Har bare ett brygg på 002, som skal flaskes til helgen, så jeg har enda tilgode å smake på hva den gjør.... Til svar på hvorfor jeg ikke velger en annen gjær, så er dette kun fordi jeg er ny og vil lære. 002 er den eneste flytende ale gjæren jeg har brukt, og planlegger å bruke den ei stund. Bakgrunnen for valget er å kunne gjøre meg godt kjent med resultatene fra bare en gjærtype ved ulike tilnærminger. Jeg tror jeg da får et mer reelt sammenligningsgrunnlag enn om jeg hadde hoppet fra den ene gjærtypen til den andre. Så når jeg nå vil pushe denne i den "cleanere" enden av skalaen, er det bare på bakgrunn av at jeg prøver å koke sammen en blond som er så lettdrikkelig som mulig, men fortsatt kunne karateriseres som øl . Bare for å lære. Neste gang, vil jeg sannsynligvis prøve å lage noe hvor det passer seg å gå i den andre delen av skalaen. Den som jeg allerede har laget følger "optimal/vanlig" gjæringsprofil (18-19-21)
Har valgt WLP833 som tilsvarende gjær på lagerfronten. Synes dere dette er en ugrei tilnærming?
Dette høres jo ut som en flott tilnærming. Da forstår jeg. Flott at du har tenkt ovefr hva du gjør og hvorfor du gjør det. En blonde så nøytral så mulig. Flott da, må du pushe den litt ekstra.
Høres ut som en flott plan. Tviler på at 002 setter seg på bakbena og nekter å spise på 16 grader, men eg hadde ikke hatt den der for lenge.
Har som sagt bare prøvde den en gang.