Gjær til IPA

Skal prøve meg på en IPA for første gang. Har funnet en oppskrift jeg vil benytte, men den angir ikke gjærtype. Blandt Wyeast typer, hvilke anbefales? Alternativt kan jeg kanskje benytte gjær fra flaske, eksempelvis Nøgne Ø's.

bjørn
 
Kanskje denne listen gir deg noen pekepinner? Her er noen Wyeast-gjærer sammen med ølene de antagelig kommer fra.

[tt][size=10pt]Wyeast #1028 London Ale            - Bass Worthington Whiteshield
Wyeast #1010 America Wheat          - ZUm Uerige
Wyeast #1028 London Ale            - Bass
Wyeast #1056 American Ale          - Sierra Nevada
Wyeast #1084 Irish Ale              - Guinness
Wyeast #1098 British Ale            - Whitbread dry
Wyeast #1099 Whitbread Ale          - Whitbread
Wyeast #1187 Ringwood Ale          - Ringhook
Wyeast #1214 Belgian Abbey          - Chimay
Wyeast #1272 American Ale II        - Red Tail, Mendocino Brewing (?) / Anchor Liberty
Wyeast #1275 Thames Valley Ale      - Henley on Thames (Henley Brakspear Bitter)
Wyeast #1318 London Ale III        - Young's
Wyeast #1332 Northwest Ale          - Redhook / Mendocino (?)
Wyeast #1388 Belgian Strong Ale    - Duvel
Wyeast #1728 Scottish Ale          - McEwan's Export
Wyeast #1742 Swedish Porter        - Pripps Brewery, Carnegie Porter (?)
Wyeast #1762 Belgian Abbey II      - Rochefort
Wyeast #1968 London ESB Ale        - Fuller's
Wyeast #2007 Pilsen Lager          - Anheuser-Busch
Wyeast #2035 American Lager        - August Schell
Wyeast #2042 Danish Lager          - Carlsberg
Wyeast #2112 California Lager      - Anchor Steam
Wyeast #2124 Bohemian Lager        - Weihenstephan 34/70
Wyeast #2206 Bavarian Lager        - Weihenstephan 206
Wyeast #2272 North American Lager  - Christian Schmidt
Wyeast #2278 Czech Pils            - Pilsner Urquell-D
Wyeast #2308 Munich Lager          - Wissenschaftliche Station 308
Wyeast #3068 Weihenstepan Wheat    - Weihenstephan 68
Wyeast #3463 Forbidden Fruit        - Verboden Vrucht
Wyeast #3522 Belgian Ardennes      - La Chouffe
Wyeast #3638 Weizen                - Weihenstephan 175
Wyeast #3787 Trappist High Gravity  - Westmalle (/ Westvleteren / Achel)
Wyeast #3942 Belgian Wheat          - De Dolle (?)
Wyeast #3944 Belgian White Beer    - Hoegaarden / Celis White[/size][/tt]
 
W1056, alternativt US56 eller tilsvarende har lagd noen knakende gode IPA'er for meg :) Gjæren er veldig nøytral, spesielt ved litt lave temperaturer, og lar humla og malten komme skikkelig fram.
 
Det du bør ta stilling til, er om du vil ha ein tydeleg fruktig karakter frå gjæra eller ikkje. Tradisjonelt har amerikanske IPA blitt laga med masse cascade eller centennial humle og ei relativt nøytal gjær. Engelske IPA har brukt Kent Golding eller Fuggle som aromahumle og ei fruktig gjær. For amerikansk IPA er Wyeast 1056 American ale klassikeren. For engelsk er det meir å velge i. Alle typar London ale er fine, men British, Irish eller Scottish er også bra. Hugs at du kan manipulere graden av fruktigheit ved å endre gjæringstemperaturen. Kaldare gjæring gir mindre fruktig smak, men 20 grader er normalt standardtemperaturen for ale. Sjølv har eg den siste tida brukt 1728 Scottish ale mykje, også for IPA. Den gir veldig ulikt resultat ved ulike temperaturar og er morosam å prøve ut.

Skitt brygging

Espen Lothe
Kinn Bryggeri
 
Som Espen sier, prøv deg fram. Jeg har gode erfaringer med WY1056 til amerikanske øl (og det er veldig mange små amerikanske bryggerier som bruker denne til alle ølene sine, ikke bare APA og IPA), og WY1028 til britiske øl, bl.a. en helt fantastisk IPA som er så bitter at navlen snurper seg. 80 g Chinook-humle med 13% alfasyre på 20 liter øl. Det var som å bite i en grapefrukt, hehe  8)
 
Jeg brygget min IPA med Irish Ale (Wyeast). Utmerket resultat.
For øvrig: Hvorfor er det så mange som lovpriser den amerikanske måten å brygge på? Selv om de har et mer enn velutviklet nettverk av bryggere og leverandører til hjemmebryggere, synes jeg at vi som bor i vår del av verden kanskje bør satse relativt mer på egne tradisjoner, særlig tyske og tsjekkiske. Der lager de jo også særdeles ordentlig øl! Norks tradisjoner er også en rikholdig kilde å øse av.
Anbefalte humler til lager: Hersbrucker Hallertau, Zaas. Til ale: Fuggles, Goldings. Gjær: Bavarian lager, danish lager (litt "tørrere" øl).

