Humlesus

Da tar jeg det jeg har liggende:
Pale malt 80 %
Pils malt 15%
Hvete 5%
Evt hive inn litt crystallmalt om jeg finner.

Humle
Citra 15g 60 min
25g 10 min
25g 1 min
Usikker på tørrhumlemengden, men tenkte ca 1,5g/l med citra.

Volum 22 liter, OG 1055, IBU 34.

Så er det bare å håpe på det beste


Jeg hadde tørrhumlet med 50-60 gram. Da får du litt kick i det.
 
Takk for tipset, skal tørrhumle med det som er igjen av citra. Har vel ca 50 gram. Hvor mange dager pleier dere å tørrhumle?
Mener å ha lest at ca 7 dager er bra.

Pleier å tørrhumle etter ca 4-5 dager pluss 3-4 dager før tapping. Gjør det ofte i 2 omganger. Skal du gjøre det i en omgang så gjør det etter stormgjæring. Kanskje etter 5-7 dager slik at du beholder mest mulig aroma i ølet.
 
Jeg var på seminar med jobben i sommer da smakte jeg på Humlesus og Fyr Og Flamme. Min første flaske jeg kjøpte var Humlesus. Jeg ble skikkelig skuffet på grunn av tam og kjedelig smak. Så prøvde jeg Fyr og Flamme, den likte jeg veldig godt. Så hvis jeg skulle brygget ville jeg definitivt prøvd Fyr og Flamme. Det er også et sterkere øl uten at jeg husker alcoholprosenten. Kanskje rundt 6,5%.
 
Pleier å tørrhumle etter ca 4-5 dager pluss 3-4 dager før tapping. Gjør det ofte i 2 omganger. Skal du gjøre det i en omgang så gjør det etter stormgjæring. Kanskje etter 5-7 dager slik at du beholder mest mulig aroma i ølet.
Hvordan gjøres dette dersom man cold crasher noen dager før tapping? Fremdeles 3-4 dager før tapping eller 3-4 dager før senking av temp begynner
 
Tror de brygger humlesus muten 60min humle, alt går i fra 30 minutter og utover tror jeg en av gutta der nevnte.
 
Hvordan gjøres dette dersom man cold crasher noen dager før tapping? Fremdeles 3-4 dager før tapping eller 3-4 dager før senking av temp begynner

Jeg pleier å Tørrhumle 3-4 dager før tapping selv om jeg coldcrasher. Gjør alltid tørrhumlingen i 2 omganger og har gode erfaringer med det.
 
Hei,
Jeg satte sammen en "sommer-IPA" sist vår, og jeg synes denne ligner svært på Humlesus-alen. Basert på tre amerikanske "C-humler": Centennial, Cascade og Citra.

for 20 L:
5 kg Maris Otter Pale malt
0,75 kg Münchner malt 20L
0,75 kg hvetemalt
0,25 kg Carared

Mesket ved 67 °C i 60 min, utmesk v 75 °C
15 g Cascade og 15 g Centennial ved 60 min
20 g Cascade og 10 g Centennial ved 30 min
20 g av hver Cascade, Centennial og Citra ved 5 min
20 g av hver humle får ligge 10 min etter koking

61 IBU

SafAle US-05, OG 1,060, FG 1,013, ABV 6,2%

Tørrhumles med 30 g Citra 6 dager

Ga en ordentlig frisk og velduftende IPA, supert sommerøl. 8)

Har akkurat smakt på mitt første forsøk på denne oppskriften. Den er nok litt mer bitter enn Humlesus, men definitivt samme humlepreget. Synes den ble utolig god ☺
 
Snakket med Rune hos Haandbryggeriet i går og fikk følgende opplysninger om Humlesus ingredienser:

70% Pilsner malt
15% Cara
15% Munich
Citra
Centennial
WLP007
IBU: 35
Mesk: 60min på 68° C - ett steg

Begge humletypene brukes under både kok og under tørrhumling. Mengden er uviss. Kan prøve å få mere detaljer rundt humleskjema. Rune fikk det travelt i går og måtte avslutte.
 
Wow! Første gang jeg har sett noen få noe ut av Haand :) Fisk gjerne mer. Får du tak i info på Fyr&Flamme også hadde det vært kjærkomment ;)
 
Wow! Første gang jeg har sett noen få noe ut av Haand :) Fisk gjerne mer. Får du tak i info på Fyr&Flamme også hadde det vært kjærkomment ;)

Snakket med en annen angående Fyr & Flamme i dag, og han var ikke like samarbeidsvillig, men jeg fikk bekreftet at den også inneholder Citra og Centennial, dog mindre andel Citra enn i Humlesus. Om sistnevnte kunne han dog avsløre at bitterhumlen (Citra) blir tilsatt først halvveis ut i koketiden (30 min), men i rikelige mengder for å oppnå mere smak og aroma fra den. Han sa også at det er lov å ta i litt med tørrhumlinga.

På Fyr & Flamme nevnte han at det brukes mer Munich enn i Humlesus, og her lys Cara. Om den tredje humlen der sa han bare "du kan jo prøve og se om Cascade faller i smak". Smakte denne mens jeg var ute i Drammen på lørdag og den skal brygges hjemme, ja... Må være den beste norske IPA'en jeg har smakt. Trolig DEN beste overall så langt også.
 
Fikk forklart av Espen Lothe en gang at en av de største forksjellene på å brygge kommersielle volumer og hjemmebrygg er humleskjemaet. Siden de store batchene bruker lenger tid på å kjøle seg ned så får man betydelig mer bitterhet av sene humletilsetninger. I hjemmebryggskala er det nok å anbefale å legge til bitterhumle på 60 minutter for å treffe IBU.
 
Kjekt å vite, @bobkaare

Ole, som er skaperen av Humlesus, forklarte at dette øllet ble til som et av hans hjemmebrygg (i liten skala), og også der er humletilsetningen på 30 min i kok.

Satte første forsøk selv på søndag for 1,5 uke siden. Fargen ser nokså lik ut:

20150311_180744.jpg

Smakte godt, og nå er den tørrhumlet frem til helgen, så fates og flaskes det.
 
Har vi en oppdatert oppskrift på humlesus?

Dette er et av mine favorittøl. Av en eller annen grunn så har denne en fantastisk motstandsdyktighet mot det å stå i en varm butikkhylle. Ble litt nysgjerrig på tappelinja til HB.

Uansett. Er det noen som har stappet denne i fryseren til rett før den fryser? Hvis ikke, gjør det! grunnen til at jeg gjorde det var bare fordi den som regel vil virkelig ut av flasken med tilhørende skum. Men stapp den i fryseren og kjenn på smaken. Det kommer frem mer furu og annet snadder av humla, fantastisk.

Jeg synes nesten det virker som at denne er laget på maris otter extra pale?
 
Har vi en oppdatert oppskrift på humlesus?

Dette er et av mine favorittøl. Av en eller annen grunn så har denne en fantastisk motstandsdyktighet mot det å stå i en varm butikkhylle. Ble litt nysgjerrig på tappelinja til HB.
Flaskefylleren er en tyskprodusert TA 1600, http://www.ktm-troxler.de/en/ta1600.html
Bilde fra bryggeriets tappelinje her http://haandbryggeriet.no/wp-content/gallery/haandbryggeriet/IMG_3376.jpg

Nå må jeg vel ut å kjøpe denne jeg også :)
 
Har vi en oppdatert oppskrift på humlesus?

Dette er et av mine favorittøl. Av en eller annen grunn så har denne en fantastisk motstandsdyktighet mot det å stå i en varm butikkhylle. Ble litt nysgjerrig på tappelinja til HB.

Uansett. Er det noen som har stappet denne i fryseren til rett før den fryser? Hvis ikke, gjør det! grunnen til at jeg gjorde det var bare fordi den som regel vil virkelig ut av flasken med tilhørende skum. Men stapp den i fryseren og kjenn på smaken. Det kommer frem mer furu og annet snadder av humla, fantastisk.

Jeg synes nesten det virker som at denne er laget på maris otter extra pale?

Post #29 er reell, den. Jeg fikk oppskriften direkte av Ole. Opprinnelig hadde den 90% pilsnermalt og resten likt fordelt på cara og munich. Hemmeligheten med humlingen er at første tilsetning er etter 30min (midtveis). Jeg kjører med en overvekt av citra og er godt fornøyd med resultatet. :)
 
Jeg synes nesten det virker som at denne er laget på maris otter extra pale?

Haandbryggeriet bruker ikke Maris Otter lengre. Faktisk så bruker de ikke Pale Ale malt overhodet, kun pilsnermalt (Jens P. Maudal fortalte dette da vi var på befaring der for 3 uker siden, i forbindelse med Hjemmebryggerhelgen). Det koker 60-75 minutter (ikke 90 som hjemmebryggere ville gjort med pilsnermalt).
 
Snakket med Rune hos Haandbryggeriet i går og fikk følgende opplysninger om Humlesus ingredienser:

70% Pilsner malt
15% Cara
15% Munich
Citra
Centennial
WLP007
IBU: 35
Mesk: 60min på 68° C - ett steg

Begge humletypene brukes under både kok og under tørrhumling. Mengden er uviss. Kan prøve å få mere detaljer rundt humleskjema. Rune fikk det travelt i går og måtte avslutte.

Er det noen som kan svare meg på hva slags malt "cara" og "munic" er? Ut fra det jeg leser rundt om virker cara som et vanlig prefiks, men når det står alene er det kanskje entydig? Munich er kanskje entydig også?
 
Tilbake
Topp