Alkohol svak øl. Best resultat

Hei.
Brygge makkeren min sliter litt med levra pga medisin bruk. Det hjelper da ikke situasjonen da han er hjemmebrygg. Derfor har vi begynt å leke med tanken på alkohol svake øl.

Målet vil være å få et velsmakende øl med minst mulig alkohol. Men det må ikke være alkoholfritt. Selv om det sikkert er det beste for levra.

Hvis det er noen som vil ofre litt tid på å gi meg noen gode oppskrifter og metoder som kan hjelpe oss på veien til velsmakende alkohol svakt øl så takker jeg for det.
 
@SvErD laget en nydelig lettøl nylig, inspirert av teknikker vi lærte på foredraget av Frithjof Thiele på hjemmebryggerhelgen 2015.
 
Mitt eneste generelle tips er å bruke no-sparge som teknikk, og gi litt blaffen i effektiviteten. Her trenger du max smak, noe jeg ikke synes er forenelig med høy effektivitet.
 
Msevland: hva mener du da? Jeg må uansett ha en lav OG, så om jeg vanner ut etterpå eller når jeg skyller har vel ingen betydning?
 
Enig med msevland. Prøv å få så mye malt i ølet som mulig. No sparge gir jo lavere effektivitet, som er det du vil ha.
 
Har laget noen rundt 3%. De som er godt humlet har blitt ok, den ene der malten skulle dominere ble litt tynn.
Lager jeg den en gang til blir det å meske tett oppunder 70C, bruke mer spes malt samt gjær som ikke gjærer så godt ut.
 
Det første ølet du tapper under vanlig brygging med skylling, vil ha en sterkere smakskonsentrasjon enn ølet etter skyllingen har startet. Den vil også ha høyere sukkerinnhold, men min subjektive vurdering er at den har en kraftigere smak også i forhold til sukkernivå.
 
Tilbake
Topp