STC-1000 Koblingsskjema

oddvar-jpg.3160
 
Har bygget meg en slik artig sak idag. Brukte vedlagt koplingsskjema, og er sikker på at jeg har koblet riktig. Likevel gir den strøm på begge kursene uansett om den viser heat eller cool. Noen tips på hva som er galt?
 

Vedlegg

  • 1424282245549.jpg
    1424282245549.jpg
    67,3 KB · Sett: 177
  • stc-koblingsskjema.jpg
    stc-koblingsskjema.jpg
    18,3 KB · Sett: 205
Gi heller et bilde av innsiden av burken din, så vi kan se hvordan du har koblet det, isteden for at du tror du har koblet riktig etter et skjema :)

Skjemaet er korrekt.
 
Edit:

Tipper feilen ligger i selve stikket ditt. Inni boksen er de koblet sammen slik at når du får strøm på den ene så går det også strøm på den andre. Enten må du kjøpe to singelstikk, eller kappe over skinnene som gjør at begge stikkene er koblet sammen. Det sitter en innebygget forgrening i de der, akkurat som en i en vanlig skjøtekabel.
 
De fleste doble kontakter er seriekoblet. Det betyr at du trolig har satt 'dobbel' strøm på den - derav at den alltid er på.
Amerikanske koblinger har en bro mellom de to kontaktene som kan klippes.
 
De fleste doble kontakter er seriekoblet. Det betyr at du trolig har satt 'dobbel' strøm på den - derav at den alltid er på.
Amerikanske koblinger har en bro mellom de to kontaktene som kan klippes.

Parallellkoblet :) Av mindre betydning akkurat nå, siden man skjønner hva du egentlig mener, men para og serie er to forskjellige koblinger.
 
Hmm. Jeg som trodde jeg hadde vært så flink :D
Slik ser det ut inni boksen.

Det er selvsagt den doble kontakten som er seriekoblet. Pokker :mad:
 

Vedlegg

  • DSC_0049.JPG
    DSC_0049.JPG
    112,8 KB · Sett: 182
Du kan klippe av området mellom begge skruene. Men da vet jeg ikke hvor godt det vil holde seg på plass lengre siden du vil få ett pivoteringspunkt på hver av kontaktene. Vanskelig å se hvis kobberet har noe som holder det på plass på et 2D bilde.
 
Du mister mye av 'spennet' i klemmene når du klipper dem. Jeg ville ha gjort som Miguel sa og gått for to enkle, eller to skjøtekontakter som jeg bruker på min
ImageUploadedByTapatalk1424286918.911697.jpg
 
Ut ifra bildet hans så ser man at skinnene faktisk har et "gulv". noe som kanskje vil holde selve skinnene fortsatt på plass?`

De fleste kontakter er jo bare skinnene, kanskje det du også hadde da du sa at du mister spennet?

@msevland
 
Mener det var noen her som snakket om at en eller annen (biltema, clas eller noe) hadde en type kontakter der man kunne plukke ut en bit, (må vel ha vært to) som dermed brøt forbindelsen mellom kontaktene, men nå klarer jeg ikke å huske hvem, hvor osv
 
Dette var en dobbel kontakt fra biltema. Brakk den på midten, og klippet litt av hver bit. Isolerte ene med en eletrikerteipbit, og nå funker det flott. Var en sånn klemme på, og det virker realitet stabilt, når jeg fikk skrudd det sammen igjen.

Var det jeg sa, at jeg var sikker på at jeg hadde koplet rett :D hehe
 
spørsmål til alle dere med STC... synes dere at 0,5 - 0,6 graders svigninger er godt nok?
Jeg har akkurat kjøpt meg en STC men ble veldig overrasket når jeg ser at minste innstilling på variasjon er 0,3.
jeg testet litt i går og med et varmebelte rundt selve dunken, og stc stilt inn på 18 grader så starter stc når tempen blir 17,7 den står da på til 18,0 men siden båndet holder varmen lenge etter av strømmen slås av øker tempen til 18,2 - 18,3 før den går nedover igjen mot 17,7 hvor varmen kommer på igjen.. er ikke det veldig "store" svigninger?
 
spørsmål til alle dere med STC... synes dere at 0,5 - 0,6 graders svigninger er godt nok?
Jeg har akkurat kjøpt meg en STC men ble veldig overrasket når jeg ser at minste innstilling på variasjon er 0,3.
jeg testet litt i går og med et varmebelte rundt selve dunken, og stc stilt inn på 18 grader så starter stc når tempen blir 17,7 den står da på til 18,0 men siden båndet holder varmen lenge etter av strømmen slås av øker tempen til 18,2 - 18,3 før den går nedover igjen mot 17,7 hvor varmen kommer på igjen.. er ikke det veldig "store" svigninger?
Båndet står likevel ikke så lenge på at den rekker å varme opp hele væskemengden til over 18˚C, litt avhengig av hvor du har plassert proben, selvsagt. Om du, som mange gjør, har proben klistret fast på utsida av karet, er det strengt tatt bare det nærmeste området rundt proben som endrer temperatur så raskt.
Når det er sagt, vil jeg si at jeg er overveiende fornøyd med +/- 0,3˚. Gir en fin avveining mellom god temperaturkontroll og lite slitasje på kjøleskap/fryseboks, samtidig som gjæringen går som forventet. Gjæringstemperaturer er ikke helt slik at forskjellige egenskaper ved gjæren skrus av og på ved noen få tidelsgrader endring i temperatur. Om du er rundt riktig området (i alle fall så nært som vi snakker om her), holder den stort sett ubekymret på med sitt.
 
du har nok rett i alt du skriver her. men jeg synes personlig at 0,4 graders svingninger er unødvendig mye. den går alltid 0,1 over 18 grader fordi båndet holder varmen en stund etter stc slår det av, pluss at den alltid går ned til 17,7 før den starter igjen. det er klart at det kun er i kanten at svingningene er så store, og at temperaturen er mye mer stabil i ølets kjerne.. men allikevel mener jeg at det er overraskende og skuffende at minste valgmulighet er 0,3.. det burde vært 0,1 eller 0,2 maks.
 
Du kan jo kikke på stc-1000+ tråden og se om din enhet kan få ny firmware. Må inrømme eg ikkje husker default grenseverdiene, men du kan jo uansett endre de og laste opp din egen firmware. Alternativt er det vel også en firmware med pi (og d) kontroll som kan hjelpe med at det skyter over med varmen. Kjøling vil du nok uansett beholde timeout på så den ikkje starter/stopper for ofte?
 
Mulig 0,3-graders svingning er for mye, men jeg tenker at en så genial kinadings som ikke koster mer enn en hundrelapp er helt perfekt. Og med 1000+ firmware så er det jammen meg ENDA mer genial! Føler liksom ikke vi har noen grunn til å klage. Den er ikke bygget for gjæringskontroll, så vidt jeg vet, men den fungerer ypperlig som det. Og er man ikke fornøyd med den, så kan man jo bare bruke noe annet. Får alltids solgt den til noen her på forumet.
 
Tilbake
Topp