Innspill til flaskekonkurransen

glennrlie skrev:
Dette med dommerskjemaer/resultatlister bør vel digitaliseres først som sist, under selve bedømmingseansen. Forstår at papir er best å håndtere for enkelte, men om dommerpanelet ved endt bedømming legger inn dommerskjemaene i en database vil jo resultatlistene kunne distribueres og enkelt formatteres umiddelbart. Det blir en dobbeltregistrering av dommerskjemaer, ja, men tidsbesparelsen vil være signifikant kontra å vente på innscanning og sortering av x antall dommerpanel (for ikke å snakke om leseligheten).

Jeg tror dette er eneste farbare vei på sikt... Ja det er selvølgelig enklere for dommerene å skrive på papir, men fordelene med å skrive bedømming rett inn på en PC er såpass store at det bør vurderes. Da vil det også være flere som kan være med å gjøre "sekretærarbeidet" i etterkant av konkurransene.
 
Jeg la merke til at noen av dommerskjemaene var fylt ut digitalt. Hvis den måten det er gjort på fungerte godt kan man jo krysse fingrene for at den jobben kanskje allerede er gjort?
 
Med fare for å virke som en surpomp: Prøve å unngå at det er for stor sprik i dømming av ett øl (om det lar seg gjøre?). To av vinnerene i år var i den situasjonen at dømmingen i Oslo gikk litt rart for seg. 3 dommere ga høye poengsummer og 1 dommer ga type 10-15 poeng.

Ellers er jeg enig i en egen kategori for hveteøl/rugøl.
 
StoreMy skrev:
Sitter med inntrykk av at en del sender inn litt for tidlig i sin kariære. Uttrykket "det andre brygget skal sendes til NM" er ikke helt tatt ut av luften.

Dette er nok riktig, og noen burde bruke norbryggs ølbedømming istedet for å sende nybegynner øl til konkurranse. Allikevel mener jeg mye av essensen med konkuransene er nettop dommerskjemane, også for de som brygger "gode" øl. Så det bør prioriteres.
 
Viktste skrev:
StoreMy skrev:
Sitter med inntrykk av at en del sender inn litt for tidlig i sin kariære. Uttrykket "det andre brygget skal sendes til NM" er ikke helt tatt ut av luften.

Dette er nok riktig, og noen burde bruke norbryggs ølbedømming istedet for å sende nybegynner øl til konkurranse. Allikevel mener jeg mye av essensen med konkuransene er nettop dommerskjemane, også for de som brygger "gode" øl. Så det bør prioriteres.

Eg meiner dette skal vere ein konkurransen om å brygge det Norges beste heimeøl innen for gitte klasse.
Tenke att masse av det ølet som dommere må smake seg gjennom ligg eit stykke frå det ?
Kan vere der burde vere andre plasser heimebryggere kan få sender inn sitt brygg nr "to" for å få bedømt det?
Kan det vere noken i norbrygg som kan vere dommer / mentor slik nye bryggere kan sende inn ølet sitt å få det bedømt ? Tenke då på med dommerskjema ?






frå min HTC "smart-tellefon "
 
Er det dette tilbudet du ønsker Jo-Helge?
http://www.norbrygg.no/index.php/bedomming-av-ol/evaluering-av-ol
 
Ja sjå der .

Eg tenke at fleire burde benytte seg av dette. Synest det vert tull å sende inn øl til konkurransen berre på grunnlag av at "mamma" og venner seie ein lager verdens beste øl.

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Syns ikkje at folk skal være redd for å sende inn øl fordi dei er ny i gamet. Rekner med at dei fleste kjøper øltypen dei har brygga på polet, slik at dei har ett sammenligningsgrunnlag. Har sjølv brygga i 1 år og vi fikk 2.plass i eine kategorien. Dersom ein berre ønsker ei tilbakemelding om ka som er feil med ølen, så er nok ikkje NM plassen å sende til.
 
Stianhb skrev:
Syns ikkje at folk skal være redd for å sende inn øl fordi dei er ny i gamet. Rekner med at dei fleste kjøper øltypen dei har brygga på polet, slik at dei har ett sammenligningsgrunnlag. Har sjølv brygga i 1 år og vi fikk 2.plass i eine kategorien. Dersom ein berre ønsker ei tilbakemelding om ka som er feil med ølen, så er nok ikkje NM plassen å sende til.

Ja det er igrunnen heilt slik eg tenker det må vere.
Men slik eg ser denne diskusjonen rundt manglende tilbakemelding og dommer skjema er det mange som ser på dette som ein måte å få rettledning på. Og med så mange som brygger i Norge nå ,vert nok det ein umulig oppgave for dommaren ?

frå min HTC "smart-tellefon "
 
I forhold til resultater (forutsatt at konkurransen blir i samme format som i år) ønsker jeg at man ikke får vite hvilket øl/klasse man har kommet til finalen med eller vunnet på forhånd for å holde på spenningen og unngå lekkasjer av resultater.
 
Så spesial/hvete vil fremdeles være én klasse?

Ja, sannsynligvis. Det er lite hveteøl som deltar, så det er litt lite for å ha det som egen klasse og noen spesialøl må også samles opp et sted. Derfor ender disse sammen i et "oppsamlingsheat".

Men, som sagt, dette er bare foreløpig. Endelig beskjed kommer når NM-komiteen og dommerkomiteen er ferdig med revidering av reglene.
 
Tilbake
Topp