Noen som har oppskrift på English Bitter?

Med bare pale malt vil ikke den bli noe på den lyse siden ? Og uten crystal eller noe annet som gir toffee, karamell ol og med en IBU på 18 som også er noe lavere enn typebetegnelsen føler jeg ikke at dette blir helt en best bitter. God øl sikkert, men...

Sorry, bommet og ga "ordinary bitter"-oppskrifta. I samarbeid med samme brygger, best bitter (som også bruker litt annen humling):
https://www.bryggebok.no/oppskrifter/my-best-bitter

Uansett, britisk bitter av alle typer er et øl der fokuset må være på gjæringa. Det kan være mer utfordrende å gjære en bitter riktig enn en pilsner. Nyansene som skiller de virkelig gode fra de kjedelige og ordinære ligger i gjæringsdetaljene.
 
Synes 20 grader er høyt. Jeg har litt angst for fusel og andre usmaker, og vil heller holde meg nede rundt 18. Men hvis 20 funker, kan det sikkert gi et mer interessant smaksbilde.
Karamellmalt er temmelig upresist; hvilken "styrke" (EBC/L) snakker vi om - og hvilket malteri, for det kan vel variere ganske mye hva de ulike produsentene gjør?

Pale ale og bitter er begreper jeg har vondt for å finne ut av. (Har ei bok om pale ale, og etter å ha lest den, skjønner jeg i hvert fall ingenting:)!) Så jeg kaller alt for pale ale, jeg. Jeg liker de lyse utgavene best ("golden"). Brygger denne (20 liter): 3.8 kg Maris Otter, 0.2 kg lys munich og 0.2 kg Thomas Fawcett crystal 30. 67/68 grader. EKG eller EKG + Fuggles. WLP013.
 
Holdt ikke de internationale definisjoner for norbrygg? Måtte de dikte opp sine egne på tvers av
http://www.bjcp.org
Sært, men veldig norskt

Norbrygg sine definisjoner er i stor grad basert på de danske. BJCP er forøvrig veldig amerikansk fokusert, så selv om de har generelt gode typedefinisjoner, er det ikke alt der som uten videre passer for oss.
 
Norbrygg sine definisjoner er i stor grad basert på de danske. BJCP er forøvrig veldig amerikansk fokusert, så selv om de har generelt gode typedefinisjoner, er det ikke alt der som uten videre passer for oss.

Ok

Som metrisk og imperial.

En gang skulle et fly fylle drivstoff og bestilte fuel i noe de trodde var i gallon, men fikk i liter. Det flyet gikk tomt for fuel i 10 000 meter
 
Om du ikke har tilgang på Maris Otter pale malt, kan du bruke vanlig pale-malt og blande inn 2-3% Special B.
Skal imitere særpreget fra Maris Otter malten.
Syns det gir en fin karakter til smaken - men jeg har ikke allverden å sammenligne med :)
 
Jeg synes oppriktig at skillene mellom bitter/golden/pale ale er litt kunstige/forvirrende. Snakker vi ikke egentlig om samme typen øl som bare varierer en del på fargeaksen(fra lys til kobber), og når det gjelder styrke? Jeg er klar over at begrepene har en historie, og at de brukes, men brukes de konsekvent av bryggeriene, slik at det faktisk svarer et terreng til kartet? (Jeg spør av uvitenhet, det er ikke et retorisk spørsmål. Jeg har ikke drukket mye engelsk øl:).)
 
Maris Otter er navnet på artsvarianten av kornet og dyrkes litt annerledes enn vanlig bygg brukt for pale ale.
Har også sett at noen skriver at innblanding av Special B skal kunne etterligne smaken, men personlig har jeg ingen anelse da jeg ikke har erfaring slik Hansern har.
 
Om du ikke har tilgang på Maris Otter pale malt, kan du bruke vanlig pale-malt og blande inn 2-3% Special B.
Skal imitere særpreget fra Maris Otter malten.
Syns det gir en fin karakter til smaken - men jeg har ikke allverden å sammenligne med :)

Jeg fikk råd om 2% lys munich på Bryggselv, da de ikke hadde MO en gang i høst. Jeg synes det virker ganske rimelig. (Men har ingen erfaring med Special B, så jeg skal ikke være påståelig.)
 
Jeg skal brygge Andrimne ordinary bitter til helgen.
I boken "Den norske ølrevolusjonen" står det at koketid er 90min.

Stemmer det? Er det noen hensikt i å koke denne i 90 min?
 
De fleste mener det ikke har noen hensikt i å koke mer enn 60 minutter hvis det ikke er brukt pilsnermalt.

Selv pleier jeg å holde meg til hva oppskriften sier, hvis jeg ikke mener at jeg vet bedre selv.

vet ikke om dette hjalp deg noe særlig
 
Jeg skal brygge Andrimne ordinary bitter til helgen.
I boken "Den norske ølrevolusjonen" står det at koketid er 90min.

Stemmer det? Er det noen hensikt i å koke denne i 90 min?

tja - det påvirker jo smaken noe pga. "maillardreaksjoner" - men hvor mye 30 min + betyr, skal jeg ikke uttale meg om - så hvis du ønsker å komme så nær originalen som mulig, ville jeg gjort det. Har sett at noen sverger til 90 min uansett, mens andre mener det er bare tull. Flip a coin!
 
ved å koke i 90 minutter vil du kunne oppleve en tilsynelatende bedre brygghuseffektivitet (TBB) fordi du kan skylle med litt mere vann og samtidig treffe oppskriftens OG........
 
Jeg skal prøve å brygge English Bitter i kommende påske og jeg fant en oppskrift her på forum et sted som jeg har justert litt. Ser detter greit ut ?? Brygger BIAB.

Mesk 60 min 64c, utmesking 10 min 76c.

5.0 kg pale malt ( Maris otter )
400 g Cara pils

og 1.052 og fg 1.013

Humle : East Kent goldings

6.1g 60 min
6.1g 40 min
6.1g 10 min
6.1g 1 min

Gjær safale 04.
 
Dette er en best eller extra special bitter. Bitter ligger betydelig lavere når det gjelder OG. Men det betyr ingenting for ølet, bare for betegnelsen. Jeg hadde brukt et mørkere caramellmalt enn carapils. Gjerne 200 g 30-50 ebc og 200 g 100-150 ebc. Din versjon blir lovlig lys til å være en bitter. Ellers så er edt alltid lurt å oppgi ønsket IBU. Jeg brygger av og til ulike bittre. Stjernen for meg i en bitter er WLP 002 som gir en meget god og fruktig estersmak.

mvh
Bårdd
 
Jeg skal prøve WLP 002 med dette. Bruker stort sett safale 004 pga jeg har lykkes med det før og er dermed trygg valg men det er alltid gøy å prøve noe nytt. Det høres også logisk ut med noe mørkere malt. Takk for innspill, gleder meg til å prøve dette. :)
 
Bitter er ferdig og den smakte bra. Har brukt WlP 002 for første gangen og fått til en helt ny type øl. Smak av søt frukt. Glemte å måle fg. Leste at WLP 002 kan også brukes som cider gjær.
 
002 er min favoritt i engelske stiler, veldig fin profil. Bonusen er at den flokkulerer veldig bra, -gir ølet en uke på lav temperatur etter gjæringen er over så blir det glassklart.
 
Tilbake
Topp