Brettanomyces Bruxellensis Trois

Hva mener du med dette? Om Lærdøl er inokkulert med en ren kultur betyr ikke det at den er kokt. Har ikke fått smakt den ennå, er det ikke verdt det?
Jeg trodde at når man inokkulerer så pitcher man bakterier før koking, hvor den da står og surner noen dager, når den er sur nok så koker man som vanlig. Jeg har forstått at surølene kan bli litt endimesjonelle ved å gjøre det slik. Lærdøl synes jeg var meget tam og med lite frukt. Jeg angret på at jeg kjøpte 6 stykker. Smaker utvannet.

Kriek of Telemark derimot er et snadder øl, dette er jo også inokkulert, men det er skikkelig surt og med masse bær.
 
Skal sjekke det ut :) har preiket med Michael Dawson hos Wyeast nå. Han mente det hørtes ut som en veldig god strategi å hive en pakke med Wyeast De Bom sammen med hovedgjær
Spennende! Må prøves. :)

Hvor mye bør man ha av hovedgjær og De Bom? 50% av mr.malty-anbefaling av hver?

Det oppgis 1-2 måneder før konsumeringsklart øl. Hvordan vet man når det er klart for tapping? (Har aldri brygget surøl før).
 
Inokulering er betyr vel ikke annet enn "påføring"/"tilsetting". I denne sammenheng tradisjonelt ved at vørter ble avkjølt i et koelschip over natten, slik at villgjær kunne inokulere (-> påføre/tilsette/komme til) vørteren.
 
Spennende! Må prøves. :)

Hvor mye bør man ha av hovedgjær og De Bom? 50% av mr.malty-anbefaling av hver?


Det oppgis 1-2 måneder før konsumeringsklart øl. Hvordan vet man når det er klart for tapping? (Har aldri brygget surøl før).


Hi Benjamin,

I think that would be a pretty good strategy - the beer would probably be nicely earthy and spicy with a touch of lactic sourness early on, develop some diacetyl and youthful Brett character after several months, and in 12-18 months be very complex and funky with less and less 3726 character and increasing lambic-like flavor and aroma as it ages.

Let us know how it turns out!

Michael
Wyeast Laboratories


Da spurte jeg om å tilsette en enkelt pakke med De Bom samtidig og i tillegg til en vanlig starter med Saison gjær til 25L
 
Jeg trodde at når man inokkulerer så pitcher man bakterier før koking, hvor den da står og surner noen dager, når den er sur nok så koker man som vanlig. Jeg har forstått at surølene kan bli litt endimesjonelle ved å gjøre det slik. Lærdøl synes jeg var meget tam og med lite frukt. Jeg angret på at jeg kjøpte 6 stykker. Smaker utvannet.

Som Glenn skriver så betyr inokkulering bare tilsetting [av en kultur]. I motsetning til spontangjæring, hvor man ikke tilsetter noe, og heller lar gjær og bakterier fra omgivelsene starte prosessen. Det du beskriver høres ut som sour worting. Hva som er gjort med Lærdøl aner jeg ikke.
 
Så var det bare å få vestbrygg til å ta inn
Vestbrygg tilbød seg å ta inn De Bom. Jeg fikk en smackpack som var utgått på dato, men en time etter jeg smacket den var den begynt å blåse seg opp. Blir no artig å følge utviklingen.
Brygget en 50L batch på 1.064 OG med Pilsnermalt, hvetemalt, aromatic og bordsukker. Bitret med litt Magnum, aroma Hersbrucker
Kar 1: 20L med Wyeast Belgian Abbey 2
Kar 2: 20L med WLP566 Saison 2 og 1 pakke Wyeast De Bom belgian sour mix med saccho, brett, lacto og pedio
Kar 3: 10L med Roeselare. Denne skal jeg tilsette mørk kandisukker om 3-4 dager.
Begynt gjæring på 18 grader og skal stige til 23 på alle 3. Så får vi se med tiden hvilke resultater jeg får :) Gøy var det!

