Nokon som har laga cider? Tar gjerne imot tips!

Eg kunne tenkt meg å prøve på å lage eplecider.
Helst ein tørr. Har ingen snøring på å lage cider, så tips mottas med takk!

Ingredienser, gjæring, romtemp osv...
 
Du kan gjera det enkelt eller vanskeleg. Den enkle varianten er å kjøpe 20-25L billeg juice, billeg som i Eldorado, FirstPrice, og tilsette 1 pk tørrgjær som nottingham, e.l. Dette vert garantert tørt. Må lagrast 9-12 mnd.
 
Tja. Eg gjer det gjerne litt vanskeligare, om det blir bedre resultat. Skulle tru at det hadde ein del å sei om ein brukte kvalitetsjuice, eller First Price…? Så det må lagrast såpass lenge..? Kjedelig om resultatet blir dårlig då...
 
Eg kjøpte ein dunk med epleråsft fra Hardanger. Lot den stå kjølig i kjellaren i månadsvis. Eg lot den spontangjere. Tilsatte 1kg sukker pr 10 liter råsaft. Etter at gjæringa hadde avtatt stakk eg den om og lot den stå nokre månader til. Etter 12 mnd på dunk flaska eg. Tilsatte litt tørrgjær og sukkerlake for å få den litt sprudlande. God cider
 
Sorry, ikke meningen å være sær men cider lager du på høsten.
Plukker epler fra nabo`n eller andre. knuser og tilsetter gjær og venter noen uker før du stikker om og lar den stå noen uker før du tapper på fat eller flasker.Etter noen uker er det en god tørr cider.
Har ca 100l klar til tapping og mange liter ferdig cider om noen ønsker å utfordre.
Har enda ikke snakket med noen som har god cider med spontangjæring
Sorry TerjeR, men alle jeg har snakket med som har prøvd spontangjæring er missfornøyd. Stort sett en smørje som ikke er til å drikke.
 
Sorry, ikke meningen å være sær men cider lager du på høsten.
Plukker epler fra nabo`n eller andre. knuser og tilsetter gjær og venter noen uker før du stikker om og lar den stå noen uker før du tapper på fat eller flasker.Etter noen uker er det en god tørr cider.
Har ca 100l klar til tapping og mange liter ferdig cider om noen ønsker å utfordre.
Har enda ikke snakket med noen som har god cider med spontangjæring
Sorry TerjeR, men alle jeg har snakket med som har prøvd spontangjæring er missfornøyd. Stort sett en smørje som ikke er til å drikke.

Koker du safta først for å drepe eventuelle konkurrenter til gjæra?
 
Min erfaring er at den spontangjæra er best. Men den treng lang tid. Forutset reinslegheit og helst fersk frukt rett fra treet. Nedfallsfrukt anbefalast ikkje.

Har laga mange variantar gjennom åra, men har jo eigen eplehage og presse.
 
Jeg gjorde nettopp et forsøk med cider, på den enkle måten - eplejus fra butikken, og Wyeast sin cidergjær. Har stått på gjæringskaret i ca 5 uker, men har nok vært ferdig en stund før det. Dette smaker ganske langt over forventning. OG på eplejusen var vel omtrent 1.045, og FG er 1.001. Smaken er helt nydelig. Har ikke flasket enda, men kunne drukket dette rett fra gjæringskaret. :) Dessverre laget jeg bare 5 liter siden dette var ganske eksperimentelt, men det blir nok en ny og større batch snart. Enkleste brygg jeg har laget, det er sikkert.

Temperatur var omtrent 20 grader mener jeg. Sjekk hva som er anbefalt for gjæren du bruker.
 
Jeg har akkurat hatt samme prosjektet nå, sått nå ca 2 og halv uke og FG på 1010. Når jeg luktet på det så lukter det rett og slett hvitvin. Er dette noe som vil bedre seg hvis jeg tar meg litt bedre tid?
 
Ser det er mange som anbefaler lang lagringstid, men den lille erfaringen jeg har tilsier det blir tøft:

Lagde den enkle måten, 10 liter first price eple juice, safale US 05, 1 kg sukker, OG 1,08. Gjæret vel i 2-3 uker i rom temp (19-22 grader). Stoppet på rundt 8-9% før jeg bestemt meg for å flytte over på en secondary og flasket innen 1 uke etter det. Smakte godt umiddelbart, men ble gradvis bedre og klarnet på flasker (klarnet ble bedre samtidig). Gjæret litt videre ned men ikke mye.

I tillegg frøs jeg ned noen av disse rundt 9% og endte på ca 20% schnapps styrke ved å tine de litt og la mesteparten av isen være igjen i flasken(knallgodt!).

