Erfaring med Speidel Braumeister 10 liter?

Gleder megtil å høre hvilken erfaringer du får med denne, og om du ender opp med 10 liter i karet. Eller om det er litt som andre størrelsene (20 & 50)som havner under target på mengde. Og effektiviteten på den...

Easybrew
 
Kan du utdype? Under hvilke forutsetninger mener du at man havner under target i mengde?
Vil vel tro at det dreier seg om at hvis man brygger slik det står i bruksanvisningen, så får man ikke 50 liter ut av en 50-liters Braumeister. Følger man den, havner man et sted mellom 40-45 liter.
 
Må innrømme at jeg ikke har lest den spesielt nøye, men jeg skjønner ikke helt at det ikke i stor grad må være avhengig av hva du brygger? På mildere øl uten mye humle som pils og weiss skviser jeg fint ut 25+ liter av min 20L. På en kraftig IPA med mye humle kan jeg derimot slite med å få 20 liter til gjæring.
 
Under rette forhold så kan en vel få ut det som beregnet, vet at folk her har fått ut opp til 60 liter fra 50l speidel på normalstyrke øl.

Men følger du bruksanvisning eller følger anvisningen fra speidel så får du ikke ut de antall liter som lovet av speidel.

Må bare tilpasse oppskriftene sine etter hva en brygger så får en som regel rett mengde.

Men ved bruk av ferdige sett er det mer tricky å få ut de siste literene, er en i tillegg pripen og ikke vil ha med noe trub i gjæringskaret så blir det dessuten enda mindre. Som din erfaring sier, jo mer humle jo mindre edle dråper.

Men etterhvert får en ordnet seg et oppsett som fungerer hver gang, trenger å bli kjent med utstyret sitt..

Jeg er selv svært fornøyd med min speidel men vært greit å hørt hvor mye en faktisk får ut av en 10l får en kun 8-9 liter til slutt resultat så synest jeg det hørest lite ut. Får en ut 12-15 liter så er det jo en kurrant liten sak. Er vel slik at med 20l så får en ofte 25 l, som du sier hvis en tar til hensyn effektiviteten på anlegget når en beregner oppskrift.

Gleder meg uansett å høre erfaringer med 10l anlegget. Og i tillegg bør det være en kurrant størrelse hvis en har liten plass :)

Easybrew
 
Vil vel tro at det dreier seg om at hvis man brygger slik det står i bruksanvisningen, så får man ikke 50 liter ut av en 50-liters Braumeister. Følger man den, havner man et sted mellom 40-45 liter.

Under siste bryggeseanse så fikk vi 60+ liter ut av 50 literen med OG 1.070. Den står og gjærer nå, så det blir spennende å se hvordan resultatet ble. :)
 
Dobbeltmesking?

Nei. Tok det i ett steg for å teste om det gikk. Malten måtte fylles i røret i flere omganger etterhvert som den ble litt mer kompakt. Stoppet ca hvert 20 minutt for å røre litt i maltrøret. Dette for å holde sirkulasjonen på plass

Tok av maltrøret og satte det over en kasserolle og gjorde skyllingen der. Måtte røre endel for å få skyllevannet gjennom.

Startet med 55 liter vann i Speidelen under meskeprosessen og la til mere skyllevann slik at vi havnet ut på ca 68 liter før koking. Kokte i 80 minutter og da var OG på 1.070.

Skal rapportere om smaken når den er ferdig gjæret..
 
Nei. Tok det i ett steg for å teste om det gikk. Malten måtte fylles i røret i flere omganger etterhvert som den ble litt mer kompakt. Stoppet ca hvert 20 minutt for å røre litt i maltrøret. Dette for å holde sirkulasjonen på plass

Tok av maltrøret og satte det over en kasserolle og gjorde skyllingen der. Måtte røre endel for å få skyllevannet gjennom.

Startet med 55 liter vann i Speidelen under meskeprosessen og la til mere skyllevann slik at vi havnet ut på ca 68 liter før koking. Kokte i 80 minutter og da var OG på 1.070.

Skal rapportere om smaken når den er ferdig gjæret..
Imponerende. Hvor mye malt endte du opp med å bruke?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Da blir det som andre skriver at en klarer seg med 15 kg malt hvis en skal lage normalstyrke øl.. Spørs om en må ordne seg en batch i morgen for å teste :)

satser på klart vær og brygging ute :) spørs bare hvordan en skal få nok skyllevann. Fram med alt av kokekar ...

Easybrew

Edit: har kun 9,2 kg igjen pale malt så da må jeg kombinere med noe annet. Pilsner og hvete = hybrid ?
 
Vi skylte med omlag 25 liter, så det går med endel.. Når det gjelder mesketid, så startet vi klokka etter at siste del av maltet var kommet i røret. Hadde først i basemalten. Fikk i nesten alt sammen. Så hadde vi i resten av basemalten og de to andre maltsortene etter der igjen. Så var det 60 min med mesking..
 
I går laget jeg meg en weird beer med 15 kg malt fordelt på 9,3 pale 5,7 pilsner og 0,2 cara 150l og fikk da ut 56 l øl med styrke 1.053 :) . Sluttet skylling når jeg fikk avrenning med 1.014 . Trir jeg skylte med ca 22 l og hadde nok kunne skylt litt til.

I tillegg fylte jeg etter ca 10l kokende vann i vørter for å få en lavere OG og ønsket mengde vørter. Siktet på 1.048 så kunne sikkert fått ut totalt 60 l med ønsket styrke hvis jeg hadde tilsatt mer vann.

Men uansett meget fornøyd over hvor enkelt det er å få 60 l øl :) Men føler at vi har tatt over tråden om 10 l speidel og kanskje en moderator skulle skylt ut det som omhandler " 60 l på 50 l speidel " i egen tråd. Så slipper vi å ødelegge for de som vil lese om 10 l speidel..

image.jpg

Fullt malt rør 15,2 kg, mistanke om at en kunne fått i 1 kg til uten problem.

Easybrew
 
Hendig størrelse når den står på sida av kaffitrakteren, enkelt å starte med brygging for de med små leilighet også.

Prismessig skulle det vært mye lavere

Easybrew
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp