1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

STC-1000 Koblingsskjema

En tråd i 'Utstyr' startet av roy-sv, 1 Nov 2012.

1. FrankD

FrankD
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Innmaten er ei kasse av aluminium. Og en kompressor fra et hybelkjøleskap til kjøling. Termostaten var ødelagt så da var stc 1000 en rimelig løsning. Jeg bygget en cnc fres. Relieffene er frest ut fra foto og strektegninger som er vektorisert.rosettene rundt kranene er freeware relieffer. Pusler litt med en 4. Akse på fresen for å lage relieffer rundt stolper. Som skal fra benkeplata og opp til eike fjøla med kranene.
    Det kondenserer veldig i alu kassa, og jeg planlegger et gjærskap som skal stå i garasjen.
    Vil gjerne kunne se tempen fra utsiden av skapet og synes plasseringen i døra var genial.
    Og når isoleringen med spray gummi løser kondensproblemet på koblingene er det tut og kjør.  :skitbra:

Vedlagte filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstørrelse:
      921,8 KB
      Visninger:
      524
  2. Bjornendre

Bjornendre
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Wow! Den der var nice FrankD! :)

3. Hovliss

Hovliss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Skal koble en STC 1000, og tenkte oppsettet skulle være likt som på denne videoen; http://www.youtube.com/watch?v=30TvX1Zz1-Y

Det jeg lurer på er hvilken ledning jeg skal bruke.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelinstallasjon/ 

Er det disse installasjonskablene som er "vanlige" strømledninger? (Total noob på elektronikk)  :jaha:

Og kobles dette da bare rett på en slik; http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kontakt-strombryter-og-dimmer/Jordet-skjotekontakt-35191/ så er det good to go, å klart til å kobles til STC'en?

Hjertelig takk for hjelp!

4. Sjakkt

Sjakkt
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Anbefaler at du går for en PR-kabel hvis du vil være safe, 1.5 mm2 holder (til vel 10 amp, og det burde holde til alt du vurderer å styre).
    http://www.Biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelinstallasjon/Installasjonskabel-46001/
    Så ikke på youtube videoen, men Svarstad har en veldig fin artikkel på å lage kontrollboks med STC-1000 her:
    http://bryggerlauget.blogspot.no/2013/07/temperaturkontroll-stc-1000.html

[edit] kan også anbefale disse for å koble ledningene sammen:
    http://www.clasohlson.com/no/Wago-tilkoblingsklemme/Pr363051000

5. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

6. Hovliss

Hovliss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tja, grunnen til at jeg vil ha løse ledninger er at erfaringen jeg har med jordete støpsler er at de kan være veldig vrange og harde å få i til tider, og da ser jeg for meg at det er bedre å ha løse kontakter til å få dem i, en å stå å klemme for harde livet ned mot boksen. (Muligens dårlig forklart, men)

7. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ah. Skjønte hva du mente. Men poenget mitt var at det er mye slickere å bygge stcen inn i selve kjøleskapet, enn å ha den i en ekstern boks.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

8. Hovliss

Hovliss
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ah, ja sånn ja. Nei, det tror jeg ikke jeg gidder å bræle med. Det skal ikke være noe utstillingsobjekt, så for meg gjør det ikke noe med koblingsboks med ledninger liggende oppå kjøleskapet.  :yes:

9. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fordelen med egen boks er at du kan flytte den rundt og bruke den forskjellige steder...

10. janvad

janvad
    Expand Collapse
    Registrert bruker

+1

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er derfor man kjøper flere stc-er :) har en i boks selv som er den mobile.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

12. pergpau

pergpau
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva er greieste måte å føre inn kabel for sensor og varme i skapet? (Regner ikke med de bare skvises i pakninga til døråpningen).

13. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sensorledningen er så tynn at det ikke er noe problem å legge den i pakningen på døra.
    Ledning til varme har jeg lagt i den kanalen som fører ut vann når kjøleskapet av-iser seg.

Johnemann liker dette.
  14. glennrlie

glennrlie
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Funker til nøds å legge ledning til varmeelement i mellom dør og skap også. Bare å surre en lastestropp rundt og jekke til så døra ikke åpner seg ;)

15. Amarillo

Amarillo
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Funker også bra for den som satte komma på feil sted når de beregnet mengde sukker til karbonering og er engstelig for taktiske flaskemissiler fra varmeskapet.  ;)

16. Newman

Newman
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Snapchat-20140712094137.jpg Hei!

Er det noen voksne der ute som kan fortelle meg ut i fra et bilde om jeg har koblet opp Stc 1000 riktig? Har sett opp og ned på diagrammer, men besservissere vet som sagt best. Muligens vanskelig å se ut i fra bildet men prøv gjerne :eek:

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ser riktig ut det der.

18. Rune Alm

Rune Alm
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Helt etter boka det der. Men ser du nøye på varmekontakten ser det ut som en kordell ligger utenfor og kan kanskje kortslutte?

19. Newman

Newman
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Mener du på inngang nr 7 på stc? Kordell= strømførende metall?

20. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Regner med at det var den han mente ja. Godt øye. Og ja, kordell er en av de tvinnede kobbertrådene.

Newman liker dette.

Del denne siden