• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Bratberg Kompaktbryggeri på Netthandelen.no

Min pumpe kom ihvertfall med overgangsnippel til 10 mm, så jeg kjøpte 10mm innvendig (12mm utvendig) silikonslange . . For min del har de ikke kommet i posten ennå, men de skulle passe på den jeg kjøpte ihvertfall . . .
 
Hei
Har også kjøpt Brew master på Netthandelen.
kan dere stille temperaturen stegvis eller er det kun 5' step på deres også ???
 
Har og kjøpt denne fra Netthandelen for ca 2500,- mest for å ha en backup, men og for å kunne koke 2 batcher samtidig (f. eks. splitbatch på 25 l.). Testet en gang, virket ok bortsett fra dårlig tempstyring. Må nok isolere og sirkulere hvis det skal meskes i den til vanlig, men jeg bruker isolerte gjæringsspann til mesking (et med silbunn inni et med tappekran).
 
Irriterte meg litt at det ikke gikk an å ha noen mellomting på gradene- dvs 60-65-70 osv . . ,men etter at jeg isolerte med et 2cm liggeunderlag fra Jula: ( http://www.jula.no/catalog/fritid/f...ser/sitte-liggeunderlag/liggeunderlag-956087/), så kunne jeg bare slå av elementet på ønsket temeperatur, så holdt den seg veldig lenge på samme temp. når den er mellom feks 60 og 59 grader, vil den vise vekselvis disse temeperaturene, og da er det bare å skru på 500w-elementet . . men det skal ikke være nødvendig mer enn en gang eller to iløpet av en mesking . . . Opplevde selv med bare vann (for å teste) at temperaturen sank med 2 grader på 50 minutter, og med karet fult av malt vil det være enda mer stabilt. Da jeg målte dette, var altså ikke sirkulasjonspumpen montert ennå, så jeg tipper det skal gå greit.

Gjorde forresten en henvendelse til Netthandelen om dette med intervallene på 5 grader, der jeg reklamerte på dette. Skrev til de at dette bør skiftes. Er så å si plankekjøring å programere bort intervallene på dette, slik at det blir mulig med 63 grader eller feks 56 grader ved pils-mesking . . . Men fikk til svar at "den virker slik det står i bruksanviningen, og at jeg kunne få lov til å retunere varen. . . Vel vel. .. var ikke det jeg spurte om . . . dessuten står det ikke i den såkalte veiledningen hvordan man bruker den, bare hva de forskjellige knappene er til . . men jeg greier meg fint likevel . . :)
 
Irriterte meg litt at det ikke gikk an å ha noen mellomting på gradene- dvs 60-65-70 osv . . ,men etter at jeg isolerte med et 2cm liggeunderlag fra Jula: ( http://www.jula.no/catalog/fritid/f...ser/sitte-liggeunderlag/liggeunderlag-956087/), så kunne jeg bare slå av elementet på ønsket temeperatur, så holdt den seg veldig lenge på samme temp

Hvordan isolerer du karet med dette liggeunderlaget? bare surrer du det rundt når du bruker det? eller har du festet det på noen måte? Jeg har også nettopp kjøpt dette bryggesettet, men er usikker på hva jeg skal gjøre for å få det mest "brukervennlig" med tanke på pumpe og isolering.
 
Jeg bare kuttet til fra øverste kant (litt under), ned til 1 cm nedenfor selve kjelen, dvs du ser skillet. Hele den sokkelen inkludert plasten helt nederst er nesten helt tom (hvis du skrur opp og ser , slik jeg har gjort. Brukte rett og slett sølvteip, kappet til hull til kran og håndtak. teipet alt sammen. Kan legge ut bilde av det når jeg får tid. Tipper det blir et hull til i både isolasjonen og gryta til pumpa. Tenkte å ha en ekstra kran til sirkuleringspumpa. Den tenkte jeg å monter på sokkelen, og sette på en knapp fra biltema for å slå av og på ved mesking osv. :)
 
Jeg bare kuttet til fra øverste kant (litt under), ned til 1 cm nedenfor selve kjelen, dvs du ser skillet. Hele den sokkelen inkludert plasten helt nederst er nesten helt tom (hvis du skrur opp og ser , slik jeg har gjort. Brukte rett og slett sølvteip, kappet til hull til kran og håndtak. teipet alt sammen. Kan legge ut bilde av det når jeg får tid. Tipper det blir et hull til i både isolasjonen og gryta til pumpa. Tenkte å ha en ekstra kran til sirkuleringspumpa. Den tenkte jeg å monter på sokkelen, og sette på en knapp fra biltema for å slå av og på ved mesking osv. :)

Okey, og det liggeunderlaget tåler den varmen som kjelen avgir, ikke noe fare for smelting eller røyk?
Tror jeg vil skru opp bunnen og se jeg også, så vet jeg hvor det er trygt og lage hull til å feste pumpen. Hva gjør du med slangen som går ut fra pumpen og skal tilbake i "gryta" legger den under lokket eller? Jeg er kjenner best til grainfather og der er det jo hull i lokket til "retur".
La du ett lag med liggeunderlag eller surret du flere runder rundt?
 
Sist redigert:
Ja . . . jeg var veldig usikker på om den tålte det, men prøvde å koke opp med rundt 20 liter vann for å se hvor lenge tempen holdt seg uten varme, og så ingen tegn på at den ble skadet av varmen. . . Kan jo være det kom noen giftige avgasser som jeg ikke selv merket . . hehe. Ble ihvertfall ikke deformert på noen måte, noe som tyder på at det holdt :), selv ved koking. . .
 
Okey, og det liggeunderlaget tåler den varmen som kjelen avgir, ikke noe fare for smelting eller røyk?
Tror jeg vil skru opp bunnen og se jeg også, så vet jeg hvor det er trygt og lage hull til å feste pumpen. Hva gjør du med slangen som går ut fra pumpen og skal tilbake i "gryta" legger den under lokket eller? Jeg er kjenner best til grainfather og der er det jo hull i lokket til "retur".
La du ett lag med liggeunderlag eller surret du flere runder rundt?
Skumleste litt for fort det du skrev, så om hvor jeg skal ha "returen" hen den overså jeg litt :) For å være helt ærlig har jeg ikke bestemt meg helt ennå, er en "rookie" på dette så jeg vet ikke om jeg kommer til å lage en gjennomføring rett i gryta øverst eller om jeg kommer til å lage et hull med gjennomføring i selve lokket. .
 
Hei
Har modifisert litt denne siste dagene.
Surra på 25 m meter med 10 mm kobberrør på utsiden og isolerte utenpå.
Monterte pumpe og det funker veldig godt både kjøling og isolasjon
Slår også av store elementet på ønsket temperatur
 
Kult. Hadde vært morsomt å sett bilde av. Kobler du til vann fra kran når du skal kjøle, og resirkulerer innen gryta ved mesking da eller, og har du hurtigkoblinger og kraner for å styre dette da ?
 
Hei
Har kun ett t rør og kjører så hardt det er kaldt vann både i innvendig og utvendig spiral
Sirkulasjonspumpe er koblet til kran og boret hull i lokket
 
Tilbake
Topp