Independence is the new craft.

At det er dynamikk i markedet er vel en fin ting.
Det følger også, nesten som en natur-regel, at det i et nytt marked blir en nærmest eksponentiell vekst i antall nyetableringer. Veksten vil avta,
men det uunngåelige resultatet er at det blir en overetablering. Som naturlig fører til en produksjon som er større enn etterspørselen.
Deretter følger en periode med konsolidering; oppkjøp, konkurser, avviklinger og nedksaleringer, til markedet når en balanse.
I balansen vil det stadig være nyetableringer, oppkjøp og konkurser, men i mindre omfang og med en bedre balanse mellom produksjon og etterspørsel.

Her på berget er vi foreløpig mitt inne i den eksponentielle veksten i nyetableringer.
Det kan forventes mye gråt og tenners gnissel, nytteløs lokal patriotisme, eder og galle, forhåpentligvis ikke så voldsomt mye tapte penger :)
men endel såret stolthet og gjenfunnet fritid.
Det er ingenting å beklage - forhåpentligvis vil mange lage utmerket øl mens de er i produksjon, mange vil ha det skikkelig trivelig mens de holder på - noen vil sikkert lage øl som det vil lages legender om i ettertid.

Og mange vil få en fin leksjon i bedriftsetablering og -ledelse; som de tar med seg og kan skape et levebrød av.
Norge har alt for få småskalaprodusenter.
Det er ikke slik at alle må produsere øl eller ost :)
 
Sist redigert:
Fin oppsummering av hvordan dynamikk i markedet kan og bør fungere. Så til lille Norge som "har alt for få småskalaprodusenter". Det skyldes blant annet to faktorer, Norge er lite og enkelt monopolbedrifter har støtte og beskyttelse fra staten. I tillegg har vi for ølbransjen hatt et regelverk som har favorisert de store. De små har frem til i år ikke hatt lov til å informere om eget øl. De store har brukt hele markedsføringsbudsjettet på andre "knep". Heldigvis er forbrukerne blitt kvalitetsbevisste og ønsker bedre og bredere ølutvalg. Det har gjort det mulig for småskalaprodusenter å komme på markedet. Det eneste poenget mitt er at vi forbrukere må forstå hva vi velger. Det er det dessverre ikke ofte vi gjør.
 
..... Så til lille Norge som "har alt for få småskalaprodusenter". Det skyldes blant annet to faktorer, Norge er lite og enkelt monopolbedrifter har støtte og beskyttelse fra staten. I tillegg har vi for ølbransjen hatt et regelverk som har favorisert de store. De små har frem til i år ikke hatt lov til å informere om eget øl. De store har brukt hele markedsføringsbudsjettet på andre "knep". Heldigvis er forbrukerne blitt kvalitetsbevisste og ønsker bedre og bredere ølutvalg. Det har gjort det mulig for småskalaprodusenter å komme på markedet. Det eneste poenget mitt er at vi forbrukere må forstå hva vi velger. Det er det dessverre ikke ofte vi gjør.

Korrekt. Har fortid som produsent i en markedsledende organisasjon (eller to, når jeg tenker meg om...; vel egentlig tre!)
Den ene falt sammen mens jeg drev produksjonen, den andre har forvitret sakte senere, mens den tredje fortsatt holder stand
( - bevisst politikk, som forsåvidt er forståelig)
Mangfold er bra. Det er ikke slik at alle forbrukere skal ha tilgang på alle produktene. Men det betyr også at det ikke er slik at alle produsenter kan forvente å få like godt betalt for det samme produktet. Derfor må man spisse produksjonen til produkter som etterspørres i et marked man kan nå uten av transportkostnadene dreper overskuddet.
(..men, tro meg - allerede for 20 år siden var kostnadene på transport latterlig lave..., og nå er de faktisk lavere.....)

Lokal produksjon og lokal konsumpsjon er vinn/vinn: Produsentene får bedre betalt og forbrukerne får bedre produkter til
(marginalt høyere, men) rett pris.
Og alle får god samvittighet... :)

Om det er ost, kjøtt, bær, brød, melk, øl eller lefser spiller ingen rolle.

