Wyeast 2001 urqell lager aktivator

Hei.
Jeg er ganske fersk innen brygging, og lurer på følgene, da jeg "smacka" Wyeast posen så kjente jeg at "puten" i posen ble borte, ventet så noen timer men fikk ikke noe svelling.

fersk som jeg er så hadde jeg suppa i vørteren og oppdaget da at det var 2 poser der, og at den ene ikke var hull på.
Vørteren har nå stått i snart 24 T, men ikke noe liv i gjærlås og heller ikke noe skum i karet.

Hva skal jeg gjøre??
 
Hei.
Jeg er ganske fersk innen brygging, og lurer på følgene, da jeg "smacka" Wyeast posen så kjente jeg at "puten" i posen ble borte, ventet så noen timer men fikk ikke noe svelling.

fersk som jeg er så hadde jeg suppa i vørteren og oppdaget da at det var 2 poser der, og at den ene ikke var hull på.
Vørteren har nå stått i snart 24 T, men ikke noe liv i gjærlås og heller ikke noe skum i karet.

Hva skal jeg gjøre??


Den lille posen inne i gjærpakken er gjærnæring. Best om den er med, men neppe noen krise om den ikke blandet seg med ølet. Hvis du passet på å riste inn oksygen i vørteren når du pitchet så blir det ganske sikkert bra øl.

Mvh, Kjell
 
Takker for svar. brukte ei sleiv som jeg rørte rundt med ganske kraftig.

men er det normalt at gjæringer er så "treg" i starten?
 
Sist redigert:
Hvis du gjærer den på lagertemp, som du skal, så går alt så mye tregere enn en ale-gjæring.
 
det kaldeste rommet jeg har er på 17 grader. nå som det er klokket over 24 timer og det er ikke noe tegn til gjæring, finner jeg litt merkelig.
som sakt er det første gang jeg prøver flytende gjær, samt Lager gjær, men man får vel smøre seg med tålmodighet :)
 
Hei.
Jeg er ganske fersk innen brygging, og lurer på følgene, da jeg "smacka" Wyeast posen så kjente jeg at "puten" i posen ble borte, ventet så noen timer men fikk ikke noe svelling.

fersk som jeg er så hadde jeg suppa i vørteren og oppdaget da at det var 2 poser der, og at den ene ikke var hull på.
Vørteren har nå stått i snart 24 T, men ikke noe liv i gjærlås og heller ikke noe skum i karet.

Hva skal jeg gjøre??

Du skriver posen. Ut i fra det du skriver antar jeg at du har tilsatt EN pose lagergjær til batchen. Hvis du har satt noe særlig mer en 7 liter vil en pose være for lite med mindre du gjærer for varmt. Det kan kanskje gi deg et svar på hvorfor det skjer lite.

mvh
Bårdd
 
Litt lite info gjør nok at svarene ikke blir helt topp.
17 C på lagergjær er en god del høyere en det som normalt anbefales.
 
Slapp helt av, ta en øl. Dersom du holder deg innenfor ca. 20 liter med vørter, så ville jeg vært litt tålmodig. Det er ikke uvanlig med lag-time på 48-72 timer for lagergjær, ned mot 24 timer kun dersom du bruker flere pakker eller repitcher med slurry.
 
Det skal holde med en pakke til uten starter.
Men se først om du kan se endringer i overflaten på vørteren nå fra ca. 48 timer og utover - den blir litt uklar og går litt mot melkehvit - da er gjæringen i tidlig fase og mer gjær er ikke nødvendig.

Dersom dette ikke skjer, det vil si at du ikke ser noen endring i det hele tatt, kan du vurdere å pitche en pakke til mellom døgn 2 og 3, før det har gått 72 timer. Øl blir det uansett, om du velger det ene eller andre, men resultatet kan bli noe bedre med litt ekstra gjær.

Neste lagerbrygg,spesielt pils, bør du tilstrebe en temp under 13 grader.
 
Sist redigert:
Mange brygger lager om vinteren, siden det er enklere å holde passe temperatur da :) har du fex en kald bod/kjeller/loft, så kan du lage en stor kasse av isopor (du får kjøpt isoporplater på byggvarehandelen) og med en stc-1000 og en enkel og liten varmekilde (bare 30W eller så holder fint) kan du lett holde passe temperatur :)
 
Tilbake
Topp