Wyeast Irish Ale 1084

Heisann,
jeg brygger en all-grain porter og benytter for første gang wyeast irish ale. I beskrivelsen av denne gjæren står det: "Flocculation is low to moderate with filtration typically required." Betyr det at jeg må filtrere? Vil det funke å bruke gelatin eller isinglass i stedet? Noen som har mye erfaring med denne gjæren? Er den bra?

Happy brewing,
Geir S.

Det går helt greit uten filtrering, uten gelatin og isinglass også. Bare la den stå en stund før du tapper på fat/flasker, eller bruk sekundær-kar. Jeg har bare brukt den én gang, da jeg skulle brygge en dry stout. Den skulle, etter oppskriften (Jamil Zainasheffs), gjære på 18 °C for å unngå fruktighet og deretter jekkes opp et hakk til ca 20 mot slutten for å sikre skikkelig utgjæring. Problemet var at om den kom ned i 17 °C gikk den i dvale. Det er altså en litt vrien gjær. Resultatet ble ganske godt (dessverre altfor mye dekstriner, som jeg skylder på delmesken), men ikke noe bedre enn SafAle US-05 ville gitt.

Terningkast 3.

[edit: jeg kan sverge på at jeg skrev Safale uten camelcase, altså uten stor a i ale, som jeg også gjør nå. Og det gjør da virkelig Fermentis også. For en bisarr misbruk av autokorrektur!]

..ok, takk for svar. Da skal jeg hvertfall holde temperaturen over 17  °C i primærgjæringen. Nå ligger den på 21-22  °C og gjærer bra. Litt høyt, så det blir vel ganske fruktig....

Har brukt denne gjæren en god del, og de gir grei flocculation/utfelling når brygget blir satt kaldt, noe jeg hadde mulighet til. Og når det gjelder bisarr misbruk av autokorrektur så kan det hende det har endret seg nå ;).

Tilbake
Topp