Pumpkin ALE, innspill?

Hei
Tenkte å brygge en Pumpkin ALE. Noen som har noe ideer eller innspill til denne oppskriften?


Est Original Gravity: 1,052
Est Final Gravity: 1,008
Estimated Alcohol by Vol: 5,8 %
Bitterness: 26,9 IBUs
Est Color: 48,8 EBC



4,00 kg Pale Ale Malt (5,9 EBC) Grain 1 76,2 %
0,50 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 9,5 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 3 5,7 %
800,00 g Pumpkin Meat (Mash 60,0 mins) Other

0,45 kg Candi Sugar, Dark (541,8 EBC) Boil 60 min Sugar 5 8,6 %
10,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60,0 min Hop 6 16,9 IBUs
30,00 g Hallertauer Hersbrucker [4,00 %] - Boil 15,0 min Hop 8 7,2 IBUs
30,00 g Hallertauer Hersbrucker [4,00 %] - Boil 5,0 min Hop 10 2,9 IBUs

10,00 g Allehånde (Boil 5,0 mins) Spice 11 -
10,00 g Cinnamon Stick (Boil 5,0 mins) Spice 12 -
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 13 -
 
Brooklyn brewshop har en oppskrift hvor de tilsetter gresskar i både mesken og koking(30min)
De anbefaler å brune/tørke gresskarkjøttet i ovnen først.
Oppskriften deres bruker 500-1kg hel gresskar på 5liter.

Meskingen av gresskar gir høyere sukkerinnhold og kokingen gir smak og aroma. :biersmile:
 
Brygga en porter med gresskar tidligere. Tilsatte da kubet gresskar i mesken samt krydder i kok. Skal lage igjen men skal da bake gresskaret (som tidligere) men tilsette det som puree. Kan være greit å ha i noe rice hulls som forsikring mot stuck mash.
 
Meny har til tider dette inne. Ellers kan du sjekke med grønnsaksutsalg. Se om de har flaske- eller Muscat-gresskar. Ikke pyntegresskar. I nøden finnes også gresskarkjøtt på boks (Meny).
 
Forøvrig er det veldig enkelt å dyrke gresskar selv, hvis du har en hageflekk. Selv her i Trøndelag fikk jeg stor avling for et par år siden. Fikk flere fine orange gresskar på flere kilo hver. 
 
Erlendso skrev:
Forøvrig er det veldig enkelt å dyrke gresskar selv, hvis du har en hageflekk. Selv her i Trøndelag fikk jeg stor avling for et par år siden. Fikk flere fine orange gresskar på flere kilo hver.

Enkelt for Erlendso er ikke det samme som enkelt for oss dødelige, dessverre. Vi snakker om mannen som dyrket bananpalmer i Bergen.;D
 
Jeg har nettopp lest Brooklys Brewshop sin bok, og kan bekrefte at de har tanker om dette.

Selv ville jeg juicet gresskaret, jeg har tilgang på juicemaskin og da slipper du grumset når du skal få dette ut etter gjæring. Men kjøttet blir jo bedre i ovnen, det kan jeg tenke meg. Jeg tenker også at det er lettere å desinifisere juice (oppkok), enn fruktkjøtt (selv om det er i ovnen)

Så leste jeg en annen bok, om humle. Der kom Mt. Hood (som jeg har ingen erfaring med (Dan Woodske er forfatter og jeg fant den for kindle).
Mount Hood stammer fra Hallertau (tysk), men også andre. Den brukes mest til aromahumle, ut fra det jeg forstod.

Earthy, spicy og nobel er stikkordnene i boken om Mt. Hood. Alfa ligger på 4-8 %. Holdbarheten på humlen skal være veldig dårlig = sesongvare og det er jo gresskar også.

Ultra skal visst også være en attraktiv humle for gresskarøl, og er i slekt med Liberty, Cristal og Mt. Hood. Alfa 4-5,5% Også en aromahumle. Krydder, flowery.
Forfatteren av boka sier at han ikke selv har brukt den, men at den er selveste Humlen for gresskarøl.

