lufting av vørter

Mener å huske at det fra troverdig kilde her på forumet ble nevnt at livlig risting av bøtte i ca 5 min gir en metning på mellom 1-2ppm litt avhengig på risterens energi etc.

Dermwd for å oppnå 8ppm med det utgangspunktet er det jo trasig mye arbeid slik jeg ser det.

Hvor er infoen på maks ved risting og slikt? Interessant tema selv om mann har o2 oppsett selv :)

Hvis det stemmer så er det iallefall et argument for o2. Jeg mente teoretisk metning, var ru dt 8ppm mener jeg å huske. Alt etter trykk etc.
 
regner med det er noen "slangeeksperter" her...
dersom jeg kjøper settet fra bryggselv http://bryggeland.no/bryggeutstyr/lufting-av-vorter/oksygen-sett-regulator-flaske-og-brusesten.html + flowmeteret deres http://bryggeland.no/flowmeter-til-oksygen.html
vil jeg da trenge ekstra slange/overgang? for meg ser det ikke ut som det da jeg ser for meg at den ene enden av flowmeteret kan stikkes rett inn i enden av den tynne slangen og andre enden av flowmeteret inn i den grå overgangen på slangen. tror dere jeg er inne på noe?
 
Hvis det stemmer så er det iallefall et argument for o2. Jeg mente teoretisk metning, var ru dt 8ppm mener jeg å huske. Alt etter trykk etc.
Det er maks oksygenmetning ved bruk av luft. Risting er vel den minst effektive måten å gjøre det på. Jeg bruker malingsblander og drill. Jeg vil tro at å helle mellom kjele og kar noen ganger er mer effektiv enn å riste.
 
Det er maks oksygenmetning ved bruk av luft. Risting er vel den minst effektive måten å gjøre det på. Jeg bruker malingsblander og drill. Jeg vil tro at å helle mellom kjele og kar noen ganger er mer effektiv enn å riste.
Risting er en av de mest effektive måtene å belufte på faktisk. Står litt om belufting i en artikkel i medlemsseksjonen.
 
Risting er en av de mest effektive måtene å belufte på faktisk. Står litt om belufting i en artikkel i medlemsseksjonen.

Har ikke lest denne artikkelen, fant den ikke i farta, men har også forstått det slik at risting er en mest effektive metoden uten bruk av ren O2.
45 sekunder real risting av godt nedkjølt vørter skal gi inntil 8ppm, noe som er tilstrekkelig for vørter av normalstyrke (< 1.055) sammen med nok frisk gjær. Ett minutt med ren O2 gir vel inntil 15 ppm i kald vørter av normalstyrke hvis jeg ikke tar feil.
 
Sist redigert:
180px-Donkey2.jpg
Donkey Kong synes O2 blir litt pinglete
 
Sist redigert:
Jeg setter gjæringsdunken på et balansebrett, og sørger for skvalping/risting på en enkel måte. Nå er det riktignok bare snakk om 20-25 liter i gangen, men har ikke slitt med utgjæring så langt.
 
Hei. Bare ett lite spørsmål. Har ikke renhet på oksygen noe å si? Grunnen til jeg spør er at jeg jobber med laserskjæring og vi bruker en spesiell ren oksygen blanding. Den oksygenflasken fra jula tror jeg ikke er medisinsk renhet så den kan ha urenheter fra produksjon og fylling. Medisinsk oksygen gjennomgår en vaskesyklys på lik linje som man rengjør gjæring tanker. Vil man ikke risikere å fylle inn bakterier?
 
Hei. Bare ett lite spørsmål. Har ikke renhet på oksygen noe å si? Grunnen til jeg spør er at jeg jobber med laserskjæring og vi bruker en spesiell ren oksygen blanding. Den oksygenflasken fra jula tror jeg ikke er medisinsk renhet så den kan ha urenheter fra produksjon og fylling. Medisinsk oksygen gjennomgår en vaskesyklys på lik linje som man rengjør gjæring tanker. Vil man ikke risikere å fylle inn bakterier?

Var nyskjerrig på det samme for en stund siden. Bakterier kan ikke leve på ren oksygen.

http://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=501

Men om det er andre partikler i flaskene fra jula kan jo være. Støv etc. Tror ikke dette skal være noe prob for oss hjemmebryggere. Mulig det er dette man forsøker å fjærne på din jobb?
 
Var nyskjerrig på det samme for en stund siden. Bakterier kan ikke leve på ren oksygen.

http://scienceline.ucsb.edu/getkey.php?key=501

Men om det er andre partikler i flaskene fra jula kan jo være. Støv etc. Tror ikke dette skal være noe prob for oss hjemmebryggere. Mulig det er dette man forsøker å fjærne på din jobb?

Takk for svar. Da er det vel ikke det store problemet når bakterier ikke kan leve inne i oksygenflasken. Hvis jeg kommer så langt så, vil jeg bruke medisinsk ren O2 siden jeg har fri tilgang på det ;o) kan umulig bli dårligere resultat
 
Tilbake
Topp