Nytt 125liters bryggeri.

Hei alle dere.
Nå har jeg sugd til meg masse kunnskap gjennom forumet og tenkte at jeg skulle dele litt erfaringer tilbake nå.

Vi har omtrent 70 brygg bak oss på et 60 liters HERMS anlegg med gass før vi bestemte oss for å lage et 125liter elektrisk anlegg.

Litt forklaring om anlegget.
Styringnsentral med 3 fas med 25A sikring.

-240 liters vvb (fra 300liter oso) for vann med tilgang i toppen hvis vi ønsker vannbehandling. 3 kW elkolbe styrt med pid sensor rett over uttaket.
Topp og bunnføler for automatisk fylling med via solinoid ventil og sikkerhet mot tørrkjøring av elkolbe. pumpe og volum sensor for automatisk fylling av X antall liter til mesketank.

-160 liters Mesketank (fra 200liter oso) med 3x3kW elkolber plassert rett under falsk bunn med 6000 Ø1,5mm hull styrt med pid med følerer også plassert rett under falsk bunn.
5liters per minutt pumpe for sirkulering og fylling til kokekar

-160 liters Kokekar (fra 200liter oso) me 3x3kW elkobler pidstyrt. Whirlpool med 32liter impellerpumpe
3 veis ventil for direkte whirlpool eller via platekjøler.

-2 stk 150liters koniske gjæringstank med kjølekappe. Montert mot liten Kistefryser og STC-1000 styring

Innkjøring (første problem):
Etter testing med vann fant vi ut at 40A Kina SSR blir avgir mye varme mer enn det jeg hadde trodd.
slik at 2 stk gikk i stykker.
Dette har ført til at jeg har bestillt nye kraftigere SSR for 3x3kW samt at jeg bygger vannkjøling med temperatur overvåkning og flow alarm.

Første brygg:
Vi valgte å brygge en 1.050 Pale ale som vi har brygget mange ganger før slik at vi kunne sammenlinge mot det det gamle bryggeriet da vi tror at vi får en ganske anderledes humleprofil på whirlpool mot humleposer som vi bruker på 60literen.

PID ble kun brukt som termometer og koblet utenom SSR og kun direkte mot kontaktorer da vi ikke har fått dette ennå.
Heldigvis så har vi mulig het til å kjøre de tre elkolbene i stjerne og trekant som fungerte utmerket.

Alt gikk på skinner og anlegget fungerte over forventning. 20minutter å løfte hele mesken fra 65 til 78grader.
Utskylling på ca 3,5liter pr minutt. kokte totalt i 85minutter på stjernekobling trekant ble for høy effekt.

Whirlpool i 2o minutter uten kjøling og så kom problem nummer 2 når vi skulle begynne med kjøling.
vi mistet whirlpool effekten og fikk varmesjikning i tanken slik at vi måtte rør manuelt får å få sirkulasjon og kjølt hele. etter 1,5 time med kjøling så lå humlekaken fint i bunn og det så ut som mesteparten av humla var igjen. men kjøleren var nesten gått helt tett selv med pellets.

Så 1 prioritet blir nå å lage motstrømskjøler. 5 meter 22 kobberrør surret med rustfri ståltråd rundt og ytterrør for vann tipper et pex rør med innvendig Ø25mm. håper også med denne at man kan kjøre whirlpool og igjennom kjøling samtidig slik spare 20minutter.

Resultatet tilslutt ble meskeeffekt på 75% noe som jeg er ganske fornøyd med ved så rask utskylling og relativt høy maltseng.

Så nå står det 136liter og bobler i den nye konen.
Kommer til å legge til et bilde eller to etterhvert. må bare få ryddet litt først før jeg tør å legge det frem her. :)
 
Har du bilder og systemskisser?
Jeg trodde at 25A ble lite for så mange liter, men her høres det ut til at det er god knall?
 
Har du bilder og systemskisser?
Jeg trodde at 25A ble lite for så mange liter, men her høres det ut til at det er god knall?
Ja, jeg har bilder å skisser, men får ikke lagt det ut nå. Det går fint med 25amp 3fas har også ampermeter. Trekker ca 22 amp. Ved trekant og 7-8amp ved stjerne. Kan bli litt utfordring hvis jeg skal heve temperatur i mesk samtidig med kok. Men tror det går da slike sikringer tåler høyere enn 25amp i korte perioder. 36amp i Max 1 time hvis jeg ikke tar feil. Med Pid tipper jeg vil ligge på ca 40% pådrag på kok. Vvb står på en annen kurs.
 
Tilbake
Topp