Edit: Bør dog anmerkes at dette kun holder så lenge lokalt produserte produkter har kvaliteter (ut over lokal tilhørighet) som forvarer merprisen.
 
Sist redigert:
Edit: Bør dog anmerkes at dette kun holder så lenge lokalt produserte produkter har kvaliteter (ut over lokal tilhørighet) som forvarer merprisen.

Det her er så utrolig viktig i mine øyne. Tomater produsert i drivhus om vinteren i Norge er ikke nødvendigvis bedre enn noen produsert i Marokko og transportert med container sett i et globalt perspektiv. For øl blir det jo litt annerledes, ettersom det i bunn og grunn er en foredlingsprosess av vann, som er tungt og dyrt å transportere, så der gir det mening å distribuere foredlingen opp til et visst punkt.

Oi. Nå merker jeg at jeg nærmer meg globaliserings- og jordbrukspolitiske temaer. Får holde kjeft fra nå av ;)

Grått nytt hår!
Per Christian
 
Jeg synes dette var en god tråd; altså en til å få innsikt av:). Det er alltid fint å høre på folk som har greie på det de snakker om.

Det spiller vel liten rolle hvilken farge det er på katten, så lenge den fanger mus, som salig formann Mao sa. Og relativt store bryggerier kan da produsere godt øl, som irske O'Hara's, og engelske St.Peter's og Fuller's, for eksempel. Noen som vet hvem som eier dem? (OK, jeg kan google selv:confused:.) Men jeg har til gode å finne noe favorittøl fra de store norske bryggeriene, og det undrer meg. Hvis de virkelig ville gå inn i det markedet, skulle de da ha alle forutsetninger for å klare å lage godt øl til en pris som kunne utkonkurrere de mindre bryggeriene? Men det ølet de har forsøkt seg med, er ikke godt nok. Mye av det er helt greit, men ikke noe er av det slaget som gir deg et skikkelig smakskick. Det der har jeg litt vondt for å forstå.

edit: De tre bryggeriene jeg nevner over her, er alle uavhengige, og begge de to første er også relativt unge, startet i 1996. Og alle lager etter min smak veldig godt øl. (Men ingen av dem - i alle fall ikke O'Hara's og St. Peter's - er særlig lystne på å publisere oppskriftene sine:(. Det er flere av dem jeg veldig gjerne ville hatt tak i!)
 
Sist redigert:
Men jeg har til gode å finne noe favorittøl fra de store norske bryggeriene, og det undrer meg. Hvis de virkelig ville gå inn i det markedet, skulle de da ha alle forutsetninger for å klare å lage godt øl til en pris som kunne utkonkurrere de mindre bryggeriene? Men det ølet de har forsøkt seg med, er ikke godt nok. Det der har jeg litt vondt for å forstå.

Jeg kan bare snakke om egne preferanser, men Ringnes Julebokk (den sterke, på 9%) er en favoritt fra de store norske. På hjemmebryggerhelgen i 2014 fikk vi upasteurisert og ufortynnet pils rett fra tanken på Gjelleråsen, og det var utsøkt (rundt 6.5%, selges visstnok filtrert som Ringnes Gold). Med andre ord, jeg mener de kan når de vil, det er bare ikke et stort nok marked der ute for at det er verdt innsatsen. Om spesialøl en dag skulle begynne å bli en betydelig andel av markedet (opp mot 20-30% kanskje) endrer nok den kalkylen seg betraktelig.
 
Bokk og pils kan nok Ringnes, ja. Det er jo hjemmebane for dem:). Jeg bruker å ha en flaske av den regulære bokken stående, for av og til får jeg lyst på akkurat den. Ringnes lagde forresten for en del år siden noe som jeg i alle fall den gangen syntes var en veldig god ufiltrert weissbier, men det var en ganske kort periode. Det solgte vel ikke godt nok til at det var interessant. Det skulle jeg gjerne sett i butikkhyllene igjen - i bjørnunger, som de brukte den gangen. Nå tror jeg kanskje det ville være marked for det, men åpenbart vurderer de det ikke slik.

