STC-1000 Koblingsskjema

Jeg har koblet min som bildet under. Uten wago klemmer. Er det feil å ha 2 ledere i en klemme?
Bryteren er der for å kunne skru av alt. Og kunne kjøre kjøleskapet med orginal termostaten, eller velge å bruke stc (auto)
ImageUploadedByTapatalk1420481190.433774.jpg
Edit: det er ikke koblet på dette bildet. Kun ment som skjematisk fremstilling. Ledningene ligger løse. Bryteren på bildet er til 12v og kun enpolig. Det jeg har koblet og bruker har 2polet bryter, og niter for 2 ledninger. Færrst mulig koblingspunkter må være det beste.
 
Sist redigert:
Det går helt fint å ha flere ledere inn under samme klemme på kontaktene. Forsåvidt også på stc1000 så sant du får plass under klemmene, da disse er litt små, all belastning går via den første klemmen på stc1000 slik det er lagt opp.
Er sikringen og bryteren godkjent for 230V? Jeg ville anbefale å i det minste lodde ledningen på sikringen, den ser ikke ut til å ha verken hurtigkobling eller skrukobling. Uansett veldig bra at du har inkludert en sikring.
Men smart løsning med den bryteren. Den skal du ikke se bort ifra at jeg kopierer ;-)
 
Jepp. Det vil jeg anbefale :)
Du kan for all del bruke den du har til en av funksjonene (du får bare en ledig kontakt) og spandere på deg en ny kontakt.
På doble kontakter holder det å kople seg inn på en av sidene, den andre siden bruker man hvis man evt. skulle koplet videre til enda en kontakt.
Hvis jeg har koblet opp med en dobbelkontakt (som du sier trolig er seriekoblet), vil den da ikke virke? Har tenkt å kun bruke den til å styre et varmebelte. Må jeg koble fra ledningene som skal styre kjøleskapet? Syns forøvrig det er rart at sikringen ikke går dersom det er seriekoblet, men jeg har jo ikke peiling.
 
Jeg er uenig med mcshane over her. Ingen av mine STCer har en jumpet kabel, rett og slett fordi jeg mener at de ikke er laget for det. kablene får bare et punkt som setter de i spenn, nemlig ovenifra hvor skruen for å tightne lederne sitter. Setter du kobber fra to kabler mellom der kan den nederste skli ut, på en dårlig dag...
Dessuten bør man tinne de. Jeg ville heller splittet før STC.
 
Hvis jeg har koblet opp med en dobbelkontakt (som du sier trolig er seriekoblet), vil den da ikke virke? Har tenkt å kun bruke den til å styre et varmebelte. Må jeg koble fra ledningene som skal styre kjøleskapet? Syns forøvrig det er rart at sikringen ikke går dersom det er seriekoblet, men jeg har jo ikke peiling.
Joda, hvis du har brukt samme fasen inn på henholdsvis heating og cooling på stc1000 (noe du sannsynligvis har gjort) så vil ikke sikringen ryke, og det er heller ingen risiko med det.. Men varmebeltet ditt vil være påslått både når stc1000 aktiverer varme og kjøling, dermed vil den med andre ord varme uansett.
Mao, det vil fungere dårlig ;-) så du bør kople fra ledningen mellom stc1000 cooling og kontakten.
 
Joda, hvis du har brukt samme fasen inn på henholdsvis heating og cooling på stc1000 (noe du sannsynligvis har gjort) så vil ikke sikringen ryke, og det er heller ingen risiko med det.. Men varmebeltet ditt vil være påslått både når stc1000 aktiverer varme og kjøling, dermed vil den med andre ord varme uansett.
Mao, det vil fungere dårlig ;-) så du bør kople fra ledningen mellom stc1000 cooling og kontakten.
Testet med en lampe. Her må det kobles fra, ja. Takk for hjelpa.
 
Jeg er uenig med mcshane over her. Ingen av mine STCer har en jumpet kabel, rett og slett fordi jeg mener at de ikke er laget for det. kablene får bare et punkt som setter de i spenn, nemlig ovenifra hvor skruen for å tightne lederne sitter. Setter du kobber fra to kabler mellom der kan den nederste skli ut, på en dårlig dag...
Dessuten bør man tinne de. Jeg ville heller splittet før STC.

Enig med deg, jeg ville ikke selv jumpet på STCen, klemmene på den er først og fremst noe trange, men særlig fordi de ikke er særlig "dype" dermed er sjansen større for at de løsner som du sier, særlig dersom ledingene blir rikset mye på. Jeg ville gått for en WAGO el. noe som er mye ryddigere. Men normalt sett så er det ikke et problem å flere inn under samme klemme.
På selve stikkontakten er det definitivt ingen problem, en stikkontakt av skikkelig fabrikat er laget for det.

Jeg ville forøvrig ikke anbefale å tinne dem når man har denne typen klemmer. Man får (tro det eller ei) dårligere kontaktflate, samt at tinn har en tendens til å korrodere og gi litt etter over tid, slik at ledingene faktisk løsner på sikt.

(ikke meningen å være kverrulant her :p )
 
Du er ikke kverulant. Kunnskap leder til færre branner. Men apropo tinne de så mener jeg fortsatt det, samt en hard hånd når man tighter skruen.
 
Er helt enig med mcshane angåande fortinning av ledninger i skruklemmer. Det er fyfy!

Niter derimot er fine ting.
 
Det som mcshane skriver. Gir dårligere kontakt etter en tid. Har vært borti varmgang i støpsler pga fortinnede ledninger.
Vi hadde en gang vært "smarte" og laget måleledninger i labben der endene var fortinnet inni skrukoblinger. Virket fint en stund, men så begynte utstyr å feile diverse tester, feilmålingene skyldtes de fortinnede ledningene.
 
