effekt til 100l koke kjele

Duger 2kw til 100 liter koke, kjele,isolert vv tank..eller trenger jeg mer effekt?

Eller bør jeg gå for 2x 2kw med effekt.reg på den ene?
Effekt.reg jeg har takler 2kw..
 
20C startTemp, 100C måltemp, 100L, 2000W
Tidsforbruk: 279,33 minutter :)
Laaaaaaang bryggedag ...
 
Til å holde mesketemperatur holder det kanskje akkurat. Men du klarer nok ikke å stegmeske på ei rimelig tid. Laga en batch på 100l i helga, og Herms'en svikta. Har to 3kw elementer i kjelen for koking. Brukte ett av dei av/på for å holde temp. 3kW konstant blei for mye. Måtte inn med begge for utmesk. Begge, dvs 6kW holder for koking. Kjører uisolert vv tank, totalvolum 125l.
Nye vv tanker på 200l kommer nå med 2kW elementer for at dei skal kunne leveres med støpsel, så det går nok. Men sett inn større element om du vil ha noe å gå på.
 
2kW til 100L blir altfor lite. Den kalkulatoren er sikkert fin hvis man har 0 varmetap i prosessen, men jo lengre tid man bruker på å nå en gitt temp jo større akkumulativt varmetap har man. Jeg ville sagt 8-9kW. Man starter som regel rundt 65-75 grader. Men for å ikke bruke votter og vinter på å nå koketemp så vil man jo alltid ha mer kraft. Jo mindre kraft jo mer isolasjon rundt kjelen bør man ha.
 
Planen var å fylle en 200 vv tank (2kw) dagen før og sette denne på så den står med 70-80 grader vann klar..
Så om det tar litt tid fra 70 opp til kok gjør ikke noe.. vil det holde med 6kw i koke kjelen?
 
Kokte med 6 kW i helga 100l til gjæring. Tar litt tid å komme opp til kok, men perfekt for å holde kok. Har vanligvis 9 kW, det fungerer bedre.
 
Duger 2kw til 100 liter koke, kjele,isolert vv tank..eller trenger jeg mer effekt?

Eller bør jeg gå for 2x 2kw med effekt.reg på den ene?
Effekt.reg jeg har takler 2kw..
Jeg bruker dyppvarmer på 3 kw - den fungerer bra opp til 50 liter. Ville benyttet minst 6 kw (2X3 kw) direkte i vørter for 100 liter.
 
Den kalkulatoren er sikkert fin hvis man har 0 varmetap i prosessen, men jo lengre tid man bruker på å nå en gitt temp jo større akkumulativt varmetap har man.

...som det (mer eller mindre) står i ledeteksten på kalkulatorsiden... ;)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Blir da 3 stk. 2 kw,kjøre disse på en 3fas 16A kurs..
Varmer vann dagen i forveien i en egen vv tank..
Oppsette blir noe som dette tenkte jeg.. + vv tank til forvarming dagen i forveien..
Meningen er å kunne varme vannet i HLT vist utstyret brukes en annen plass..
6kw i HLT og boileren..

Men er usikker på Herms...
Hvordan er det å steg meske med Herms? Her med kanskje 40 liter vann og 6KW i HLT som coilen ligger i.. Har noe 12mm kobber rør til å lage coilen av..
brewery-6-27-07.jpg
 
Blir da 3 stk. 2 kw,kjøre disse på en 3fas 16A kurs..
Varmer vann dagen i forveien i en egen vv tank..
Oppsette blir noe som dette tenkte jeg.. + vv tank til forvarming dagen i forveien..
Meningen er å kunne varme vannet i HLT vist utstyret brukes en annen plass..
6kw i HLT og boileren..

Men er usikker på Herms...
Hvordan er det å steg meske med Herms? Her med kanskje 40 liter vann og 6KW i HLT som coilen ligger i.. Har noe 12mm kobber rør til å lage coilen av..
brewery-6-27-07.jpg

Du har 40L i HLT + ca 40L i MT på et brygg på ca 1.070-75, antar jeg.. Dvs 75W pr liter, noe som er veldig lite for stegmesking, iallefall siden den effekten er spredt ut over 50/50 mesk-HLT-vann. Selv har jeg ca 150W pr liter ved tilsvarende OG og mesteparten (unntatt 1.8L) går rett i mesken, noe som er helt ok.

Desto større herms-beholder du har jo mer kraft treger du ifht å ha mindre-herms, siden du da også varmer opp vannet i HLT samtidig.

Mao, jeg tror du kan glemme effektiv stegmesking med så lite saft.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp