WLP800 i annet enn pils

Hei.
Jeg har brygget en pils med wlp800, og denne er snart klar for flasking. Jeg synes det er litt synd å kaste all denne fine lagergjæren, så jeg lurer på om jeg skal vaske gjærkaka og bruke denne på nytt et par ganger. Først i en vienna lager og deretter i en munich dunkel. Vil det bli helt feil å bruke wlp800 til disse ølsortene? Jeg ser at Whitelabs gir denne gjæren to av fire poeng til disse ølsortene, men jeg er litt usikker på hvorfor den evt. egner seg dårlig.
 
Neida. Går fint. Litt mer fruktig enn andre lagergjær. Har lagd Munchener med denne som ble god.
mvh
Bård
 
Sitter med samme "problem" nå. Masse fiin wlp 800 og en bayer på tapeten. Hvordan ble det? Burde jeg ta meg bry med å snurre opp en starter på wlp 833 eller bare bruke 800?
 
Hvordan kan man sammenligne 800 og 833 i en pils? Er forskjellen veldig stor?

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
 
Hvordan kan man sammenligne 800 og 833 i en pils? Er forskjellen veldig stor?

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
Njaaa. Kommer vel an på pilsen - tysk eller tjekkisk? Er den tjekkisk hadde jeg, personlig, kjørt på med en av de to. Hadde det vært en tysk hadde jeg vurdert 830 i stedet. Får mer restsødme av 800 og 833.
 
Vil ha en så ren og crisp en som mulig, en som gjærer ut bra :) brukte 833 på siste helles bocken og den fikk en ganske søt ettersmak.

Sent fra min SM-A310F via Tapatalk
 
830, 830 er tysk og 800 er tsjekkisk. Er du opptatt av at det skal være f.eks en tysk pils må man da bruke tyske råvarer. Jeg er stort sett opptatt av det, men denne gangen blir det en bayer med tsjekkisk gjær
 
Hva er forskjellen mellom 820 (oktoberfest) og 830? Butikken er tom for 820 som er eneste jeg har brukt hittil (veldig sakte, gir søt maltpreget smak, men vanskelig), lurer på om jeg skal gå over til 830 til neste batch av helles. 820 har noe problemer med å komme under 1020 FG de siste 5 batch (OG rundt 1060), har måttet krausen med ny runde med 2l starter siste 2 batcher nå i vinter. Er veldig glad i smaken av 820 da! Har som mål ikke Dortmund eller tørr pilsner, men helles i oktoberfest-style. Samtidig opplever at 820 jeg har brukt blir nesten for søtt mht til helles...
 
Jeg har prøvd 833 i to brygg og synes den blir altfor søt hver gang. Føler nesten at den går mer mot en ale enn en lager. Leter selv etter en mer crispy gjær. Forslag?
 
WLP800 er nok den mest smakfulle av de overnevnte. WLP830 er super til lyse, rene øl. Har nå brukt WLP940 til både en Tysk lager og en Märzen med meget godt resultat. Synes den har mye til felles med WLP830. Kommer til å teste den videre i både schwarzbier og en norsk butikklasse pils.
 
Har nylig satt en tsjekkisk pils med WLP800. Satte en gjærstarter med 2 pakker gjær og 2 liter maltekstrakt. Før pitching satte jeg til side en halvliter av gjærblandingen med tanke på bruk som starter for neste brygg. Har en storsekk med Pale Ale malt som bør brukes etter hvert og jeg lurte på om denne malten kunne brukes sammen med WLP800. Noen synspunkt og eventuelle oppskrifter dere vil dele med meg?
 
Tilbake
Topp