Vil vanlige fortinnede ledninger (som brukes litt ombord i båter) også løsne
eller er det bare slike hvor man fortinner endene selv som løsner?
 
FrankD - Ser jeg feil eller har du koblet jord sammen med brun ledning inn på første stikkontakt. Jord må kobles til den i midten slik som du har gjort det "etterpå". Skjønner ikke helt vitsen med bryteren. (skjønner det men jeg ville skippet den). Om jeg skulle brukt en bryter så måtte det vært for å slå av og på hele anlegget. Men jeg trekker ut støpselet for den funksjonen.
 
Sist redigert:
Jeg er elektroniker og har i mange år fikset ting rundt om. En del som går igjen er at alle pro. fabrikanter bruker niter på ting som skal lede strøm. Om du vil tinne så er det for å lodde to ledninger sammen eller til ett kretskort. Tinningen vil som sagt over gi deg ett dårlig resultat over tid. Om det er litt fart i sakene og du får litt varmgang i kontaktpunktet, vil varmen gjøre at ting utvider seg. Når det etterpå blir kjølig igjen trekker det seg sammen. Høres ut som ett minimalt problem men kan over tid føre til slark og mulig varmgang. Anbefaler alle som holder på å koble litt på fritiden men som ikke "har peiling" å bruke WAGO klemmer. De er godkjente og lette å bruke. Fjærbelastningen inni klemmene gjør at du alltid vil ha kontakt med mest mulig av ledningen. (når den ikke er tinnet) Dette er ikke stedet å spare kroner på. I kretsen over (FrankD) ville jeg brukt WAGO klemmer der som han har jumpret. 99 kroner på Clasen for en pakke med div. klemmer i (http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemmer-/36-4863) De har de også på biltema.
 
Bildet jeg la ut var ment som et koblingsskjema. Det er ikke koblet der det ligger. Og tro meg, det er lettere å forstå enn tegningene mine. Litt undrende til at man skal kappe ei ledning og skjøte den igjen, hvis man kan unngå det. Jeg har en flashet stc så den er tidsstyrt. Og bryteren jeg bruker er 2 polet. 3 stillinger. Helt av. Stc på. Kun kjølekontakten på. Slipper da å flytte kontakten fra stc til veggkontakten når jeg skal bruke det til rent kjøleskap. Og ikke minst, slippe å dra skapet ut fra veggen for å komme til kontakten. Og det er brukt niter. Og sikringsholderen har loddeører og er loddet. Og det står 250v/10A på dem. ImageUploadedByTapatalk1420572819.739409.jpg
 
Jeg er elektroniker
99 kroner på Clasen for en pakke med div. klemmer i (http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemmer-/36-4863) De har de også på biltema.
Jeg vet det, og det ser ut som man helst må bruke alle sammen. Jeg prøvde å vise at det ikke er nødvendig å klippe av jordledning får å få brukt opp en wago. Heller bruke klemmene på kontakten. Samme med nøytral. Ut fra den ene kontakten og inn på den andre.
Jeg valgte å bruker niter for 2 ledninger og klemme til med abiko tanga på ledningene mellom releene. Uten niter hadde jeg brukt wago.
Når jeg ser sigarkasser, matbokser, pappesker som stc hus. Uten strekkavlastere, jording, sikret med 16A, så gir det grunn til bekymring. Jeg ser i ettertid at bildet mitt kunne oppfattes som om det er slik jeg har montert det. Det ligger bare løst på kassa som et koblingsskjema.
 
Jeg vet det, og det ser ut som man helst må bruke alle sammen. Jeg prøvde å vise at det ikke er nødvendig å klippe av jordledning får å få brukt opp en wago. Heller bruke klemmene på kontakten. Samme med nøytral. Ut fra den ene kontakten og inn på den andre.
Jeg valgte å bruker niter for 2 ledninger og klemme til med abiko tanga på ledningene mellom releene. Uten niter hadde jeg brukt wago.
Når jeg ser sigarkasser, matbokser, pappesker som stc hus. Uten strekkavlastere, jording, sikret med 16A, så gir det grunn til bekymring. Jeg ser i ettertid at bildet mitt kunne oppfattes som om det er slik jeg har montert det. Det ligger bare løst på kassa som et koblingsskjema.
Kjør på :) (regner med at jordingen ikke er koblet til fase heller da og bare har forskjøvet seg på bildet ?)
 
Det er riktig at den har forskjøvet seg på bildet. Slik det normalt kobles vil hver wago ekstra gi 3 koblingspunkter. Serie 222 skal avisoleres 9-10 mm. Og selv med wago kan det gjøres feil. 3 wago gir 9 koblingspunkter. Og slik ledningsklysa mi ligger har jeg fjernet 6 av disse (hvis man ikke bruker niter som på det andre bildet mitt)
 
Dette er min boks med stc-1000. Oppsettet passet bra i den største koblingsboksen fra Clas Ohlson http://www.clasohlson.com/no/Koblingsboks/Pr327416000 med stikkontakt http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak utenpåliggende/Pr328785000 og bryter (ganske lik denne, men jeg kjøpte to-polt, utendørs (finner den ikke på nett)) http://www.clasohlson.com/no/Strømbryter,-utenpåliggende/Pr325447000. Syns egentlig det er prakisk med de ekstra bryterne så kan varme og kjøleelementer kobles ut når jeg finner det for godt.
Hei har du koplings skjema til denne og flere bilder innvendig og utvendig?
 
Tilbake
Topp