Modifisering av kokekjele fra Netthandelen

Hei.
Jeg har tatt mitt første beskjedne steg mot ølbrygging og kjøpt meg en kjele fra netthandelen. Oppdaget da den kom i kveld at temperaturregulering går i steg på fem grader. Og siden jeg innbiller meg at jeg bør kunne regulere i mindre trinn enn det har jeg åpnet bunnen av kjellen og tatt en titt (bilde følger). Siden den innebygde regulatoren bruker samme type føler som stc1000, har jeg bestilt meg en slik fra e-bay.
De to elementene er tilsammen på 2500W som er akkurat i overkant av hva stc1000 klarer, men det er jo ganske god plass i bunnen av kjelen så jeg tenker at det bør være mulig og bruke et rele mellom regulatoren og elementene med en pol direkte til elementene og bryterene i parallell mellom den andre polen og elementene?
20160201_205512.jpg
 
Er uansett lurt med en SSR mellom så du belaster stc releene minst mulig. Jeg har opplevd fryste releer på disse. Ført bare ti overkarbonert øl i min kegerator, men det kunne ført til fullt kok i mesken i ditt oppsett. Pass på å kjøpe SSR med 220v AC input. Standard stc1000 er litt knotete å endre temperatur på underveis. Det går, men du kunne med fordel gått for en stc1000+ med software for bryggekontroll.
Her er en SSR av god kvalitet: http://ebay.com/itm/1pc-KYOTTO-AC-S...5AX-Load-24-280VAC-25A-AC-to-AC-/130320261551
Jeg ville ungått de billige Fotek Kina kopiene som er masse av på ebay. Har sett slike ta fyr.
 
SSR tar jeg gjennom jobben tror jeg. Den stc1000+ har jeg sett litt etter, men ikke funnet. Blir den hetende + først etter at software er oppgradert for bryggekontroll?
 
PID regulator med SSR er best i stand til å holde jevn temperatur uten å cycle opp og ned, men er ingen bryggekontroller slik at du må selv inn å sette temperaturendringer.
Sestos D1S er mye brukt av oss bryggere. Koster ingenting.

Alternativt kan du bygge en bryggekontroller lik speidel sin, https://www.facebook.com/OpenArdBir men må da inn med ny temperaturføler i kjelen.
 
Takk for linker og tips!
Hvis jeg ikke var i stand til å bygge om kjelen tror jeg aldri i verden at jeg ville blitt fornøyd med denne handelen. Men som prisene er på pumper og styringer på nettet så kan det jo ende ganske så bra :)
Kokte et brygg i går med kjelen umodifisert, og temperatur kan bare settes i steg på fem grader. Når settpunkt er nådd starter ikke elementet igjen før tempen har falt fem grader, det samme gjelder ved koking; hvis den får ordne seg selv står den og pendler mellom 95 og hundre grader...
 
Den er jo veldig lik beer brew 30. Uten å ha sett noen av dem, men er det mulig å endre software? Og beholde ledninger og styringer som de er?
 
Det er jeg neimen ikke sikker på, men kan jo prøve å søke litt rundt. Har egentlig slått meg godt til ro med å skulle bygge om litt...
 
Takk for linker og tips!
Hvis jeg ikke var i stand til å bygge om kjelen tror jeg aldri i verden at jeg ville blitt fornøyd med denne handelen. Men som prisene er på pumper og styringer på nettet så kan det jo ende ganske så bra :)
Kokte et brygg i går med kjelen umodifisert, og temperatur kan bare settes i steg på fem grader. Når settpunkt er nådd starter ikke elementet igjen før tempen har falt fem grader, det samme gjelder ved koking; hvis den får ordne seg selv står den og pendler mellom 95 og hundre grader...

Nå er det en stund siden jeg bygde om min, men hvis jeg husker rett starter den å varme igjen når du trykker "set"
Altså blir meskeprosedyre at man stiller den på 70 for innmesk, mesker inn, la oss si at temp synker til 66. Still den på 65, følg med, hvis temp synker til 64/63, trykk på "set" og den varmer til 65 igjen. Når du skal koke setter du den på 140 og lar den koke. Funker ikke å sette den på 100 som du har oppdaget.
 