EDIT: Tilsatte 50gram Koriander ved 15min
 
Wyeast de bom har vært "midlertidig utsolgt" hos Bryggselv og Petit en god stund nå. Hvor er det greiest å handle sær gjær som de norske bryggebutikkene ikke har inne?
 
Wyeast de bom har vært "midlertidig utsolgt" hos Bryggselv og Petit en god stund nå. Hvor er det greiest å handle sær gjær som de norske bryggebutikkene ikke har inne?

http://www.wyeastlab.com/3rdQrtPC2014acv.cfm
TL;DR : Available from july through september 2014

Om den blir tilgjengelig igjen i år skal jeg ikke si sikkert :)
Hvis du er på jakt etter noe sært som er tilgjengelig året rundt men ikke blir importert i større kvanta så kan du ta en tlf til bryggselv og høre om de kan ta inn med neste forsendelse.
 
Viss du har planar om å bruke Pediococcus ville eg ha tilsatt en Brett-strain i tillegg. Pedio produserar særs mykje diacetyl, noko Bretten vil gjere av med.
 
Brukte mix med sacc, brett og lacto + pedio. Var gjæret til 1.010 når jeg stakk om til better bottles. Så får de bare stå der til jeg kommer på at jeg har de en gang rundt neste påske! Leste at bretten våkner ikkje helt før etter 2-3mnd
 
Viss du har planar om å bruke Pediococcus ville eg ha tilsatt en Brett-strain i tillegg. Pedio produserar særs mykje diacetyl, noko Bretten vil gjere av med.

Har du en kilde på dette? Jeg har sett det nevnt utrolig mange steder. Men de få jeg faktisk har hørt at har gjort dette (bl.a. Rare Barrel som laget en supersur greie med sacc, lacto og pedio og en bare med lacto og pedio) har enda til gode å plukke opp disse diacetyl-mengdene alle er så skremt over.
 
Har du en kilde på dette? Jeg har sett det nevnt utrolig mange steder. Men de få jeg faktisk har hørt at har gjort dette (bl.a. Rare Barrel som laget en supersur greie med sacc, lacto og pedio og en bare med lacto og pedio) har enda til gode å plukke opp disse diacetyl-mengdene alle er så skremt over.
American Sour Beer av fyren bak the Mad Fermentationist, blant anna.
 
Som jeg skrev; jeg har også lest mange steder at en visstnok ikke skal bruke pedio uten brett og jeg trenger ikke flere artikkler som sier at dette er lurt. Poenget her er at jeg har enda til gode å høre om noen som har brygget med pediococcus og fått diacetyl. Selv Tonsmeire har så vidt jeg vet faktisk ikke testet hypotesen. Ingen i "Funk the Milk" hadde heller ikke erfaringer med diacetylproduksjon fra Pedio - selv om alle har lært at det er slik.
Derimot har "Rare Barrel"-folka har brukt pedio sammen med lacto uten brett flere ganger med hell. De brygget med saccaromyces, lacto og pedio for å ha noe å bruke for å øke surhetsgraden i blandingsøl og ville ha masse syre uten funk. Og det var fritt for diacetyl. Så det er ikke noe automatikk i at pedio produserer diacetyl i merkbare mengder.

Jeg tipper vi har dramatisk overforenklet ved å kalle alle pedio for pedio og trekke slutninger basert på det. Det kan være stammer av pedio som lager diacetyl men at all pedio alltid lager diacetyl er jeg temmelig sikker på at ikke er tilfelle.
 
Dette har vel kanskje noe med "bør", "må", "kan" å gjøre. En vis mann så en gang sammenhengen mellom svinekjøtt og sykdom. Svinekjøtt er av store deler av verdens befolkning regnet som urent. Jeg kjenner imidlertid ingen som har fått trikiner.

Vi trenger forenklinger, men vi trenger også at de utfordres med jevne mellomrom.
 
Tilbake
Topp