WLP002 og gjæringstemperatur

Har bare ett brygg på 002, som skal flaskes til helgen, så jeg har enda tilgode å smake på hva den gjør.... Til svar på hvorfor jeg ikke velger en annen gjær, så er dette kun fordi jeg er ny og vil lære. 002 er den eneste flytende ale gjæren jeg har brukt, og planlegger å bruke den ei stund. Bakgrunnen for valget er å kunne gjøre meg godt kjent med resultatene fra bare en gjærtype ved ulike tilnærminger. Jeg tror jeg da får et mer reelt sammenligningsgrunnlag enn om jeg hadde hoppet fra den ene gjærtypen til den andre. Så når jeg nå vil pushe denne i den "cleanere" enden av skalaen, er det bare på bakgrunn av at jeg prøver å koke sammen en blond som er så lettdrikkelig som mulig, men fortsatt kunne karateriseres som øl :p. Bare for å lære. Neste gang, vil jeg sannsynligvis prøve å lage noe hvor det passer seg å gå i den andre delen av skalaen. Den som jeg allerede har laget følger "optimal/vanlig" gjæringsprofil (18-19-21)

Har valgt WLP833 som tilsvarende gjær på lagerfronten. Synes dere dette er en ugrei tilnærming?

Dette høres jo ut som en flott tilnærming. Da forstår jeg. Flott at du har tenkt ovefr hva du gjør og hvorfor du gjør det. En blonde så nøytral så mulig. Flott da, må du pushe den litt ekstra.
Høres ut som en flott plan. Tviler på at 002 setter seg på bakbena og nekter å spise på 16 grader, men eg hadde ikke hatt den der for lenge.
Har som sagt bare prøvde den en gang.
 
Har valgt WLP833 som tilsvarende gjær på lagerfronten. Synes dere dette er en ugrei tilnærming?

Siterer meg selv her og gjør et lite sidespor. Har WLP833 gående med "hurtig lager gjæring" med en uke på steg 10-13-17-19, slik beskrevet i bloggen til bryggselv. Må si dette virker meget lovende! Usikker på hva jeg egentlig har kokt sammen, men ut fra typebeskrivelsene passer internasjonal amber lager best synes jeg. Noen som har prøvd denne fremgangsmåten på Bock/Dunkel osv....
 
Må forresten bare skyte inn at den gangen eg brukte 002, så var det i en engelsk best bitter. Lot den gå normalt løp, opp mot 21, for å fargelegge bra og ble kjent med dens smak.
Spilt batchet den med 013. De aller fleste likte best 002, kun jeg og en annen ølnerd foretrakk 013.
Fruktig og fin.
 
Må forresten bare skyte inn at den gangen eg brukte 002, så var det i en engelsk best bitter. Lot den gå normalt løp, opp mot 21, for å fargelegge bra og ble kjent med dens smak.
Spilt batchet den med 013. De aller fleste likte best 002, kun jeg og en annen ølnerd foretrakk 013.
Fruktig og fin.
Det var en fin innskytelse! Herved kopiert inn i et dokument hvor jeg tar vare på "relevante sitater" :).
Tusen takk!
 
Det er litt unøyaktig, det der, og det er viktig: Jodtesten kan bare si noe om det er oppløst stivelse igjen i vørteren, og sier altså ikke noe om hvorvidt all stivelsen i malten er konvert. Forutsetningen for det, er at all stivelsen også er oppløst.
Bare for å være helt sikker :)! Jod-testen gjøres da på slutten av hovedmesketrinnet?
 
Har bare ett brygg på 002, som skal flaskes til helgen, så jeg har enda tilgode å smake på hva den gjør.... Til svar på hvorfor jeg ikke velger en annen gjær, så er dette kun fordi jeg er ny og vil lære. 002 er den eneste flytende ale gjæren jeg har brukt, og planlegger å bruke den ei stund. Bakgrunnen for valget er å kunne gjøre meg godt kjent med resultatene fra bare en gjærtype ved ulike tilnærminger. Jeg tror jeg da får et mer reelt sammenligningsgrunnlag enn om jeg hadde hoppet fra den ene gjærtypen til den andre. Så når jeg nå vil pushe denne i den "cleanere" enden av skalaen, er det bare på bakgrunn av at jeg prøver å koke sammen en blond som er så lettdrikkelig som mulig, men fortsatt kunne karateriseres som øl :p. Bare for å lære. Neste gang, vil jeg sannsynligvis prøve å lage noe hvor det passer seg å gå i den andre delen av skalaen. Den som jeg allerede har laget følger "optimal/vanlig" gjæringsprofil (18-19-21)

Har valgt WLP833 som tilsvarende gjær på lagerfronten. Synes dere dette er en ugrei tilnærming?

Du går fram på en forbilledlig måte:).

Det er ofte grunn til å være skeptisk til det produsentene oppgir som temperaturgrenser for en gjær - men ikke så mye når det gjelder brittisk alegjær. Du har et spektrum fra "relativt rein" til "temmelig fruktig" innenfor de oppgitte grensene. Det er ingen grunn til å teste hvor langt ned du kan gå. Som @RealGone sier, så prøver du da å bruke den gjæren til noe den ikke er god på, og som andre gjærtyper gjør mye bedre. Når du skal teste den ut, så test den innenfor grensene av hva den egner seg til. Kunnskapen om det, finner du lett - spør her, f.eks.;).

002 gjærer ikke så godt ut. Den etterlater gjerne litt restsødme, siden den ikke orker å ete opp all maltosen. Det betyr at den ikke egner seg så godt når du skal lage noe som er så lettdrikkelig som mulig. Den enkle løsningen er us-05 tørrgjær. (Den svarer til Whitelabs 001, Wyeast 1056 og Imperial A07)
 
Må forresten bare skyte inn at den gangen eg brukte 002, så var det i en engelsk best bitter. Lot den gå normalt løp, opp mot 21, for å fargelegge bra og ble kjent med dens smak.
Spilt batchet den med 013. De aller fleste likte best 002, kun jeg og en annen ølnerd foretrakk 013.
Fruktig og fin.

Jeg er med deg og ølnerdene;). 013 er en suveren gjær.
 
Takk! Fikk Jod i huset i dag :)

Kjekk å ha, særlig når du har et sakkarifikasjonssteg på litt lave temperaturer (63/64). Vær obs på at du ikke må ha faste partikler i den prøven du tar; de kan skjule litt uoppløst stivelse, og den vil forstyrre prøven. Jeg lar det renne litt vørter fra meskespaden på ei hvit skål. Du trenger jo bare litt.
 
Og siden man kun trenger noen dråper vørter til prøven så kan man gjerne ta prøver tidliger.
Da ser du hvordan fargen forandrer seg etter hvert.
 
Og siden man kun trenger noen dråper vørter til prøven så kan man gjerne ta prøver tidliger.
Da ser du hvordan fargen forandrer seg etter hvert.
Er resultatet noenlunde konsistent? Sagt på en annen måte, vil jeg på mitt oppsett, etter en del brygg kunne forutsi med noenlunde nøyaktighet hvor lang tid JEG trenger på de ulike stegene, eller forandrer dette seg med f.eks. ulike avlinger osv...
 
Er resultatet noenlunde konsistent? Sagt på en annen måte, vil jeg på mitt oppsett, etter en del brygg kunne forutsi med noenlunde nøyaktighet hvor lang tid JEG trenger på de ulike stegene, eller forandrer dette seg med f.eks. ulike avlinger osv...

Gelatiniseringstemperaturen forandrer seg med forskjellig malt og avlinger. Men det en jod-test ikke viser deg er om du har den sukkerprofilen du vil ha. Den viser bare ja/nei på stivelse i det som er løst i vørteren. Det er greit "å vite" at det er sånn og sånn det funker med jod-test, men jeg vil anta at du går ganske fort bort fra det da det ikke er særlig mye info å hente, egentlig. Du får mer info ved å ta SG-prøver faktisk, for da vet du også tidligere i forløpet noe om effektiviteten din.
 
Er resultatet noenlunde konsistent? Sagt på en annen måte, vil jeg på mitt oppsett, etter en del brygg kunne forutsi med noenlunde nøyaktighet hvor lang tid JEG trenger på de ulike stegene, eller forandrer dette seg med f.eks. ulike avlinger osv...

Det er nok konsistent, vil jeg tro. Men du kan ikke bruke denne prøven til slike beregninger. Og som sagt, prøven har bare en begrenset verdi, siden den ikke forteller deg noe om hvor mye av den totale mengden stivelse som er konvertert. Du må ha mesket så lenge - og vært så lenge oppe på 65 grader - at du kan kjenne deg noenlunde trygg på at all stivelsen er oppløst. Først da har prøven noen egentlig funksjon. Men det kan være lærerikt å følge med, som @Forvirret sier.

Du må bare ikke tolke prøven feil, og tro at du har fått full konversjon etter 15 minutter sjøl om prøven sier at all den oppløste stivelsen er konvertert.
 
Gelatiniseringstemperaturen forandrer seg med forskjellig malt og avlinger. Men det en jod-test ikke viser deg er om du har den sukkerprofilen du vil ha. Den viser bare ja/nei på stivelse i det som er løst i vørteren. Det er greit "å vite" at det er sånn og sånn det funker med jod-test, men jeg vil anta at du går ganske fort bort fra det da det ikke er særlig mye info å hente, egentlig. Du får mer info ved å ta SG-prøver faktisk, for da vet du også tidligere i forløpet noe om effektiviteten din.
Her nevner du noe jeg ikke har tenkt på :). Finnes det noe... hmm.... finner ikke ordet, "system" her? Jeg har jo lest at mesteparten av stivelsen er trekt ut i løpet av de 15 første minuttene, betyr dette at jeg ved en SG måling da, kan estimere BG?
 
Det er nok konsistent, vil jeg tro. Men du kan ikke bruke denne prøven til slike beregninger. Og som sagt, prøven har bare en begrenset verdi, siden den ikke forteller deg noe om hvor mye av den totale mengden stivelse som er konvertert. Du må ha mesket så lenge - og vært så lenge oppe på 65 grader - at du kan kjenne deg noenlunde trygg på at all stivelsen er oppløst. Først da har prøven noen egentlig funksjon. Men det kan være lærerikt å følge med, som @Forvirret sier.

Du må bare ikke tolke prøven feil, og tro at du har fått full konversjon etter 15 minutter sjøl om prøven sier at all den oppløste stivelsen er konvertert.
Tror jeg henger med :)
 
Her nevner du noe jeg ikke har tenkt på :). Finnes det noe... hmm.... finner ikke ordet, "system" her? Jeg har jo lest at mesteparten av stivelsen er trekt ut i løpet av de 15 første minuttene, betyr dette at jeg ved en SG måling da, kan estimere BG?

Tja, nja. Bare hvis du har gjort det mange ganger før, med eksakt samme type malt, og eksakt samme vann og mesketemperatur, og samme hastighet på temperaturøkningen... Da kunne du sikkert ballparket det.. Altså lite hensiktsmessig å lene seg på det. Som sagt, jod-testen sier deg egentlig ikke så mye, men greit å "se" noen ting i begynnelsen for å få litt forståelse.
 
Tilbake
Topp