Nå er det en stund siden jeg bygde om min, men hvis jeg husker rett starter den å varme igjen når du trykker "set"
Altså blir meskeprosedyre at man stiller den på 70 for innmesk, mesker inn, la oss si at temp synker til 66. Still den på 65, følg med, hvis temp synker til 64/63, trykk på "set" og den varmer til 65 igjen. Når du skal koke setter du den på 140 og lar den koke. Funker ikke å sette den på 100 som du har oppdaget.
Måtte stille temp opp et trinn, så "set" og så ned et trinn og "set" igjen.
Tror jeg bygger om før jeg koker igjen.
 
så noe fra brew wizard på ebay i dag som så temmelig identisk ut som min. Der sto det at temperatur kontroll var +/-1 grad. Og fronten på den kontrolleren var prikk lik min...
 
Til dere som har bygget om netthandelen bryggere, har lest noen steder at de går varme, er det den orginale styringen som går varm, eller er det varmeelementet som blir for varmt?

Vurderer å kjøpe en for å bytte ut all styring, men er skeptisk om elementet blir for varmt.

Hva er den tingen i midten? noe form for temp føler?
 
Ut i fra det jeg har lest, så går den seg varm når noe svir seg fast i bunnen. Da slår termosikringen seg ut (det du ser i midten).

Jeg har et lignende bryggeri selv. Brukte det en gang og fant ut at jeg vil modifisere det. Holder på med SSR, craftbeerPi osv.
 
Så om vi bygger den om, så kjører vi strømmen gjennom thermosikringen, så elementene og så Ssr da? Så funker fortsatt sikringen mot overoppheting?
Har en brygger på vei fra netthandelen som skal bygges om.
 
Usikker. Min ser ikke helt lik ut.
Mener jeg leste at den fra netthandelen måtte "resettes" ved å trykke på en knapp i bunnen. Krise om du har 30 liter kokene vørter i.

Jeg tenkte å koble SSR på varmelementer og styre alt fra CraftbeerPi. Da har jeg ett av elementene som hovedelement og dette vil slå seg av / på ut i fra temperatur. I tillegg legger jeg til det andre elementet som en ekstra knapp jeg kan skru av og på. F.eks når jeg vil ha opp temperatur eller under koking. Alt er teori enda. Så får vi se hvordan det blir i praksis. Jeg kommer altså til å gjøre knappene "virtuelle" og ikke bruke de som er på bryggeriet. Det samme gjelder pumpe og andre modifikasjoner.
 
Jeg bygget om min i dag. Den er veldig lik den fra netthandelen (ut i fra bildene jeg har sett).

Når jeg skrur på bryggeriet er det ingen varme.
CraftBeerPi styrer varmelementet på 1000W.
Slår jeg bryteren fra 1000 til 2500W, så kobler jeg inn varmelementet på 1500W.

Altså, SSR og CraftBeerPi Styrer 1000W og bryter styrer 1500W. Så får vi se hvordan dette fungerer i praksis. Tanken var at 1000W er nok til mesking, og at 1500 ikke er nok til koking. Da vil CBP slå av og på 1000W for å hjelpe til.
Skal kjøpe noen krympestrømper og koble det opp skikkelig før jeg tester med vann.
 
Jeg bygget om min i dag. Den er veldig lik den fra netthandelen (ut i fra bildene jeg har sett).

Når jeg skrur på bryggeriet er det ingen varme.
CraftBeerPi styrer varmelementet på 1000W.
Slår jeg bryteren fra 1000 til 2500W, så kobler jeg inn varmelementet på 1500W.

Altså, SSR og CraftBeerPi Styrer 1000W og bryter styrer 1500W. Så får vi se hvordan dette fungerer i praksis. Tanken var at 1000W er nok til mesking, og at 1500 ikke er nok til koking. Da vil CBP slå av og på 1000W for å hjelpe til.
Skal kjøpe noen krympestrømper og koble det opp skikkelig før jeg tester med vann.
Får du ikke får varme når CraftBeerPi ber om det?
Har du sjekket at SSR lukker som den skal?
 
Jo jeg får varme når CraftBeerPi ber om det. Hele poenget var at jeg kunne skru på bryggeriet og få opp temp i displayet, uten at varmelementet begynte å varme.
Alt fungerte som det skulle.

Har du noe handleliste, veiledning eller bilder?
Er gira på å gjøre det samme :)
 
Tilbake
Topp