STC-1000 Koblingsskjema

Ja, det er slik i dem jeg har vært borti gjennom årene. Jeg vet med sikkerhet at det er slik i elkokontakter (som bla selges på Clas) som @Naxi hadde på sine bilder. Jeg skal ikke si at alle er konstruert slik, men jeg har per dags dato ikke kommet over noen som ikke er.
 
Hvis den fortsatt er død og du ikke har multimeter så kan du tape lederne fra kabelen inn i boksen på en mobillader og se om den lader en telefon. Du må iallefall på en eller annen måte (bortsett fra å kortslutte) få bekreftet at det går strøm gjennom kabelen din.

En lampe er vel kanskje en del lettere. Forøvrig bør et billig multimeter være en del av enhver bryggers verktøypark.

Sent from my D5503 using Tapatalk
 
Jeg bruker vanlige kjøleskap som er store nok til to gjæringsspann på 30 liter.
Som varme bruker jeg kupévarmer på 500w. Litt overkill, men det var det jeg hadde og tenkte det var en fordel med vifte som fordeler varmen.
til info. Jeg har tatt livet av to kupevarmere i mine skap. De likte ikke av/på funskjonaliteten. Den ene er helt død og den andre har viftefunkjsonene intakt men varmer ikke... (DEFA) Gikk over til frostvakt (som også er overkill men den virker ennå etter ett år)
 
Da har jeg vært på Clasern og kjøpt to nye stikk..
Det funket ikke.. Fortsatt død STC:/

Prøvde da å kjøre strømmen rett i boksen, fortsatt ikke noe liv i STC:(

Da har jeg mest sannsynlig kortslutta den da?
 
Har du sjekket at det går strøm gjennom kabelen din, som jeg skrev et stykke over her?

Det at du byttet ut kontakten etter STC betyr ikke at den skal få strøm eller ikke strøm...

Feilsøking #1. Sjekk at det går strøm til der du skal ha strøm.
 
Har ikke sjekket.. Har ikke noen ekstra lader å ta knekken på.

Har dog kanskje en annen strømledning jeg kan ta.
 
Du trenger ikke ta knekken på noe. Har du en lader (eller lampe som noen nevnte) tar du bare de to åpne lederne dine (ikke jord mm du kobler til noe som bør ha jord) og taper fast til de to pluggene på enten en lader eller lampe, som skal inn i veggen. Se hvis laderen lader eller lampa lyser.
 
Etter en kjapp tur hos @E.Brekke så fikk jeg bytta ut STC'n!
Takk for hjelpa!:))
Problemet viste seg å være at jeg hadde fåt tden til 12V, og da blir det litt overkill med 230V
10884893_10154965720385577_1258992293_n.jpg 10904339_10154965720465577_1717190056_n.jpg


Elektro er noe jeg ikke kommer til å prøve igjen:p
Takk for hjelpa gutter, og spesielt takk til @E.Brekke !
 
Ettersom problemet ser ut til å være løst her, drister jeg med til med et OT spørsmål: Jeg har ikke koblet min STC-1000+ enda, og det er mulig jeg ser logikken når jeg går i gang, men er det noen logikk i fargekodingen/bruken av de ulike lederne her? Gul/grønn til jord er greit. Og for de som går til/fra stikket i veggen skjønner jeg at blå er N og brun er L, men hva med resten?
 
N betyr nøytral, og skal være blå. Dette er en standard.

Dette blir en litt forenklet forklaring... Men I hele Europa (og mange andre steder ellers i verden) opererer man med såkalt TN system, som er måten strømnettet er bygget opp (T står for terra og N for nøytral) med hensyn til blant annet jording, unntaket er forøvrig Norge og Albania, vi klarte aldri å gå for en standard, så vi opererer med tre forskjellige nettsytemer (TN, IT og TT). Etterhvert som det norske strømnettet utvides med nye boligfelt og trafoer så fases det forøvrig inn mer og mer TN nett. Uansett så har man i de siste ti-femten årene som elektriker i Norge brukt fargekodingen til TN systemet uavhengig av hvilket nettsytem man faktisk har med å gjøre.

Nesten alt materiell, dvs brytere, kontakter etc. vil uansett være merket med N og L, og derfor følger man denne merkingen og bruker blå på N, selv om det i storparten av norske bygg elektrisk sett, ikke spiller noen rolle. Men siden TN er standarden omtrent i alle andre land, utenom her og i Albania, og som dessuten blir mer og mer vanlig, så har man gått inn for å kople alt ut ifra denne standarden.

