Kvark Bryggeri: Sørli Bryggings pilotanlegg

Har sansen for brygging i det små jeg også. Jeg velger å meske i 18 liters gryte som får plass i stekovnen. Kan enkelt stegmeske og temperaturen er veldig stabil i stekeovnen. Jeg har en bøtte med gjennomføring, kran og flettet stålstrømpe som avsilingsordning. Flytter korn og vørter over til denne bøtta for avsiling. Beste med små brygg er hvor raskt det går varme og kjøle alt.
 
Har sansen for brygging i det små jeg også. Jeg velger å meske i 18 liters gryte som får plass i stekovnen. Kan enkelt stegmeske og temperaturen er veldig stabil i stekeovnen. Jeg har en bøtte med gjennomføring, kran og flettet stålstrømpe som avsilingsordning. Flytter korn og vørter over til denne bøtta for avsiling. Beste med små brygg er hvor raskt det går varme og kjøle alt.
Setter du bare gryta i bunnen av stekeovnen? Blir det ikke da sterk varme på bunnen av kjelen? Eller tåler rista så mye vekt?
 
Jeg bruker en lav stekeform istede for rist. Den er mer solid og stødig. Da blir avstanden fra bunnen av ovnen opp til kjelen ca 2-3 cm hos meg. Aldri opplevd store temperaturvariasjon fra jeg setter kjelen inn og til jeg tar den ut. Jeg ikke enda mesket brygg med virkelig høy OG, så kjelen er langt fra full.
 
Noen som har laget BeerSmithprofil på et slikt lite oppsett med kjøleboks og batch på 10 liter?
 
Tenker du da på den kjøleboksen? Den rommer 22 liter totalt, så det spørs litt på hvor tykk mesk du ønsker. Mesket til en 20 liters 60 shilling i denne på fredag, dette gikk meget fint (rett under 4 kg grøpp).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tenker du da på den kjøleboksen? Den rommer 22 liter totalt, så det spørs litt på hvor tykk mesk du ønsker. Mesket til en 20 liters 60 shilling i denne på fredag, dette gikk meget fint (rett under 4 kg grøpp).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jess, takk. Jeg kjøpte her om dagen samme type kjøleboks som du har. CO variant på 20 liter....
Når du sier tykkelse på mesken, hva er vanlig her? Normalt så regner man ca. 3,5 liter vann per malt? Tykk mesk gir? Tynn mesk gir?
 
Tilbake
Topp