liming av øl etiketter, noen gode forslag

Jeg har brukt lettmelk i spray-flaske, disse detter lett av. Deretter h-melk på spray-flaske, disse sitter noe bedre. Har og prøvd eggehvitte, her er det ekstremt nøye at du dekker hele etiketten og at det ikke er ujevne flater den blir klistret på (formen på den delen av flasken du vil ha etikett på må være 100% sylindrisk). I tillegg får man noe missfarging av etiketten. Jeg bruker sistnevnte på mjød-etiketter da jeg liker å ha et noe mer rustikt utseende på de, enn på øl.

Jeg skal prøve h-melk og svamp neste gang, for å se om det blir bedre av det.
 
Brukte melk før men syntes det blir mindre søl med eggehvite, bruk en stavmikser noen sekunder på eggehvitene så blir det lettere og bruke en pensel til å smøre på.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
 
Har så langt ikke merka noen melkestank, men så pleier det meste av mitt øl å være drukket opp innen 2-3 måneder.


/ Øyvind
 
Et lite tips til fjerning av lim og vanskelige etiketter. Jeg legger flaskene i varmt vann i noen minutter før jeg bruker den glass skrapa som følger med koketoppen din. Bruk den skrapa så bli både lim og etikett borte på en enkel måte.
 
Jeg har fortsatt til gode å ikke få av en etikett med varmt vann og matolje. Kok vann og tøm det i flaskene, da løsner etiketten og er enkel å dra av. IKKE gjør etiketten våt, den må være helt tørr. Hvis det er igjen limrester tar man litt matolje på en svamp, klut, eller noe annet egnet man har for hånden og fjerner limet. Jeg hadde mine tvil første gang jeg leste om fremgangsmåten på dette forumet, men det er altså den beste måten å få av etikettene på :)
 
Hvis det virkelig er så enkelt, blir jeg veldig glad. Funker dette på etikettene til Nøgne Ø også?


/ Øyvind
 
Etter tre runder med melk der etikettene bare ramlet rett av hentet jeg en bøtte tapetlim fra kjelleren. Nå sitter det forhåpentligvis :)
 
Har "alltid" brukt melk, men i det siste har jeg gått over til limstift (type papir/hobby). Og det skal jeg aldri slutte med. Opplever det stikk motsatt av det @Confusius skriver; nemlig at MELK er klin, mens limstift går så det griner. :)
 
Har "alltid" brukt melk, men i det siste har jeg gått over til limstift (type papir/hobby). Og det skal jeg aldri slutte med. Opplever det stikk motsatt av det @Confusius skriver; nemlig at MELK er klin, mens limstift går så det griner. :)
Eit par etiketter går bra med stift. Men skal ein lime fleire titals vert det berre kliss.

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Lim er klin og melk er topp, men ikke på plastflasker, eller flasker det blir mye kondens på.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Neida, bruker bare kopipapir som underlag og skifter ut det så fort det blir litt kliss


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har testa begge måter. Melk er absolutt det som går kjappest. Har fleire ganger tatt eit heilt 50 liters brygg på 0.33 flasker. Det hadde eg ikkje orka med limstift :cool:

frå min HTC "smart-tellefon "
 
Tilbake
Topp