I et hus forsynt fra et TN system så vil man i praksis få inn opptil tre faser hvor det faktisk er 400v mellom, samt en nøytralleder (denne har samme potensialet som jord og er dermed ufarlig å ta på), jeg går ikke inn på matematikken og teorien bak dette, men man vil mellom en av fasene på 400V og N-leder få 240v

Den brune lederen i et TN nett indikerer bare at dette er en av fasene. Her varierer det litt hvilken farge som brukes, men vanligvis er de tre fasene brun, hvit og svart.

Så derfor er det viktig for en elektriker å ha kontroll på nøytrallederen i en installasjon som er forsynt av et TN nett, hvis man ved et uhell skulle prestere å kople feil og få inn en av fasene på den blå nøytrallederen i et bygg, vil alt elektrisk utstyr i bygget bli eksponert for 400v, og sannsynligvis bli "grillet" :)

Man vil også se at N-lederen ikke er den som brytes i en en-polt bryter, det vil alltid være fasen.

Så hvis du har TN nett i ditt hus, så er det ikke farlig å ta på den blå lederen, men tar du på en av fasene vil du sannsynligvis få et kraftigere støt enn hva du ville gjort i et hus som ikke er forsynt av et TN nett.




Så... Til det du lurte på :)
Stc1000 trenger strøm for å fungere, dette får den inn på de to første klemmene. De to neste klemmene er for temperaturføleren, her er det ingen standard på farge. Denne opererer bare med noen få volt uansett.

De to siste klemmeparene går via releene, som slår av og på henholdsvis varmeelement og kjøling. Altså releene fungerer som en bryter, når feks. Oppvarming er aktiv vil det være forbindelse mellom de to klemmene for heating, samme for cooling.

Som nevnt ovenfor så skal man ikke bryte nøytrallederen, dermed tar man den blå lederen direkte til varmelementet/kjøleskapet, mens den brune (som er fasen) går gjennom releet slik at dette kan bryte eller slutte kretsen etter behov (basert på temperaturen).


Mvh. Besserwisser :p
 
Sist redigert:
Jeg setter ALLTID pris på folk som tar seg tid til utfyllende svar. Så: takk! Du kan tydeligvis mer enn meg om dette, og takk for lærerik forklaring. Dette var glimrende! Tror jeg skjønte det nå!

Gjenstår å se når jeg kobler det sammen, men tror nok det skal gå greit. Har ikke fått kjøleribba til SSRen fra Kina enda, men når den er i hus, skal jeg gå i gang. Jeg tenker å bruke Wago til alle sammenkoblingene, regner med det er greit. Kobler alt inni en koblingsboks som jeg tilkobler et jordet støpsel, er planen.
 
Når jeg leser forklaringen din om TN-nett nå, ser jeg at det var glimrende forklart. Lærte masse her. Men siden vi er inne på elektro, drister jeg meg til et bonusspørsmål: Jeg har en lysbryter i bryggeboden min som har to ledere tilkoblet, en hvit og en sort. Hva er hva her? Det er ingen nøytralleder da?
 
Du sitter nok på IT-nett (Isolated Terra -> spenningsførende ledere er isolert fra jord), og der har du ingen nøytralpunktsleder.
 
Det elektriske anlegget er fra 1986, så det kan vel stemme. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med at spenningsførende ledere er isolert fra jord, men jeg har da sett blåe ledere i en del av punktene i huset.. ?! Forøvrig har vi kun noen kurser med jord, disse er typisk våtrom og utekurser, hvis det er en opplysning som gir mening i sammenhengen..
 
Du trenger EGENTLIG ikke tenke på fargene når du er i et IT-nett, det blir som tidligere skrevet:

Nesten alt materiell, dvs brytere, kontakter etc. vil uansett være merket med N og L, og derfor følger man denne merkingen og bruker blå på N, selv om det i storparten av norske bygg elektrisk sett, ikke spiller noen rolle.
 
Ah. Hehe. Greit. Skal ikke rote for mye i anlegget... Liker bare å forstå ting. Takk!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis det bare er to ledninger når du åpner bryteren, så er nok den ene spenning inn til bryteren, og den andre går fra bryteren til lampa. I 86 var det ikke vanlig å tenke på blå nøytralleder. Forøvrig vil jeg tippe at den hvite går til lampa di :) Men har du et multimeter så kan du lett finne ut av det. I den tiden var det heller ikke krav til jording på alt, slik som i dag. Da var kun våtrom, utekontakter, vaskemaskin etc. som måtte jordes.
 
Tilbake
Topp