wlp007 og imperial stout: Dårlig utgjæring

Hei

Satte for 6 dager siden en Imperial stout med en OG på 1.088, 1,5 liters starter med wlp007 med 2 rør. Lagde starteren litt større siden mr.malty mente jeg trengte 1 liter starter. Pitchet gjæren på torsdag på 19 grader og på lørdag og søndag har jeg satt opp tempen til 20 og 21 grader. Har jobbet jevnt frem til mandagen men har ikke hatt noe skikkelig stormgjæring med utblåsing, dog har det da boblet greit de første par dagene. Målte en SG i dag på 1.038 og ble egentlig litt skuffet da jeg har brukt wlp007 tidligere hvor den har gjæret som en helt og mer eller mindre gjæret seg ferdig på 3 dager.

Krausen er helt borte og det kan se ut som om det meste av gjær har bunnfelt. Jeg svirvlet på karet 15 sekunder for å prøve å få noe gjær i suspansjon igjen.

Er det flere som har slike erfaringer? Nå var jo dette første måling, men den burde vel ha klart å gjære seg ned til under 1.030 iallefall frem til nå. Blir litt bekymret siden krausen er borte osv osv..

Kan legge til at jeg har brukt 67% maris otter og 6% havregryn. resten er diverse caramalt og mørk brent malt samt sjokoladmalt. Mesket på 67 grader. Brukt ren oksygen med 2 mikron beluftningsstein (RF stål) i 90 sekunder.
 
Ja, jeg har samme erfaring på Imperial Stouts, selv om WLP007 pleier å gjøre jobben ellers
Får nesten aldri mer enn 66% utgjæring og havner nesten konstant på 1.030
Så kan egentlig ikke hjelpe deg :(
Kanskje litt høy meske temp?
 
Akkurat samme maltsammensetning og mesketemp som jeg har brukt tidligere. Sist fikk jeg en FG på 1.026 og da brukte jeg US05. 1.038 synes jeg var høyt etter 6 dagers gjæring. Om jeg klarer å få den ned til 1.030 skal jeg være storfornøyd alt tatt i betraktning. Jeg har jo bare fått 55% utgjæring til nå.
 
Spørsmålet er jo også, produksjons dato på gjæren og om du bruker magnet rører, 02 etc
 
Spørsmålet er jo også, produksjons dato på gjæren og om du bruker magnet rører, 02 etc

Ja, produksjonsdato på gjær plottet inn i mr. Malty, magnetrøreren fra Bryggselv, ren o2 med jula oppsett, temperaturstyring med kjøleskap og stc-1000. Har gitt dunken noen svirvl i dag, så får jeg sjekke om et par dager igjen.
 
1,5 liter starter virker ikke som overpitching på dette ølet (om vi går ut fra 20 liter vørter). Og uansett er vel ikke gjæringsstopp et kjent fenomen ved overpitching.

Det er jo noe The Brewing Network nevner som et fenomen, men har vel selv hatt vesentlig flere problemer med underpitching enn overpitching.
 
Jeg har fått god utgjæring med WLP007 på imp stout tidligere (1085 -> 1018), men det var med en del overpitching (hel gjærkake). Temperaturfall idet gjæringen avtar er en ting som kan være problematisk for såpass flokkulerende gjærtyper. På det mest aktive vil jo gjæringen i seg selv skape mye varme, og når den varmekilden forsvinner kan temperaturen falle fort om du gjærer i kjøleskap. For min del pleier jeg å begynne noe kaldere, og sette temperaturen opp ca dag 3.
 
Gjærnæring er brukt, det er snakk om 16 liter vørter. Skal være gjær nok i massevis, iallefall i følge mr.malty.
 
Vet rett og slett ikke hva som har skjedd. Men jeg prøver å pitche en aktiv starter med wlp001 jeg. Sjettet SG i dag også o den ligger fortsatt på 1.038. Gjæren ligger jo som betong i bunnen så godt mulig wlp001 kan hjelpe på. Får krysse fingrene.
 
Sist redigert:
På torsdag pitchet jeg en pakke rehydrert us05 og siden det fortsatt ikke var noen forandring i går pitchet jeg en pakke wlp565 belgian saison som var gått ut på dato. Satte temperaturen til å stige som den ville naturlig og den står nå på 22 grader og har startet på ploppe hvert 10-15 sekund. Jeg vet ikke om det er co2 som unslipper eller om den faktisk har startet å gjære igjen, men skal ta en måling i løpet av kvelden tenker jeg. Har det fortsatt ikke skjedd noe i løpet av morgendagen tilsetter jeg dememarasukker for å heve OG slik at jeg ikke bare får en søt stout på 6,6% men gir den litt mer alkohol for å prøve å heve alkoholnivået for å balansere den litt. Føler ikke at jeg har så mye å tape uansett så derfor ble jeg litt villebass her, men en ting er sikkert; Blir dette et godt øl kommer det til å bli vanskelig å reprodusere :p

Det både lukter og smaker godt foreløpig.
 
Var nok bare co2 som unslapp gitt, akkurat samme måling som tidligere. Så nå har jeg bestilt råvarer til samme maltsammensetning men prøver meg med wlp001 denne gangen og lager en 2 liters starter i stedenfor. Prøver meg på å meske på 64-65 grader denne gangen da jeg har endel spesialmalt.

Kjedelig, men sånn er det. Første batch av mine 18# som ikke har blitt som forventet. ARG...

Jeg har tilsatt 1 kilo dememara for å prøve å få opp alkoholprosenten for å prøve å balansere det og heller bare fate og tvangskarbonere brygget og la det stå til modning et par år på flasker (har kjøpt beergun). For galt å kaste det og hvem vet, kan jo bli den beste Imperial Stouten jeg har smakt ;)
 
Columbus Imperial Stouten jeg slet med utgjæring og karbonisering på, gjæret med WLP007
åpnet jeg en flaske av igår kveld
Smakte aldeles nydelig, ikke for søt og med en fin skumtopp
Da hadde den stått i 9 månder
 
Columbus Imperial Stouten jeg slet med utgjæring og karbonisering på, gjæret med WLP007
åpnet jeg en flaske av igår kveld
Smakte aldeles nydelig, ikke for søt og med en fin skumtopp
Da hadde den stått i 9 månder

Modning av slike kraftige øl er artig. Jeg hadde en flaske av min første imperial stout stående igjen på hylla etter litt over 1 års modning og den var rett og slett fantastisk. Imperial stout er godt selv etter en måned, men etter å ha modnet blir det fantastisk.

Når dette brygget ikke gikk slik det skulle vurderte jeg å helle det ut, men nå hadde jeg en kilo med dememara liggende som jeg ikke fikk brukt så da kan jeg like gjerne prøve å redde det på et vis :)

Imperial stout er en øltype jeg må bli bedre til å brygge fordi det er så fantastisk godt og jeg har en uvane med å drikke det opp før jeg får modnet det tilstrekkelig :p Rare greier. Så jeg får prøve å brygge det litt oftere slik at jeg har mulighet til å la noen liter stå 2-3 år.

Fy så kjedelig når et brygg ikke går som det skal altså :mad:
 
Endelig. Brygget nok en batch med samme maltsammensetning men lavere mesketemperatur og wlp001 og nå fikk jeg 1.022. Absolutt fornøyd. OG var 1.092.
 
Tilbake
Topp