"De kan når de vil" - vel, de har jo villet, men ikke kunnet; det er det jeg ikke skjønner. Pale Ale'n selger kanskje ikke så galt, men det er ikke noe stort øl akkurat; underlig ubalansert, synes jeg. Og andre store bryggerier har jo prøvd seg i ganske utstrakt grad. Så de vil, kan det se ut som, men ikke søren om de får det til:(. (Noe av det Mack har laget, skulle de vært straffet for:eek:.)
 
Sist redigert:
Klart de kan. Frydenlund IPA på butikken er ikke laget for folk som henger her inne. Den er laget for å nå så mange som mulig. Det blir det samme som Grandiosa vs pizza, Santa Maria vs meksikansk mat osv.

Jeg tviler ikke på at Ringnes hadde laget et kick ass pale ale hvis de ville, men det er ikke der det er god butikk.
 
Klart de kan. Frydenlund IPA på butikken er ikke laget for folk som henger her inne. Den er laget for å nå så mange som mulig. Det blir det samme som Grandiosa vs pizza, Santa Maria vs meksikansk mat osv.

Jeg tviler ikke på at Ringnes hadde laget et kick ass pale ale hvis de ville, men det er ikke der det er god butikk.
Frydenlund ipa og Hansa ipa er laga for å skumme fløten.:cool:

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Orkla selger Pizza Grandiosa så det griner.

Hvem er det om skal klandres for denne gastronomiske katastrofen som smaker papp og kunstige tilsetninger, som oser av lettvint og billig?

Om kundene ikke liker det de kjøper, kjøper de det ikke en gang til. Kundene har vel alltid rett?
At Orkla gir folket det folket vil ha kan vel ikke kalles annet enn en god forretning?

Det gjelder akkurat det samme med øl.
Kundene får det kundene etterspør.

Hansa IPA er butikkstyrke, koster omtrent det samme som en pils og er sånn passe bitter. Sikker vinner!

Selger du halvliterne dine til kr.: 60.- pr stykk bør de ha andre kvaliteter enn at de er brygget i nabolaget.....
 
Eg kjøper grandis av og til. Men det er vel ikkje min favoritt. Blir litt som om eg går på ein pub og dei berre har hansa pils og så nokre bokse med hansa ipa. Eg tar hansa ipa der. Men kjøper den ikkje vist eg har større valg.
Men det er I grunnen ikkje det som denne artikkelen handler om. Det er at dei store kjøper seg inn på craftbeer bryggeriene. Og det må me alle gjere det me kan for å forebygge

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Klart de kan. Frydenlund IPA på butikken er ikke laget for folk som henger her inne. Den er laget for å nå så mange som mulig. Det blir det samme som Grandiosa vs pizza, Santa Maria vs meksikansk mat osv.

Jeg tviler ikke på at Ringnes hadde laget et kick ass pale ale hvis de ville, men det er ikke der det er god butikk.

I så fall er det vel liten grunn til å frykte at Ringnes skal sluke noe håndverksbryggeri - ennå, i alle fall.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke Ringnes, når de lager en APA/IPA, skal lage den dårligere enn de kan. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan den er mer tilpasset "massenes" smak enn et bedre øl av samme type ville vært. Derimot er den helt klart mer tilpasset lommeboka til de fleste av oss:). Det er mulig de sparer på råvarekvaliteten, eller tar noen snarveier i produksjonen, og at det er der det ligger?

Sammenligningen med Grandiosa halter litt, synes jeg. Hansa's IPA - butikkstyrkevarianten - og Frydenlunds Pale Ale er jo ikke dårlige øl. Jeg blir ikke på noen måte ulykkelig om noen serverer meg en av dem. Derimot ville jeg nok synes det var litt kjipt å bli servert grandis i hyggelig lag hos venner. En parallell til Grandiosa i ølverdenen finner du ikke hos de store norske bryggeriene, kanskje med unntak av hos Gran (av det jeg kjenner til, da). Men jeg husker de billige pilstypene til Lidl; det var "grandisøl".

Men altså: Gitt at Ringnes og de andre store kan brygge øl i toppklasse blant "håndverksøl", og gitt at de anser dette markedet som interessant, så ser jeg ikke helt behovet deres for å kjøpe opp mindre bryggerier. Og nå kan jo faktisk Ringnes. Polaris-ølene deres er jo mildt sagt gode. Om de bygger ut den virksomheten, får Kinn og Nøgne Ø og de andre alvorlig konkurranse. Her er de vel i ferd med å bygge et merke - og med mye mindre risiko, vil jeg tro, enn det ville innebære å kjøpe opp f.eks. Ægir.