Jeg skal selv lage gresskarøl til Halloween, men tenkte altså å starte utpå høsten, siden det er lettest å få tak i gresskar da. Når det gjelder gresskar, er det mange typer å velge mellom. Jeg bruker ofte gresskar, søtpotet, kinesisk gresskar (gult) og flaskegresskar i matlaging.

Personlig tenker jeg å tilfeldig kaste neppå en kanelstang også, i alle fall dersom jeg deler batchen.

Veldig spent på humlevalg. Og alt annet. Lykke til.
 
Lønner seg å lese hele oppskriften, ha? Ser humlevalget ditt. Helt sikkert godt valgt. (Retter meg selv før noen andre rekker det - sorry).

Spurte om Ultra og Mt. Hood i dag, på bryggselv, men de hadde den ikke inne, det var det andre som hadde.
 
Du finner iallefall MT hood på bryggeland i sannergata, men kan være lurt å sjekke om de har den på butikken før du stikker innom.
 
Hei
Tenkte å brygge en Pumpkin ALE. Noen som har noe ideer eller innspill til denne oppskriften?


Est Original Gravity: 1,052
Est Final Gravity: 1,008
Estimated Alcohol by Vol: 5,8 %
Bitterness: 26,9 IBUs
Est Color: 48,8 EBC



4,00 kg Pale Ale Malt (5,9 EBC) Grain 1 76,2 %
0,50 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 9,5 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) Grain 3 5,7 %
800,00 g Pumpkin Meat (Mash 60,0 mins) Other

0,45 kg Candi Sugar, Dark (541,8 EBC) Boil 60 min Sugar 5 8,6 %
10,00 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60,0 min Hop 6 16,9 IBUs
30,00 g Hallertauer Hersbrucker [4,00 %] - Boil 15,0 min Hop 8 7,2 IBUs
30,00 g Hallertauer Hersbrucker [4,00 %] - Boil 5,0 min Hop 10 2,9 IBUs

10,00 g Allehånde (Boil 5,0 mins) Spice 11 -
10,00 g Cinnamon Stick (Boil 5,0 mins) Spice 12 -
2,0 pkg Safale American (DCL/Fermentis #US-05) [50,28 ml] Yeast 13 -
Gammel tråd, men hvordan ble gresskarølet?
 
Brygger gresskar-øl nå på mandag eller tirsdag. Basert på mitt forrige. Men med tre typer rug og gresskarpuré fra boks (Libbey).

Gler meg
 
Sjekk på byo.com. (Brew Your Own). De hadde en lang artikkel om dette ølet i siste nummer. Er vel en ganske vanlig høstøl i US.
 
Sjekk på byo.com. (Brew Your Own). De hadde en lang artikkel om dette ølet i siste nummer. Er vel en ganske vanlig høstøl i US.
Leste bladet. Og ble egentlig litt mer usikker på om jeg skal brygge det...
Ønsker EN oppskrift som er enkel og grei og som alle syns er best i verdeno_O.
 
Grunnen til at de brygger gresskarøl i US er vel fordi de ikke vet hva de skal gjøre med alle gresskarene...
 
Har du link til oppskrift?

7kg MO
500g Black Patent
100g crystal 120

30g Hallertauer på 60
30g Cascade på 15
30g Hallertauer på 5

House yeast (001 el.l.)

1kg bakt gresskar i mesken
1tskje kanel på 5 min

Det var første forsøk. Ble meget godt. Runde 2 får dette i tillegg:

100g rug
100g crystal rug
100g sjoko rug

850-900g gresskarpuré
0,5 tskje kanel
0,5 tskje allspice
0,5 tskje muskat
1 toppet tskje kakao

(Puré og krydder erstatter bakt gresskar og krydder på forsøk #1)
 
Jeg brygget gresskarøl i fjor og det ble strålende. Jeg brukte en oppskrift fra Brooklyn Brew Shop og den var helt genial. I USA har de lange tradisjoner, de er jo helt ville med alt med gresskar. Og dette med nepe og sukker fra nepefrukter i øl, har de jo drevet med andre steder også. I USA er jo det store å vinne kåringer med gresskarøl og jeg brukte dessuten kanel, nellik og et eller annet til.
 
Tilbake
Topp