hvordan karbonerer de store bryggeriene kunstig på flaske?

kan vi etterligne prosessen ?; )

Tenker på flasker som skal gis vekk i gaver/tas med på fest og være klarest mulig.. :)
 
Fatopplegg + mottrykksfyller/BeerGun så har du etterlignet prosessen ;)

Mottrykksfyller er absolutt ikkje nødvendig for å fylle frå fat til flaske. Eg kjøler ned flaskene, skyller i star san, har slange frå tappekran ned i flaska, og tapper mesteparten av trykket av fatet. Fyll opp og kork som vanlig. Har hatt øl ståande slik i over to mnd uten antydning til usmak eller dårlig karbonering. Ved lengre lagring veit eg ikkje om det er like vellykka.
 
Neida, man kan selvsagt også trykke en picnic-kran ned i ei flaske og fylle til ønsket mengde før man korker på skum. Men nå var vel spørsmålet hvordan man kan etterligne prosessen. Og da er vel nevnte forslag de beste tilnærmingene (med mindre man trippelpurger flaskene, fyller mens flasken er trykksatt av CO2 og har en liten jetstråle med vann før man korker da) ;)
 
Neida, man kan selvsagt også trykke en picnic-kran ned i ei flaske og fylle til ønsket mengde før man korker på skum. Men nå var vel spørsmålet hvordan man kan etterligne prosessen. Og da er vel nevnte forslag de beste tilnærmingene (med mindre man trippelpurger flaskene, fyller mens flasken er trykksatt av CO2 og har en liten jetstråle med vann før man korker da) ;)

Jeg gjør det slik iallefall for on-the-go øl :) Holder flaskene omtrent horisontalt og tapper kjempetregt! holder seg fint en kveld uten å ta til seg usmak i min munn iallefall.
 
Sist redigert:
de store kommersielle bryggeriene tipper jeg tapper og segler ølbokser i en isolert sone. altså et rom eller et mindre avgrenset område tømt for oksygen.

Nei, det gjør de nok ikke, men lokket settes rett på skummet.

Her er et par videoer:
 
Men hvordan karboneres det så det er klart for flasking/boksing/fating ?

Nå vet jeg ikke hva ringnes gjør, men for de litt mindre bryggeriene som fyller karbonert øl er det ikke så uvanlig å fange en god del CO2 ved å stenge tanken i slutten av gjæringen (CO2 er ikke gratis). Dersom tanken tåler trykk selvsagt. Før pakking/tapping tilsettes CO2 vha. en diffusjonsstein til ønsket nivå. Det gjøres stort sett i den BBT'en (Bright Beer Tank) man skal pakke fra, slik at man slipper å ha diffusjonssteinen i gjæringstanken sammen med gjær, humle, proteiner osv. I tillegg til at man da må ha en i hver tank.
 
Sist redigert:
Generelt er utstyret for å få emballert ølet, om det er bokser, flasker eller fat, er en av de større investeringene i et bryggeri. Når bryggerier blir større, blir selvfølgelig alt av bryggeutstyr større, men først og fremst er det støttefunksjoner rundt som vokser på seg. De som var på Ringnes tidligere i år, husker kanskje at omvisninga begynte med å gå forbi et anlegg for å ta i mot returflasker, som var omtrent like stort som bryggverket og maltsiloer til sammen.
 
Tilbake
Topp