1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Innspill til flaskekonkurransen

En tråd i 'NM i hjemmebrygging' startet av Per Øyvind Arnesen, 15 Mai 2014.

1. Viktste

Viktste
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror dette er eneste farbare vei på sikt... Ja det er selvølgelig enklere for dommerene å skrive på papir, men fordelene med å skrive bedømming rett inn på en PC er såpass store at det bør vurderes. Da vil det også være flere som kan være med å gjøre "sekretærarbeidet" i etterkant av konkurransene.

2. Gard

Gard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg la merke til at noen av dommerskjemaene var fylt ut digitalt. Hvis den måten det er gjort på fungerte godt kan man jo krysse fingrene for at den jobben kanskje allerede er gjort?

3. Kenneth N

Kenneth N
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med fare for å virke som en surpomp: Prøve å unngå at det er for stor sprik i dømming av ett øl (om det lar seg gjøre?). To av vinnerene i år var i den situasjonen at dømmingen i Oslo gikk litt rart for seg. 3 dommere ga høye poengsummer og 1 dommer ga type 10-15 poeng.

Ellers er jeg enig i en egen kategori for hveteøl/rugøl.

4. Viktste

Viktste
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette er nok riktig, og noen burde bruke norbryggs ølbedømming istedet for å sende nybegynner øl til konkurranse. Allikevel mener jeg mye av essensen med konkuransene er nettop dommerskjemane, også for de som brygger "gode" øl. Så det bør prioriteres.

5. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Eg meiner dette skal vere ein konkurransen om å brygge det Norges beste heimeøl innen for gitte klasse.
    Tenke att masse av det ølet som dommere må smake seg gjennom ligg eit stykke frå det ?
    Kan vere der burde vere andre plasser heimebryggere kan få sender inn sitt brygg nr "to" for å få bedømt det?
    Kan det vere noken i norbrygg som kan vere dommer / mentor slik nye bryggere kan sende inn ølet sitt å få det bedømt ? Tenke då på med dommerskjema ?

frå min HTC "smart-tellefon "

6. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

Er det dette tilbudet du ønsker Jo-Helge?
    http://www.norbrygg.no/index.php/bedomming-av-ol/evaluering-av-ol

7. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja sjå der .

Eg tenke at fleire burde benytte seg av dette. Synest det vert tull å sende inn øl til konkurransen berre på grunnlag av at "mamma" og venner seie ein lager verdens beste øl.

frå min  HTC  "smart-tellefon "

8. Stianhb

Stianhb
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Syns ikkje at folk skal være redd for å sende inn øl fordi dei er ny i gamet. Rekner med at dei fleste kjøper øltypen dei har brygga på polet, slik at dei har ett sammenligningsgrunnlag. Har sjølv brygga i 1 år og vi fikk 2.plass i eine kategorien. Dersom ein berre ønsker ei tilbakemelding om ka som er feil med ølen, så er nok ikkje NM plassen å sende til.

9. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja det er igrunnen heilt slik eg tenker det må vere.
    Men slik eg ser denne diskusjonen rundt manglende tilbakemelding og dommer skjema er det mange som ser på dette som ein måte å få rettledning på. Og med så mange som brygger i Norge nå ,vert nok det ein umulig oppgave for dommaren ?

frå min HTC "smart-tellefon "

10. Gard

Gard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

I forhold til resultater (forutsatt at konkurransen blir i samme format som i år) ønsker jeg at man ikke får vite hvilket øl/klasse man har kommet til finalen med eller vunnet på forhånd for å holde på spenningen og unngå lekkasjer av resultater.

11. Gard

Gard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Når kommer det beskjed om klasser til NM2015?

12. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

I løpet av høsten. Ikke regn med store endringer fra de to foregående årene.

13. Gard

Gard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det noe nytt om dette?

14. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Jeg tror jeg misforstod spørsmålet ditt. Oppdaterte typedefinisjoner kom i høst og ligger på forsida på www.norbrygg.no.

Klassene kommer sammen med påmeldinga, eller litt før. Sannsynligvis blir de like i 2015 som 2014.

15. Gard

Gard
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så spesial/hvete vil fremdeles være én klasse?

16. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Sentralstyre

Ja, sannsynligvis. Det er lite hveteøl som deltar, så det er litt lite for å ha det som egen klasse og noen spesialøl må også samles opp et sted. Derfor ender disse sammen i et "oppsamlingsheat".

Men, som sagt, dette er bare foreløpig. Endelig beskjed kommer når NM-komiteen og dommerkomiteen er ferdig med revidering av reglene.

Per Øyvind Arnesen liker dette.

Del denne siden