Belgisk hveteøl Wit

I oppskriften står det bittert appelsinskall, men har fått med meg søtt fra butikken. Blir det helt feil å bruke det søte i en Wit?
 
Kanskje litt sent nå, men jeg dro på butikken, kjøpte netting med ekologiske appelsiner skrellet av bare skall uten det hvite og hadde 40 gram på siste 15 min av brygging. Blir spennende å smake om 3-5 uker
 
Brygga ein white IPA med søtt appelsinskall, og eg syns ikkje det blei feil. Tvert imot, det blei snadder!
Eg mistenker at det er vel litt samme greia som at det "må" være indiske korianderfrø (Apropos, her bør jo nokon ta ein blindtest på ein split batch - Søtt/bittert appelsinskal og indiske/vanlege korianderfrø.)...
Så.. Kjør på! ;)
 
Jeg har en Hoegaarden klone stående å gjære nå.
oppskriften jeg brukte er som følger:
Batch størrelse: 25L

2.1kg Pilsnermalt
2.1kg Hvetemalt
1kg flaket hvete
150gr flaket havre
15gr East kent goldings 60 min
15gr Saaz 45 min
15gr East kent goldings 30 min
15gr Saaz 15 min
15gr Bitter appelsinskall
15gr korianderfrø (brukte ca 20)
WLP400

Mesket på 65 grader i en time og ca 15 min på 72/71 grader

OG ble 1.041

Dette er dog en "google-oppskrift" men fargen så veldig typeriktig ut. Batchen skal flaskes neste helg, kan oppdatere deg etter en smaksprøve om du ønsker?

Hvordan ble det brygget i forhold til Hoegaarden?
 
Hadde jo helt glemt av denne tråden.
Klonen ble veldig bra!
Hadde ikke den ekte varen å sammenligne med, men for en som ikke er alt for erfaren med ølsmaking så vil jeg si den ble ganske så lik, kanskje et snev mindre friskhet i den jeg lagde. Jobben som WLP400 gjør merkes veldig godt i ølet. Jeg brukte 20 gram koriander i stedet for 15. Kan godt hende jeg vil bruke 20 gram appelsinskall i neste batch jeg lager med denne.
 
Det kan jeg anbefale ja. Jeg smakte på den når den hadde stått på flaske i ca. 8 dager, så jeg har håp om at den skal bli enda bedre når det får modnes frem mot sommeren.
 
Ok, da skal jeg prøve dette, så finner jeg fort ut av det
Kan også nevne at 50 % pilsnermalt og 50 % flaket hvete gikk fint i 20 l speidelen, blandet ca 100 gram ris skall i lag med. Jeg har også en wit på gjæring nå som skal flaskes om ca 1 uke. Jeg hadde 55 gram ferskrevet appelsinskall av økologiske appelsiner. Det lukter og smaker foreløpig veldig godt av vørter, så denne har jeg tro på
 
For tre uker siden brygget jeg to batcher med belgisk wit. Batch 1 fikk en OG på 1.050 og batch 2 fikk OG 1.040. I oppskrifta sto det OG 1.046, så fra et nybegynnerperspektiv så var jeg i utgangspunktet greit fornøyd med begge batchene. Nå på dag 21 ute i gjæringen målte jeg FG... Batch 1 hadde da gått fra OG 1.050 til FG 1.018. Batch 2 gikk fra OG 1.040 til FG 1.030(!).Hva i svarte har gått galt med batch 2?? Skal jeg bare hive denne batchet i sluket? Smakte på begge batchene og de var fortreffelig i smak.

Friskt fra minnet så husker jeg at mesketemperaturen var så høy som 70 grader i over 30 minutter på batch 2 før jeg fikk ned tempen noen grader. Ellers har jeg ingen god forklaring på problemet.
 
Sist redigert:
Den smaker jo godt så hvorfor vil du kaste den? Et godt lettøl er ikke å forakte.
Men bryr du deg ikke om lettøl og alternativet er å tømme ut så kan du gjøre et forsøk med å tilsette Belle Saison.
Blir vel ikke typeriktig, men godt og høyere ABV kan bli resultatet. Antar du har forsøkt å løfte gjæringstemperaturen samt få gjæren opp igjen.
Mesking på 70C kan være noe av forklaringen. Selv har jeg mesket på 71C i håp om å få lav utgjæring men lykkes ikke så godt som du.
Hvilken gjær brukte du?
 
Hvis ølet smaker godt så har du jo en god og lett sommerdrikk som en kan drikke mye av uten at en blir skikkelig full. Godt til gressklipper øl eller til grillmaten på en varm sommerkveld midt i uka.

Laget selv en pils hvor jeg bommet og havnet på rett under 4%, denne var nydelig frisk og god. Ville ikke styre med å starte med mer gjæring som i verste fall ville ødelegge den gode smaken.

Så dette havnet på et fat. Og det blir en del av læringen med øl bryggingen. Greit med logg så en får sammenligne med neste batch for å se hva en har gjort galt.

I tillegg så har du helt sikkert noen i slekta, svigerfar eller andre som ikke sier nei til godt øl med lav alkohol innhold, hvis du er opptatt av å kun ha alkoholsterke øl på lageret :) Men ikke gi det til dodraugen hvis ølet er godt iallefall..

Easybrew
 
Tilbake
Topp