Carlsberg har jo gått den veien, med sin Jacobsen-serie, som jeg tror har gjort det ganske godt. De klarer i alle fall å selge det til ganske stive priser i danske butikker. Og jeg synes Polaris-ølene til Ringnes holder en helt annen klasse.
 
I så fall er det vel liten grunn til å frykte at Ringnes skal sluke noe håndverksbryggeri - ennå, i alle fall.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor ikke Ringnes, når de lager en APA/IPA, skal lage den dårligere enn de kan. Jeg skjønner i hvert fall ikke hvordan den er mer tilpasset "massenes" smak enn et bedre øl av samme type ville vært. Derimot er den helt klart mer tilpasset lommeboka til de fleste av oss:). Det er mulig de sparer på råvarekvaliteten, eller tar noen snarveier i produksjonen, og at det er der det ligger?

Sammenligningen med Grandiosa halter litt, synes jeg. Hansa's IPA - butikkstyrkevarianten - og Frydenlunds Pale Ale er jo ikke dårlige øl. Jeg blir ikke på noen måte ulykkelig om noen serverer meg en av dem. Derimot ville jeg nok synes det var litt kjipt å bli servert grandis i hyggelig lag hos venner. En parallell til Grandiosa i ølverdenen finner du ikke hos de store norske bryggeriene, kanskje med unntak av hos Gran (av det jeg kjenner til, da). Men jeg husker de billige pilstypene til Lidl; det var "grandisøl".

Men altså: Gitt at Ringnes og de andre store kan brygge øl i toppklasse blant "håndverksøl", og gitt at de anser dette markedet som interessant, så ser jeg ikke helt behovet deres for å kjøpe opp mindre bryggerier. Og nå kan jo faktisk Ringnes. Polaris-ølene deres er jo mildt sagt gode. Om de bygger ut den virksomheten, får Kinn og Nøgne Ø og de andre alvorlig konkurranse. Her er de vel i ferd med å bygge et merke - og med mye mindre risiko, vil jeg tro, enn det ville innebære å kjøpe opp f.eks. Ægir.

Carlsberg har jo gått den veien, med sin Jacobsen-serie, som jeg tror har gjort det ganske godt. De klarer i alle fall å selge det til ganske stive priser i danske butikker. Og jeg synes Polaris-ølene til Ringnes holder en helt annen klasse.

Idustriboks med filtrert pale ale, IPA og weiss er så ølets Grandiosa det blir for min del. Noen av de er helt ålreit, men de er bleke kopier siktet inn på massemarkedet. At du ikke ville blitt skuffet av å dem servert i godt lag er ikke så rart, vi er jo ikke vant til å bli servert godt øl i godt lag her til lands :)

At bryggeriene prøver å ta markedet på flere måter er ikke så rart. Elkjøp og Lefdal har for eksempel samme eier, og de klarer å lure folk til å tro at at det er reell konkurranse... Uansett gir det mening å eie merkenavn som tjener penger på snobbemarkedet (altså oss) allerede, så slipper man å etablere nye produktlinjer som kanskje krever annerledes produksjon (skippe filtrering, lagring osv, hva vet jeg).
 
Men det er I grunnen ikkje det som denne artikkelen handler om. Det er at dei store kjøper seg inn på craftbeer bryggeriene. Og det må me alle gjere det me kan for å forebygge

Det er vel dette jeg sliter litt med å forstå at vi "må".

Jeg har ikke noe problem med at noen foretrekker å kjøpe øl fra et lokalt eid bryggeri, eller at noen ønsker å kjøp øl fra bryggeriet som sponser det lokale tippeligalaget, eller at noen vil kjøpe øl som er økologisk eller hva det skulle være. Det må få være hver enkelt kunde sitt valg å legge vekt på det de ønsker nå de kjøper øl.

Derimot sliter jeg med å forstå hvorfor jeg skal ha en slags moralsk plikt til å jobbe for at et bryggeri ikke kan kjøpe opp et annet bryggeri.
 
Tilbake
Topp