Wyeast 2278

Jædr

Norbrygg-medlem
Noen som kan anbefale temperaturforløp på denne gjæren?

Blir en lager på ca 5%
 
Tsjekkerne pitcher ekstremt kaldt (4 grader) og øker til 9 grader. Kort fermentering på 11 dager – og så en 5-6 ukers lageringperiode. Dette gir (ikke uventet) en del diacetyl. For hjemmebryggere er det nok tryggere å gjære som vanlig i 3 uker på 9-10 grader – og øke temperaturen noen grader mot slutten. Lagering på fat i 6 uker blir aldri feil, men det går også fint å flaske etter at gjæringen er ferdig.
 
1. Da lar du den bare stå på gjæren i 3 uker før tapping på fat for lagering på 2-4 grader?
2. Er det noen ulemper med coldcrash før lagering(for å få mest mulig utfelt før overføring til fat)?
3. Har dumping av gjær noe for seg på denne stilen, kan det evt. føre til at det ikke blir nok gjær til diacetyl-resten?
 
1. Da lar du den bare stå på gjæren i 3 uker før tapping på fat for lagering på 2-4 grader?
2. Er det noen ulemper med coldcrash før lagering(for å få mest mulig utfelt før overføring til fat)?
3. Har dumping av gjær noe for seg på denne stilen, kan det evt. føre til at det ikke blir nok gjær til diacetyl-resten?
1. Absolutt. Litt diacetyl er en del av stilen, men jeg pleier å øke temperaturen litt mot slutten. Lar alltid lagerøl stå kaldt 4-6 uker før tapping.
2. Kan du gjennomføre cold crash uten at det siver inn oksygen, er vel det sikkert greit. Ikke en del av mine rutiner.
3. Har dumping av gjær noen funksjon på hjemmebryggernivå? Har ikke utstyr til å gjøre det – men vil tro det alltid er nok gjær igjen uansett.
 
På fat med karboneringstrykk?
Nei, jeg forsegler fatet med en boost på 3-4 bar og lar det stå. Da klarner det greit opp. Så CO2-skyver jeg ølet til en nytt, rent fat – og karbonerer der. Det er selvsagt ikke nødvendig å være så omstendelig, men jeg liker at pilsen er krystallklar.

Har også testet å vørterkarbonere på fat før lagering. Det fungerte utrolig bra, men må testes flere ganger før vi konkluderer med at det er en overlegen metode. Vil si at det viktigste er tålmodighet – om ølet er karbonert eller ikke har kanskje liten betydning.
 
Tilbake
Topp