Brent vørter/humle

Brygget for 3 uker siden min første pilsner. Til tross for sirkulering under kok svidde noe humle seg på elementet. Da jeg målte sg forrige helg smakte jeg også på ølet. Lukten er fin, men det gir en kraftig ettersmak av noe som er svidd. Er det noe håp for at det kan bli bedre ved lagring, eller kan jeg like godt tømme ut alt?
 
Den eneste sikre måten å finne det ut på er ved å lagre den.

Red.: Jeg burde vel legge til at ølet alltid vil endre karakter etter lagring, så det vil være verdt et forsøk.
 
Brent smak forsvinner desverre ikke, så smaker det så svidd at du ikke vil drikke det nå, så kast og lag nytt.
 
Brygget for 3 uker siden min første pilsner. Til tross for sirkulering under kok svidde noe humle seg på elementet. Da jeg målte sg forrige helg smakte jeg også på ølet. Lukten er fin, men det gir en kraftig ettersmak av noe som er svidd. Er det noe håp for at det kan bli bedre ved lagring, eller kan jeg like godt tømme ut alt?
Kan desverre ikke gi råd da jeg ikke har opplevd dette selv, men ble interessert i hvorfor dette oppstod.
Jeg har kokt en del brygg med et element (dyppvarmer) på 3kw på typisk 25L batcher. En rask beregning tilsier at det er ca 40-45 watt pr. kvadratcentimeter, altså ikke noe (U)LWD element. Blir ikke brent humle/vørter av dette, kun et lyst belegg med protein/mineraler som jeg fjerner etter bruk. Fjerner du ikke dette belegget (beerstone) så vil risikoen for brent vørter øke betydelig og til slutt bli uungåelig.

Når du skriver sirkulering mener du rullende kok/konveksjonsstrømmer eller pumpe? Ville tro at brent vørter/humle lettest oppstod før rullende kok, f.eks ved FWH. Ved rullende kok har du sterke strømmer rundt elementet.
 
Jeg sirkulerer med pumpe under kok også, men du har ett poeng med at det er ett belegg på elementet. Jeg opplever at dette er vanskelig å fjerne, men må bare prøve å skrape det vekk. Da ender det nok med at jeg tømmer ut alt sammen
 
Angående belegg så er det virkelig vanskelig å fjerne da det består av en miks av organisk materiale/proteiner og kalsium oxalat. Det er bra å skrubbe/vaske det bort umiddelbart etter brygging før det tørker inn.
Hvis jeg ser belegget bygger seg opp rengjør jeg det med en syre først (f.eks utblandet 35% eddiksyre) og deretter i en blanding med kaustisk soda, begge ganger med spenning på elementet slik at væsken er nær kokepunktet.
Forutsetter at alt som er i kontakt med disse etsende væskende er rustfritt stål, elementet blir som nytt etter behandlingen.

Edit: faglitteraturen sier at du skal bruke kaustisk før syre, men jeg har ikke merket forskjell

edit2: NB Jeg har rustfritt element, dersom du ikke har det vær obs på å ikke varme opp sterke rengjøringsvesker med elementet
warning: don't use the elements to heat any acid or de-scaler solution--you'll be replacing elements if you do.
 
Sist redigert:
Brygget igjen i dag. Det endte med skikkelig svidd vørter. Til tross for at jeg hadde brukt både kaustisk og eddiksyre i forkant. Nå er det bestillt inn ett LWD element. Håper dette gjør det bedre. :)
 
koker du med falskbunn? hva slags system brygger du på og hvilket element har du?
Til N.U. Hvis du skal rengjøre med syre før kaustisk så skal du ikke skylle syren av med vann mellom behandlingene, såkalt no-rinse. Hva du starter og slutter med er avhengig av hva du skal fjerne,belegget.
 
Jeg brygger på et hjemmelaget system. Elementet er ett "water heating element" på 3 KW bestillt på ebay. Altså ikke beregnet for vørter. Har ikke vært noe stort problem tidligere, men over tid har det utviklet seg til å bli det.

Videre så har jeg falskbunn i, men denne bunnen har noen litt store glipper ute i kantene ( vinkelsliper for hånd) ;)

Håper på at et LWD element vil gjøre susen. Har bestilt ett på 3200 W fra brewpi store.

https://store.brewpi.com/mashing/st...ess-steel-foldback-heating-element-3200w-32cm

Noen som har noen erfaring med det?
 
Dårlig løsning å koke med varmeelement under falskbunn, det er der problemet ditt ligger.

Samtidig har du slipt falskbunnen din slik at den ikke er optimal.
 
Nåh?

Jeg blir forvirret jeg nå.
Noen har sagt jeg må koke med falskbunn for å unngå at det svir seg. Nå mener du at jeg må ta ut falskbunnen for at det ikke skal svi seg?
Vil ikke det å ta ut falsk bunnen føre til at all humle legger seg på elementet?
 
Bump.

Koking med eller uten falskbunn i?
Sirkulerer under kok med pumpe. inntaket til pumpen ligger under falskbunnen. Om det har noe å si.

Har kjøpt inn ett element med 11 watt per cm2 nå. (LWD) men greit å få noen meninger ift falskbunn i eller ikke, så jeg slipper å svi på det her også.
 
Bruker 3 stk 2KW element fra vv tank og det svir seg ikke..koker uten falskbunn og kan fint koke uten humlepose..
Lekker silbunnen din rundt ytterkanten ?splitt en silicon slange og tre den på..da blir den tett rundt kanten..
Malt ned på elementet under mesking =brent smak

Kan være elementer ditt har fått en hot spot som gjør at du får brent smak..

 
Sist redigert:
Hvis du tilfører varme under mesking, må du ha falskbunn eller noe annet som sørger for at elementet ikke svir mesken/maltet.

Når du koker bør du fjerne falskbunnen, ev. du kan ha den med dersom du ikke opplever svidd vørter/humle.
Det er best å koke uten. Å sirkulere med pumpe under kok virker unødig, en rullende kok er sirkulering godt nok.

Hvorvidt et LWD element er godt nok for å ikke svi vørter ved kok og din DIY falskbunn skal jeg ikke begi meg hen å spekulere i.
 
Falskbunnen lekker rundt kantene ja. Det kan se ut som at folket anbefaler å koke uten falskbunn, så da prøver jeg det :D
Bruker varme under mesking. Eneste funksjonen falskbunnen har er egentlig og holde meskeposen oppe og borte fra elementet.

Takk for raske og gode svar!
 
Tilbake
Topp