Scott Janish har gjort litt arbeid omkring wlp002 og forhold som påvirker FG på sine brygg. Jeg ble derimot ikke særlig klokere, skulle gjerne sett en sammenstilling som presenterte OG, mesketempratur og FG sammenheng....
http://scottjanish.com/analyzing-wlp002-over-25-batches/
Enig i at det der ikke gjorde ting veldig mye klarere. Alle faktorene er jo i spill i hvert brygg, og vil kunne tendere mot å nulle hverandre ut. Dessuten er det nokså sannsynlig at også faktorer han ikke undersøker, kan ha variert over de 25 bryggene. Om han hadde begrenset seg til å variere bare én faktor over 25 batcher, hadde det vært mer interessant.
Påvirkning på FG er ikke det mest interessante å undersøke, heller. Det som virkelig betyr noe, er jo til sjuende og sist smaken, og kvaliteten på ølet sier han ikke noe om. Nå tror jeg han er en rimelig hederlig fyr, så han ville vel nevnt det hvis han mente det var merkbare forskjeller, men jeg er ikke overbevist.
Om han i stedet for - eller i tillegg til - å undersøke virkningen på FG, hadde tatt med den tida det tar å nå FG, hadde det væt interessant (likevel med de forbeholdene jeg tar ovenfor). Sjøl får jeg alltid en dårlig følelse hvis gjæringa drar ut. Det er sjelden noe godt tegn.
Jeg skal ikke si at dette er helt uinteressant. Og alt er ikke spesielt uventa, heller. Når det gjelder generasjoner, så går han jo ikke til ytterligheter. Det ser ut som om det meste han kommer opp i der, er 8 generasjoner - og det er det tallet Gahr angir som grense for gjenbruk på 7Fjell, og jeg vil tro det er tøffere for en gjær å jobbe på et stort bryggeri enn i 20-liters hjemmebryggerbatcher.
At det først er når du kommer opp i en mesketemperatur på 68 grader at du ser en klar virkning på FG, stemmmer godt med mine erfaringer. Så akkurat det resultatet finner jeg interessant
.
Det jeg er mest skeptisk til, er at det ikke skal bety noe hvor lenge gjæren har vært oppbevart før man bruker den. At samme mengde gjær frisk fra en starter ikke gir et bedre resultat enn gjær som har stått i kjøleskap i 53 dager, og så blir hevet rett i vørteren uten noen form for behandling, tror jeg rett og slett ikke på. Jeg mener ganske sterkt at så frisk gjær som mulig - og nok gjær - er ganske avgjørende for å lage et virkelig godt øl.
Nå kan det hende at wlp002 er en spesielt hardhuda type, født og oppvokst i Londons underverden. Så det er ikke sikkert at resultatene ville blitt de samme med en mer følsom type, som f.eks. en lettfornærmet og hissig skotte
.