Hvorfor 4,75%?

loebrygg

Norbrygg-medlem
Hvorfor settes det en grense på 4,75% for øl som kan selges på butikken?
Jeg mener, 4,75 er jo et så irrasjonelt tall, hvorfor ikke 5%
Det ville vært mer naturlig
Det hindrer også mange internasjonale øl-merker å komme inn i hyllene siden de ofte innholder 5% alk.
 
5 % er ikke noe mer naturlig enn 4,75 %, bare fordi tallet er rundt. Ethvert tall vil være like irrasjonelt i seg selv :p Uten at jeg vet, så vil jeg tro det er et ledd i å begrense folks alkoholkonsum. Desto lavere prosent, desto vanskeligere vil det være å drikke på seg skader med øl, da væskevolumet til slutt vil begrense inntaket. Så kan man jo si "Men hvorfor ikke sette den til 5 % da?". Om man hadde satt den der, så kunne man igjen sagt "Men hvorfor ikke sette den til 5,25 % da?" osv. Et sted må grensa settes.
 
5 % er vel strengt tatt like tilfeldig som 4,7 % (grensen er vel endret til 4,7 %, ikke 4,75 %)... Uansett, tallet er mer eller mindre tilfeldig valgt. Det stammer fra da øllovene ble endret i 1912.
 
Mulig dette er en avsporing, men jeg lurer på hva produsentene av håndtverksbrygg gjør for å ned alkoholprosenten på de ulike øltypene de produserer? F.eks Nøgne Ø har jo en rekke varianter som man får kjøpt både på polet og i butikk, men der polversjonen er over 4.7%.
Ølet man kjøper på polet vil jo være brygget slik "det skal være", mens butikkversjonen må jo da nødvendigvis lide av at alkoholprosenten må nedjusteres?

 
Hvilken "rekke" øl tenker du på? Jeg kommer ikke på et eneste øl Nøgne Ø lager i butikkstyrke som er en direkte "nedskalert" versjon av et poløl...

For å passe inn i butikkstyrke lager man ganske enkelt øl som er av en styrke så det passer inn i butikk. Det er ingenting hokus pokus i det.
 
Nei jeg har nok drømt tror jeg. Måtte selvsagt sjekke på Meny når jeg var der i går, men jeg fant ingen håndfaste bevis på at det fins "nedskalerte" øl fra hverken Nøgne Ø eller andre bryggerier :) Da skjønner jeg også at det ikke er så mye hokus-pokus i det.

 
Det nærmeste du kommer det kanskje, er vel Lervig Lucky Jack. Det har vel blitt diskutert før at den ideelle alkoholstyrken på denne ligger noe høyere enn 4.7%, men at den er brygget til butikkstyrke for å få den inn på butikkmarkedet.
Det ble jo brygget en 5.6% utgave av denne i forbindelse med Kaizers sine Siste Dans konserter.

Men jeg har heller ikke hørt noe om at ting blir direkte nedskalert/nedjustert.
 
Det nærmeste du kommer det kanskje, er vel Lervig Lucky Jack. Det har vel blitt diskutert før at den ideelle alkoholstyrken på denne ligger noe høyere enn 4.7%, men at den er brygget til butikkstyrke for å få den inn på butikkmarkedet.
Det ble jo brygget en 5.6% utgave av denne i forbindelse med Kaizers sine Siste Dans konserter.

Men jeg har heller ikke hørt noe om at ting blir direkte nedskalert/nedjustert.

Det er en helt ærilg sak at man som brygger helst hadde sett at man kunne brygge et gitt øl litt sterkere enn det butikkstyrken tillater. Mange av ølene en finmer i butikken kunne hatt godt av litt mer "oompf". Men her ser man et av skillene mellom det å være hjemmebrygger og det å drive business. Som kommersiell aktør en man nødt til å tjene penger, og da må man dessverre tilpasse seg de salgskanalene som finnes.
 
Jaja, er man først i nerdemodus så får man vel trøste seg med at det ikke er noe absolutt krav at alkoholstyrken i butikkøl skal være i.
 
Når det gjelder de store bryggeriene så brygger de sterkere for så å vanne det ned til riktig styrke. For Ringnes sin del så brygger de vel bare Extra Gold som de ved flasking vanner ned til nøyaktig 4,7 %. I tillegg til å spare lager(ings)plass, så mener de at det gir bedre smak, ettersom innholdet av en del smakstoffer visstnok ikke er lineært avhenig av maltmengde/vann, men øker mer ved sterkere mesk. Altså skal du få mer smak ved høy SG og så vanne ut etterpå, enn å bruke mer vann til mesking. Er det noen som har testet dette?
 
Tvilende... Er lite ved Ringnes sin pils som smaker bedre enn noe som helst konkurrerende produkt.
 
Høyere OG gir økt esterproduksjon, så det kan meget godt være noe i det. Den ufiltrerte og uutvannede Ringnes-pilsen er forøvrig svært god. High gravity brewing (som bryggemetoden kalles) er en helt kurant måte å brygge øl på. Det er standard bryggemåte for store bryggerier.
 
På besøket på Ringnes ifm med årets hjemmebryggerhelg fikk vi smake på ufiltrert og u-utvannet Ringnes pilsner. Holdt rundt en 6.7% hvis jeg husker riktig. Den var veldig god. Visstnok ikke veldig langt unna Ringnes Gold som man får kjøpt på polet i oppskrift.
 
Kom til å tenke på dette. Jeg kjøpte noe øl i København i helgen. Dette var sterkere. Nesten 7 og nesten 8 %
Hadde dette gått for vin hvis tollerene hadde hukket meg?
 
Kom til å tenke på dette. Jeg kjøpte noe øl i København i helgen. Dette var sterkere. Nesten 7 og nesten 8 %
Hadde dette gått for vin hvis tollerene hadde hukket meg?
Alt over 4,7 og opp til sprit (20? Usikker) er vin. Øl på 5% går som vin. Også øl over 4,7% kjøpt på tæxfri'n på flyplass/ferje. Driti meg ut et par ganger når jeg står i kassa :p
 
Tilbake
Topp