Termometerfeil

BrewBoy

Norbrygg-medlem
Etter tips her på forumet om å kalibrere termometre, tenkte jeg at det er litt vanskelig å kalibrere glasstermometeret, annet enn notere feilmargin, så jeg testet det i kokende vann og bolle med knust is og vann. Må si jeg ble overrasket, men burde vel ikke bli det da termometeret er kjøpt på Europris. Likevel, jeg stolte litt mer på dette enn på de digitale 20-kroners dingsene fra Ding Dong Feng (het faktisk det). I kokende vann viste glasstermometeret 94 grader, det digitale 99,8, og i isvann viste glasstermometeret 1 grad og det digitale 0,0.

Dette betyr at jeg sanns. har brukt flere grader for høy temp på mesking og skylling på mine 5 første batcher, og at vi kan stole vel så mye på Ding Dong Feng som på Europris. Det betyr og at jeg burde kjøpe meg noe kvalitetsutstyr.
 
Sist redigert:
Personlig så bruker jeg enten en STC-1000 rappet fra gjæringsspannet eller en PID med fint stort display istedenfor "vanlige" termometere når jeg brygger. Disse har ihvertfall for meg vist nøyaktighet på desimalet kjøpt fra Ding Dong Feng's venner fra imellom 100 -200 kroner på ebay + kabinett til samme pris, altsa 250 til 300 kroner totalt. Men da har du en Sous Vide kontroller også, ihvertfall hvis du går for en Sestos PID. Men da er vi vel langt oppe i DIY segmentet som ikke alle kan eller vil gå for. Men det er et alternativ som for meg fungerer perfekt selv om det da henger en ledning i veien av og til. Oppveies av stor nøyaktighet og fine lettleste tall du kan stole på.
 
Jeg ble litt betenkt av å lese dette, så jeg kjøpte to nye og målte. I kokende vann viste det ene 91 grader, det andre 94. I isvann hhv 0 og pluss 3. De skal leveres tilbake. De virker så proffe disse tynne glassgreiene, men akk. Hva jeg tidligere har mesket på vet bare Vårherre.
 

Vedlegg

  • temp (1 of 1).jpg
    temp (1 of 1).jpg
    138,2 KB · Sett: 36
Jeg ble litt betenkt av å lese dette, så jeg kjøpte to nye og målte. I kokende vann viste det ene 91 grader, det andre 94. I isvann hhv 0 og pluss 3. De skal leveres tilbake. De virker så proffe disse tynne glassgreiene, men akk. Hva jeg tidligere har mesket på vet bare Vårherre.

Europris? Har vært innom to europristermometere og de hadde avvik lignende dine.
 
Å teste på 0 og 100 grader gir vel heller ikke hele bildet ...

Et avvik på f.eks. 5 grader her betyr vel ikke automatisk at avviket er like stort ved f.eks. 67 grader ...?

Poenget er at termometeret kan vise kanskje bare en halv grad feil ved 67 grader, og at dette avviket kan øke ikke-proposjonalt.

Vi var heldig å fikk låne noe dyr kalibrert apperatur til å sammenligne våre temperaturfølere mot og da kunne vi sjekke ved den temperaturen som betyr mest - altså i mesketemperaturområdet.

Men på den annen side: viser den tilnærmet 100 ved kok og 0 i isvann så er det jo ingen grunn til å tro at det er noen avvik ved andre temperaturer.
 
Tilbake
Topp