mye mer om vin enn om øl. Skal brygges igjen i stort kvantum, og glemmes i et mørkt hjørne..
 
Tilbake
Topp