Gassbrenner.

Ser brenneren leveres uten slange og regulator for kr. 329,-. Isåfall kanskje like greit å få brenner,regulator,stativ og 39L gryte for 990,-
 
Det er supert svar. Er du fornøyd med den?
Har ikke noe å sammenligne med, men den brenner rent og fint inne hos meg, får en flott rullende kok og ellers ingen problemer. Fikk en defekt regulator tilsendt først, men leverandør sendte en ny raskt. Synes egentlig det settet er et røverkjøp hvis du ikke må ha skinnende stål. Har pimpet kjelen opp med kran samt pumpe og bruker den indre perforerte karet som "maltrør".
 
Kjøpte obs bygggmix sin krabbekoker, gassbrenner på 14,5 kW m/stativ 39l panne m/ "rist" til 990 kr. Varmer 25 l opp fra 10 til 100 grader på ca 20. Kjører Biab med meskeposen i "risten". Veldig fornøyd.
 
har samme opplevelse som Vidar, svært gunstig "pakke" som fungerer fint for å komme igang med å lage godt øl. Litt "off topic" nå, men jeg har tatt hull og montert kran + temperaturprobe i kjelen. Montert pumpe og fin silikonslange kjøpt billig men med god kvalitet fra Kina på ebay samt temperaturovervåking/PID. Varmer opp med gass til mesketemperatur, flytter kjelen over på en gammel 2000W kervel kokeplate jeg hadde liggende og starter PID'en. Resirkulerer vørter etter behov og kan også utføre stegmesking. Har rullet alufolie rundt innerkjelen(risten) og lagt BIAB posen inni så det blir som et "maltrør". Vips, så er kjelen forvandlet til en "bryggemaskin" for den nette sum av langt under 2 tusenlapper. Ihvertfall liker jeg å tro det, ølet blir uansett veldig bra.

Edit : ideen med maltrør viste seg å være en rævva løsning, kjøpte silbunn istedet
Etterpå viste det seg at ideen med PID også var temmelig dårlig på dette oppsettet
Og sist men ikke minst, koke med gass på badet har en tendens til å utløse brannalarmer, anbefales bare hvis du vet hva du driver med. Gikk bort ifra dette også og kjører med 5.5 kW elektrisk isteden
 
Sist redigert:
Jeg har kjørt en del av det samme opplegget som Lars'ern Men bruker to grilltenner elementer på til sammen 1000w for temperatur justering under selve meskingen. Har og laget til med kran og gjennomføring i lokket med '' drypprør'' som fordeler vørteren fint over mesken når jeg sirkulerer under meskingen. Når det gjelder å benytte risten som maltrør har jeg gjort akkurat det samme som Lars'ern og med suksess vil jeg si. Lager stort sett 27-29 liters batcher og ligger med en brewhouse eff. på 75-80% Jeg har foreløpig bare brukt en STC 1000 til å styre elementene under meskingen. Dette er ikke en fullkommen løsning men 1000 W klarer heller ikke gjøre store skaden skal sies. Fungerer for så vidt helt greit for meg.
 
har samme opplevelse som Vidar, svært gunstig "pakke" som fungerer fint for å komme igang med å lage godt øl. Litt "off topic" nå, men jeg har tatt hull og montert kran + temperaturprobe i kjelen. Montert pumpe og fin silikonslange kjøpt billig men med god kvalitet fra Kina på ebay samt temperaturovervåking/PID. Varmer opp med gass til mesketemperatur, flytter kjelen over på en gammel 2000W kervel kokeplate jeg hadde liggende og starter PID'en. Resirkulerer vørter etter behov og kan også utføre stegmesking. Har rullet alufolie rundt innerkjelen(risten) og lagt BIAB posen inni så det blir som et "maltrør". Vips, så er kjelen forvandlet til en "bryggemaskin" for den nette sum av langt under 2 tusenlapper. Ihvertfall liker jeg å tro det, ølet blir uansett veldig bra.

Edit : ideen med maltrør viste seg å være en rævva løsning, kjøpte silbunn istedet
Etterpå viste det seg at ideen med PID også var temmelig dårlig på dette oppsettet
Og sist men ikke minst, koke med gass på badet har en tendens til å utløse brannalarmer, anbefales bare hvis du vet hva du driver med. Gikk bort ifra dette også og kjører med 5.5 kW elektrisk isteden
kanskje greit å skille mellom en løsning som er rævva og en som ikke er 100% optimal?
Lett for en perfeksjonist å sette likhetstegn mellom disse to variantene, eller...
 
Tilbake
Topp