For min del er lang lagringstid unødvendig, slik jeg lagde det, men litt lagring måtte til for å få bort den "varme" alkoholsmaken, men det var snaut en 2-3 uker for min del.. :)
 
Sist redigert:
ok, da får jeg prøve å la den stå i en uke eller 2 til. og se hvordan det ligger ann da. Lagde 20 liter med first price eple juice selv. har stått i 20 19,5-20,5 grader nå i 2,5 uke.. så da lar vi den stå i et par uker til .. og ser hvordan den er da;)
 
ok, da får jeg prøve å la den stå i en uke eller 2 til. og se hvordan det ligger ann da. Lagde 20 liter med first price eple juice selv. har stått i 20 19,5-20,5 grader nå i 2,5 uke.. så da lar vi den stå i et par uker til .. og ser hvordan den er da;)

neste gang jeg skal lage dette (med vinstyrke) så skal jeg prøve å gjøre det rundt 15 grader. Hvitvin skal gjæres på 10-15 grader av hva jeg har lest meg opp til, og smaken vil faktisk minne litt om hvitvin (på en god måte) når drikken er ferdig. Ikke like syrlig som hvitvin, "rundere".

Personlig syns jeg "vinen" var god rundt 1,01 for den har da litt god restsødme og rundhet, så om jeg var i dine sko ville jeg faktisk gått over til flasking. Så kan du fryse flaskene (plast) slik at du dreper gjæren, eventuelt tilsette gjærstopp (mener du får det på europris, ikke kommet så langt enda).
 
Hvilken gravity har slik billig butikkcider?
Lager kanskje en liten bøtte men vil ikke ha den så sterk.
Kan jo vanne ut men er usikker på hvor mye før det blir for tynnt.
Koker man i 15min med litt gjærnæring i gryta?
 
Hvilken gravity har slik billig butikkcider?
Lager kanskje en liten bøtte men vil ikke ha den så sterk.
Kan jo vanne ut men er usikker på hvor mye før det blir for tynnt.
Koker man i 15min med litt gjærnæring i gryta?

Den ligger nok rundt 1,045, fint å bruke den som den er for å få en slags ølstyrke på det. Skal du karbonere og ikke vil ha den tørr ville jeg tilsatt laktose/sukkerfri saft før karbonering. og så skal man vel også karbonere med litt mer sukker, sikkert noe alla en weiss (nå skyter jeg litt i blinde 8gr/l).

Hadde ikke gjærnæring selv, og det på 1,08: Det gikk fint, men litt sent. Pitchet ihht hva jeg gjør for øl, men det kan ha vært feil; uansett ble resultatet bra.

skulle jeg tilsatt gjærnæring ville jeg ha pasteurisert litt juice sammen med gjærnæringen (65-70 grader i 20-30 min)
 
Brukte WLP002 English ale på 15 liter med Egge eplemost og den virker meget bra. Den ble gjæret i 4 uker i fjor høst, gikk fra 1,050 til 1,000, og så har den stått i kjelleren i lufttett fat gjennom hele vinteren. Den skal flaskes i løpet av mai og så få enda 4 til 6 uker før den drikkes. Skal du lage ordentlig cider må man ha god tid, smakene skal utvikle seg over en lengre periode.
 
Tviler ikke på at det blir bedre slik du gjør det Kjoygard, men uttrykket "ordentlig cider" blir for meg litt pompøst i denne sammenheng. Min 2 måneders cider på first price juice ville min kompis gjerne jeg skulle brygge til sitt bryllup fordi den var så god, så smaken er som baken! ;)

jeg tenker litt sånn at for nybegynnerne er det viktig å vite det er mange måter å gjøre det på, så kan man utforske litt etter hvert: viktig med lav inngangsterskel så folk tørr å hive seg ut i det!
 
Joa, ser den. Som ivrig amatørkokk er jeg veldig opptatt av kvalitet i alle ledd, men hvis noe funker for andre skal ikke jeg være den som legger en våt klut på det. Vi var egentlig tre som skulle lage cider, en på håndplukkede epler, en som skulle kjøre first price og meg. first pricemannen fikk dessverre ikke ut fingeren, så da blir det kun prøvesmaking av de to andre. Skal ikke se i bort fra at jeg prøver en runde med first price også, kan jeg spørre hvilken gjær du brukte?
 
Problemet med Cider er at den smaker best med litt restsødme og kullsyre. Men sukkeret i cideren gjærer helt ned sånn at du ikke får noe restsødme, da må du eventuelt stoppe gjæringen.

Hvis man sikter seg godt inn så kan man kanskje beregne det sånn at alkoholen dreper gjæra mens det ennå er litt sødme igjen...?
 
Spennende eksperiment da!

Det kan sikkert bli enda bedre med bedre juice (Sunniva kanskje den beste?) Brukte rehydrert safale US-05.

Ser den, sjøl er jeg nok litt mer fokusert på enkle prosesser og prisgunstig "leking" med råvarer, her er vi alle forskjellige;) Lagde en 10 kroners (per liter) ekstrakt-pale ale han også ville ha med i bryllupet; mye er gjort med gode prosesser også, i alle fall i brygg-verden;)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp