Stoutkran til kegerator

Engen

Norbrygg-medlem
Jeg vurder om jeg skal sette inn en stoutkran i kegerator prosjektet mitt og lurer på hva man skal se etter på en god stoutkran, og hvor man bør kjøpe det ?
 
Ingen som har noen tips ?

Jeg skal bestille krana i kveld så jeg hadde svært takknemlig for inspill.
 
Løfter denne jeg, er på utkikk etter en god stoutkran til kegerator, med gjennomføring på ca 8 cm....noen tips??
 
Hvis du ikke har nitrogen/beergas er det bare tull med stoutkran. Jeg har, men hadde ikke kjøpt det igjen. Med straineren i og den minste humlerest i fatet, så går den tett under tapping.

Må også ta av tuten og skylle den etter hver bruk ellers blir den tett. Det skjer selv om jeg fjerner straineren, siden ølet har en tendens til å bli hengende igjen i tuten og tørke inn til seig sirup.

Mulig det legges en ut for salg snart....
 
Hvis du ikke har nitrogen/beergas er det bare tull med stoutkran. Jeg har, men hadde ikke kjøpt det igjen. Med straineren i og den minste humlerest i fatet, så går den tett under tapping.

Må også ta av tuten og skylle den etter hver bruk ellers blir den tett. Det skjer selv om jeg fjerner straineren, siden ølet har en tendens til å bli hengende igjen i tuten og tørke inn til seig sirup.

Mulig det legges en ut for salg snart....

Hm....en liten strek i regninga det. Trodde det funket knall, har ikkje nitro/beergas, men har satt av senter i kegeratoren til en slik kran. Noken andre forslag til kran å sette inn? Kjøre på med en Perlick 650SS til?image.jpg
 
Jeg har ikke beergas, men her funker det knas. Lavere trykk, kortere slange og restriktordisk i krana.

Intet problem.

QFT!

Har ikke hatt noen av de nevnte problemene med min stoutkran, og jeg ser og merker betydelig forskjell på stout servert gjennom denne kontra stout servert gjennom vanlig tappekran.
 
Jeg har den de selger på hobbybryggeren og den fungerer utmerket med beer gas... Stouten blir så fin og kremete at når du drar pekefingeren igjennom skummet så blir det stående i flere minutter før det legger seg igjen. Nitrogenen utfører også underverker med smaken i stouten. Jeg ville ikke vært foruten.

YHOh2hE.jpg
 
Nydelig!! Kan du gi en rask brief om hvordan du har nitrogen koblet på? Gjerne bilde :) liten eller stor flaske? Regulator? Er helt grønn på nitrogen!
 
Jeg bruker en flaske med 80% nitrogen og 20% co2. Bruker vanlig nitrogen regulator. (Ventilen er annerledes enn co2 ventilen, og trykket på flaska betydelig høyere). Setter fatet kaldt (c.a. 4-6 C) på 30psi i 7-10 dager før den er klar til å drikkes. Serverer også med 30psi.

Om man bruker liten eller stor flaske har ingenting å si. Jeg har en 5 liters flaske. Det er mest praktisk for meg da den passer i kjøleskapet bak fatet.

Denne gassblandingen er også perfekt til å servere kald-trukket kaffe fra fat "karbonert" på samme måte igjennom stout kranen. Gir kaffen en helt annen smak. Veldig smooth!

Jeg bruker også gassen i mason jars el.l. til å lagre humle oksygenfritt i fryseren. Nitrogen-spylt, luft-tette beholdere med humle som lagres i fryseren holder seg veldig, veldig bra.

Den er også genial å bruke til oppbevaring av grønnsaker, salat og frukt i en luft-tett bøtte som man "fyller" med beer gas for å fjerne all oksygen i bøtta før man tetter ved å klemme på lokket.
 
Tilbake
Topp