Arild
 
Tja, hvorfor begrense seg? Amerikanske øl kan være helt fantastiske, de, så jeg ser ingen grunn til å la være å brygge dem også...?  Joakim, som per i dag har en bayersk helles og en märzen til kaldlagring, samt en amerikansk pale ale til gjæring  ;)
 
Arild Tandberg skrev:
Jeg brygget min IPA med Irish Ale (Wyeast). Utmerket resultat.
For øvrig: Hvorfor er det så mange som lovpriser den amerikanske måten å brygge på? Selv om de har et mer enn velutviklet nettverk av bryggere og leverandører til hjemmebryggere, synes jeg at vi som bor i vår del av verden kanskje bør satse relativt mer på egne tradisjoner, særlig tyske og tsjekkiske. Der lager de jo også særdeles ordentlig øl! Norks tradisjoner er også en rikholdig kilde å øse av.
Anbefalte humler til lager: Hersbrucker Hallertau, Zaas. Til ale: Fuggles, Goldings. Gjær: Bavarian lager, danish lager (litt "tørrere" øl).

Arild

Definer "den amerikanske måten å brygge på", og gjerne også "lovprise" ;-)
 
Nei, jeg vil ikke gi meg ut på å definere en amerikansk måte å brygge på eller uttrykket "lovprise" i denne sammenheng: Mitt innlegg var ikke noe "hets" mot "the american way of brewing" - også jeg harmye å takke dem for når det gjelder hjemmebrygging, har lært masse av tallrike hjemmesider.
Poenget mitt var bare å sette i gang en diskusjon og minne om at det var her i Europa det begynte lenge før den hvite mann satte foten på amerikansk jord og at det er her i Europa vi finner de moderne røtter til brygging av øl. Og at vi som er interessert i brygging og øl må ha minst like stort fokus på det og kanskje"tvinge" oss til å foretrekke europeisk gjær og humle i enda større grad enn det vi gjør. JEg er klar over at det var amerikanske hjemmebryggere som "gjenopplivet" IPA og kanskje forbedret den. Men en IPA bør etter min mening helst brygges med engelsk gjær og humle. Ikke amerikansk, selv om det de bruker der antakelig er utviklet av engelske sorter.
 
Trøste og bære da mann, det må vel kunne gå an å gjøre begge deler?  ;D  Jeg synes både amerikansk og italiensk pizza kan være kjempegodt, alt etter humøret. Skal jeg da velge bort amerikansk pizza fordi pizzaen opprinnelig oppsto i Italia?

Nei, jeg brygger IPA, eller for den saks skyld pale ale, på både amerikansk og engelsk vis, og kaller dem deretter, hvert til sitt bruk.  Det er jo to veldig forskjellige øl! ;)  Mitt neste APA (American pale ale)-prosjekt skal få all sin bitterhet fra smakshumlen, 15 minutter. Dermed må jeg opp i 150 g smakshumle (Cascade) eller 100 g (Amarillo) for å få riktig bitterhet, og humlesmaken kommer til å bli helt enorm. Det blir interessant  ;)
 
joques skrev:
  Mitt neste APA (American pale ale)-prosjekt skal få all sin bitterhet fra smakshumlen, 15 minutter. Dermed må jeg opp i 150 g smakshumle (Cascade) eller 100 g (Amarillo) for å få riktig bitterhet, og humlesmaken kommer til å bli helt enorm. Det blir interessant  ;)


Spennende prosjekt.
Er det mulig å få en liten rapport når)hvis brygget er/blir ferdig.
 
Jeg brygget det faktisk i går, rakk det ikke før da :)  To stykker, med to ulike humlesorter, Cascade og Amarillo.
 
Kanskje denne listen gir deg noen pekepinner? Her er noen Wyeast-gjærer sammen med ølene de antagelig kommer fra

Det var en veldig artig liste du presenterte der, Eduard. Er det mulig å fremskaffe en tilsvarende for White Labs sin gjær også? Jeg har nemlig av en eller annen grunn lagt min elsk på dem.
 
Det var en veldig artig liste du presenterte der, Eduard. Er det mulig å fremskaffe en tilsvarende for White Labs sin gjær også? Jeg har nemlig av en eller annen grunn lagt min elsk på dem.

Eduard har vel ikke vært innom på en stund (siste aktivitet november i fjor). Men denne lista er stadig nyttig synes jeg, sjøl om den vel begynner å bli noen år gammel: http://www.mrmalty.com/yeast.htm
 
Tilbake
Topp