NM 2015 - flaskekonkurransen

Fantastisk innsats av dommerne foreløpig. Jeg ser dere er godt i gang ned testing og resultatene oppdateres fortløpend, med dommerskjemaer! Dette er et kjempeløft fra tidligere. Stå på!

Det er litt kjipt å se at et av bidragene mine ikke tålte transporten. Får prøve igjen neste år.
 
Vil det bli vurdert øl igjennom påske-uka? eller er det slik at de som ikke er publisert enda ikke kommer før etter påske?
 
Spesialingredienser med korte navn kom med, lange navn kom på neste linje og ble dekket bak QR-koden. Jeg kommer til å skrive dette på etiketten for hånd siden det er viktig for bedømmingen, men jeg forstår at reglene er ganske rigide og har veldig liten lyst til å bli disket pga dette.
leverte uten at spesialingrediensene kom med. Kan vel ikke være grunn for disking hvis det skyldes IT-feil?
 
Ifølge info på resultatsida skulle skjema for lager, IPA og Imperial blitt lagt ut igår kveld. Er det bare jeg som ikke finner dem?
 
Lurer på om andre har fått registrert mottatt øl som skal bedømmes i Bergen. Blitt hentet i følge sporing...

Jeg har heller ikke fått noen mottattbekreftelse fra ølene jeg sendte til Bergen, selv om de er blitt hentet ifølge sporing. Fra Oslo fikk jeg det med en gang da jeg leverte øl personlig der.
 
hei hei. bare et kjapt spørsmål, jeg hadde en øl som kom videre i klassen C: lys ale i innledenede runde 6, men av en eller annen grunn er den ikke blitt dømt i klasse finalen, noen som vet grunnen?
 
Sist redigert:
Lite spørsmål fra meg også, sitter å ser over resultater av belgisk, ser det er en Saison som har kommet videre og at det er andre øl med en høyere totalscore som ikke er videre, de er på forskjellige runder. Disse har tre bedømminger.
Er det noe jeg ikke har fått med meg eller blir det litt bingo på hvilke runde man blir med på?
Og hvorfor er det noen runder med bare to bedømminger?
 
hei hei. bare et kjapt spørsmål, jeg hadde en øl som kom videre i klassen C: lys ale i innledenede runde 6, men av en eller annen grunn er den ikke blitt dømt i klasse finalen, noen som vet grunnen?
Vi ser på det og så får du svar på mailen etterhvert. Han som har ansvaret for dette er bortreist i helga, så det kan ta et par dager.
 
Lite spørsmål fra meg også, sitter å ser over resultater av belgisk, ser det er en Saison som har kommet videre og at det er andre øl med en høyere totalscore som ikke er videre, de er på forskjellige runder. Disse har tre bedømminger.
Er det noe jeg ikke har fått med meg eller blir det litt bingo på hvilke runde man blir med på?

Du vil aldri kunne sammenligne bedømminger på tvers av flighter uten at det blir mye usikkerhet. Selv om poengskalaen er lik, vil to dommerpaner alltid bruke den litt forskjellig. Dessuten blir som regel de beste ølene smakt på nytt helt til slutt, for å sikre at ikke de siste ølene er påvirket av at dommerne har blitt slitne eller de første av manglende sammenligningsgrunnlag. Det gir ikke mening å lage ei slags «samlet resultatliste» ved å bruke poengene fra flere ulike bedømminger.

To øl som for, for eksempel, 34-36-33 og 39-37-37 av et dommerpanel, kan altså få 36-36-34 og 40-41-42 av et annet dommerpanel. Rekkefølga på ølene bør være lik, men litt forskjell på hvordan panelene legger skalaen vil det alltid være. Derimot skal et øl som får 19-21-23 være dårligere enn disse, helt uavhengig av dommerne. Så stort avvik er det ikke.

Det er helt bingo hvilken flight du ender opp i, og det kan bety noe for den absolutte poengsummen din, men lite for hvordan du ender opp resultatmessig. Selvfølgelig er det en viss grad av skjønn, som kan variere fra dommer til dommer, og det kan være dommerpanler der, for eksempel, flere dommere er dårlige på å fange opp DMS eller er spesielt følsomme for fenoler.

Og hvorfor er det noen runder med bare to bedømminger?

Mangel på dommere som stiller opp. Det bør være tre dommere, men to er akseptabelt når det ikke er nok folk til å dømme. I tvilstilfeller hentes som regel en ekstra dommer inn for å gi råd.
 
Okei. Bare stusset over at det i runde 3 i belgisk er en med score på 96 som er videre og en med score på 104 i runde 5 som ikke er videre.
 
Tilbake
Topp